در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

روایت عکاس بحرینی از عزاداری محرم در ایران

عیسی ابراهیم علی‌محمد، یکی از عکاسان حاضر در دومین آفرینواره بین‌المللی فیلم و عکس «راوی عشق» که برای روایت کردن محرم در زنجان حضور پیدا کرده بود، گفت: مناسک عاشورایی در نقاط مختلف ایران تفاوت دارد و این نشان دهنده جایگاه این آیین‌ها و ریشه‌های عمیق فرهنگ دینی در ایران است.
کد خبر: ۶۸۰۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴ - 27July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آفرین‌واره «راوی عشق» در دو بخش فیلم و عکس ویژه روایت هنری عزاداری‌های محرم در زنجان از اتفاقات هنری خودجوشی است که امسال دومین دوره آن به دبیری فرید احدیان و عکاسان و فیلمسازان از نقاط مختلف دنیا برگزار شد. 

روایت عکاس بحرینی از عزاداری محرم در ایران

عیسی ابراهیم علی‌محمد، یکی از عکاسان حاضر در دومین آفرینواره بین‌المللی فیلم و عکس «راوی عشق» از کشور بحرین بود که درباره تجربه حضور خود در آیین‌های سنتی ایرانی اظهار داشت: در برنامه‌ها آفرین‌واره «راوی عشق» دو مراسم تعزیه در این مدت دیدم که مکان و موقعیت آن بسیار زیبا بود.

وی به بازخوانی تجارب خود از آیین‌های مذهبی و سنتی محرم پرداخت و خاطرنشان کرد: قبلا برنامه‌های مرتبط با عاشورا و محرم مثل تعزیه را در سعودی و همینطور در کربلا دیده بودم، ولی تعزیه‌ای که در زنجان دیدم خیلی متفاوت و خوب بود، هم از لحاظ مکان و موقعیت و هم از لحاظ جمعیت مردم و این همراهی مردم در این مصیبت برای من خیلی زیبا بود.

این عکاس بحرینی به تشریح المان‌های آیین‌های مذهبی در زنجان پرداخت و درباره ابعاد آن از نگاه یک عکاس گفت: به‌لحاظ تصویری و المان‌ها در میان برنامه‌هایی که در محرم در زنجان برگزاری می‌شد، برنامه عزاداری دسته زینبه زیبا بود، اما انتظار داشتم مظاهر حسینی مثل سربند و علاماتی در لباس، آنگونه که در مراسم اربعین از ایرانی‌ها دیده بودم، اینجا هم بیشتر ببینم. 
 
عیسی ابراهیم علی‌محمد حضور در زنجان و مشاهده برنامه‌های عاشورایی را متفاوت ارزیابی کرد و گفت: چون برای اولین بار بود که در زنجان و در این مراسم حاضر می‌شدم آمادگی قبلی برای اینکه دنبال چه سوژه‌ای باشم نداشتم ولی برخی مشاهداتم جدید بود.

 وی با بیان اینکه مناسک عاشورایی در نقاط مختلف ایران تفاوت دارد و این نشان دهنده جایگاه این آیین‌ها و ریشه‌های عمیق فرهنگی در ایران است، درباره علاقه خود برای حضور در نقاط مختلف ایران ادامه داد: در برنامه دارم که در محرم سال بعد در شهر‌های یزد و بیجار باشم، چون تصاویری از آنها هم دیده‌ام که توجهم را جلب کرده است و خیلی دوست دارم به روستا‌های ایران سفر کنم و عزاداری‌های آنها را هم ببینم.

این عکاس بحرینی به برنامه‌های زنجان درخصوص نذر محرم اشاره کرد و عنوان کرد: در میان برنامه‌هایی که در ماه محرم در زنجان برگزار بود، نذر‌های قربانی هم خیلی برای من جالب بود، این اتفاق چیزی بود که تا کنون در بحرین ندیده بودم در عراق هم خیلی کم دیدم، ولی اینجا خیلی زیاد بود.

عیسی ابراهیم علی‌محمد درخصوص آفرین‌واره «راوی عشق» که در بخش عکس و فیلم و به‌صورت کارگاه زنده اجرا می‌شود، گفت: این آفرینواره از این جهت که جمعی از عکاسان خارجی در کنار هم بودیم برای من خیلی با ارزش بود، چون توانستیم از تجربیات هم استفاده کنیم. از گروه عکاسان خیلی یاد گرفتم به ویژه عکاسان خبره و با تجربه‌تر که برای من خیلی مفید بود و خیلی از آنها استفاده کردم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها