ژنرال صهیونیست:

نابودی حماس یک توهم است

یک ژنرال برجسته ارتش رژیم صهیونیستی، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه معاریو گفت: توهم اسرائیلی‌ها در نابودی قریب الوقوع حماس، فربیکاری بزرگی است که با واقعیت بسیار فاصله دارد.
کد خبر: ۶۸۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶ - 27July 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «اسحاق بریک» ژنرال ذخیره که به دلیل پیش‌بینی سیل الاقصی به «پیامبر خشم» معروف است، گفت: در حالی که اسرائیل به مسیر فروپاشی خود ادامه می‌دهد، نتانیاهو همچنان به مردم دروغ‌های زشت می‌گوید.

نابودی حماس یک توهم است

وی در راستای هشدار‌های پی در پی خود از آغاز جنگ وحشیانه غزه می‌افزاید: «هیچ فریبی خطرناک‌تر از ابراز نیاز شدید به شکست دادن و از بین بردن حماس نیست و اینکه باید جنگ را ادامه داد، چرا که این امر ما را در برابر تعارض با آزادسازی «افراد ربوده شده» و نیاز به پایان جنگ قرار می‌دهد.

به گفته وی، بسیاری از افراد و در راس آنان بنیامین نتانیاهو، براین باورند که آتش بس برای آزادی «ربوده شدگان» منجر به هولوکاست دوم توسط حماس می‌شود که برای سال‌ها ادامه خواهد داشت، همانطور که در ۷ اکتبر برای ما اتفاق افتاد.

بریک می‌گوید: به نظر آنها شمار زیادی از اسیران (ربوده شدگان) که اکنون آنها را نجات خواهیم داد، در صورت آزادسازی آنها در ازای توقف جنگ، کشته خواهند شد؛ به همین دلیل، نتانیاهو و اعضای کابینه اش و بسیاری از جناح راست افراطی و شماری از شهروندان ناآگاه به مسائل امنیتی، براین باورند که مهم ادامه مبارزه با حماس تا پیروزی کامل است، حتی اگر این جنگ به ضرر افراد ربوده شده (اسیران) تمام شود.

دروغ زشت

بریک که سمت‌های مختلف نظامی از جمله فرماندهی دانشکده‌های نظامی را بر عهده داشته، در ادامه مقاله می‌پرسد: چرا این دروغ تا این حد نفرت انگیز است؟ زیرا بین نیاز مبرم به ادامه جنگ و تضعیف حماس و آزادی ربوده شدگان تناقض ایجاد می‌کند، در حالی که هیچ گزینه‌ای برای تضعیف حماس وجود ندارد و ادامه جنگ، چیزی را تغییر نمی‌دهد.

وی با انتقاد از نیرو‌های نظامی می‌نویسد: فرماندهان ارشد ارتش اعتراف نمی‌کنند که به هدف اصلی خود یعنی حذف حماس دست نیافته اند و همچنان به گمراه کردن افکار عمومی ادامه می‌دهد و چشمان خود را می‌بندند و ادعا می‌کنند که با کمی فشار، ارتش به اهداف خود خواهد رسید. وی هشدار داد نباید فراموش کنیم که هنوز افراد «ربوده شده» را که ممکن است به مرور زمان نتوانند در تونل‌های حماس زنده بمانند، آزاد نکرده ایم.

وی افزود: فریبکاران بزرگ فراموش کرده اند به این نکته اشاره کنند که ۸۰ درصد از تونل‌های کیلومتری حماس هنوز وجود دارد و تحت کنترل آنهاست و شمار مبارزان جنبش به ده‌ها هزار نفر می‌رسد و هنوز شمار زیادی از آنها در تونل‌ها مخفی شده اند و تعدادی دیگر نیز با ظاهر شهروندان بی گناه در سراسر منطقه پخش شده اند.

وی بر این باور است که ارتش اسرائیل برای اینکه بتواند «حماس» را از بین ببرد، باید زیرساخت‌های این سازمان به اصطلاح خودشان «تروریستی» را که صد‌ها کیلومترتونل است از بین ببرد، زیرا تخریب ساختمان‌های نظامی حماس کافی نیست و تعداد کمی از آنها زیر زمین است.

وی می‌افزاید: ارتش اسرائیل برای تخریب صد‌ها کیلومتر تونل در نوار غزه و بستن تونل‌های زیر محور‌های فیلادلفیا و نتساریم، باید برای مدت طولانی در سرزمین‌های تحت اشغال خود باقی بماند.

عدم آمادگی ارتش

بریک تاکید کرد: ارتش اسراییل در سال‌های گذشته ابزار مناسبی را برای تخریب تونل‌ها آماده نکرده، زیرا معتقد بود جنگ هرگز رخ نخواهد داد و به دلیل کمبود چشمگیر نیروی مازاد و در نتیجه کاهش گسترده سلاح، مجبور شد در دهه‌های اخیر سرزمین‌های اشغالی را ترک و به حملاتی روی بیاورد که نمی‌تواند منجر به نابودی «حماس» شود، اما می‌تواند خسارات سنگینی به حماس و تلفات سنگینی به نیرو‌های ما وارد کند و نیرو‌های ذخیره را خسته و اقتصاد را نابود کند و موجب از دست دادن روابط بین المللی شود که به جامعه به شدت آسیب می‌زند؛ بنابراین باید درک کنیم کشتن رهبران «حماس» و «حزب‌الله» نمی‌تواند ما را به پیروزی سوق دهد و جانشینان آنان گاهی بسیار «تندروتر» از فرماندهان ترورشده هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه فرماندهان ارتش می‌گویند، حماس در تونل‌های امتداد یافته از سینا به نوار غزه، از زیر محور فیلادلفیا و همچنین در محور نتساریم، مسیر‌هایی دارد.

خسارات کوتاه مدت و بلند مدت

بریک با بررسی حوادث گذشته و حال آورده است: حماس همچنان توانمندی‌هایی دارد، و حتی اگر به نتیجه برسد که اکنون دستیابی به یک توافق آتش‌بس چند ساله مفیدتر است، باز هم تهدیدی واقعی برای حماس خواهد بود، زیرا ارتش موفق به نابودی اش نشده و خسارات رژیم اشغالگر، کوتاه مدت و بلند مدت است.

فرایند فروپاشی

بریک با لحنی تند و قاطع اذعان می‌کند که هر روزی که از نبرد موسوم به «شمشیر‌های آهنین» می‌گذرد، فرایند فروپاشی اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود. وی در توجیه اظهارات خود می‌گوید: ارتش به خصوص نیرو‌های ذخیره دیگر به تنهایی نمی‌توانند این بار را تحمل کنند، ارتش در حال فروپاشی است، زیرا تعداد زیادی از آنها آمادگی پاسخگویی به تماس‌های مکرر برای جذب نیرو‌های ذخیره را ندارند.

وی می‌گوید: ادامه جنگ آسیب جدی به اقتصاد اسرائیل وارد می‌کند، چرا که ما اکنون از انزوا در جهان رنج می‌بریم و تحریم‌های اقتصادی علیه ما در حال افزایش است.

وی می‌افزاید: «مبالغ هنگفتی در جنگ سرمایه گذاری می‌شود و کسی نیست که آنها را پس بگیرد. فرار مغز‌های اسرائیل، اقتصاد رژیم را تحریک می‌کند، کسری بودجه روز به روز در حال افزایش است و صد‌ها هزار بیکار از جمله تعداد زیادی آواره وجود دارد. هزینه بازسازی شهرک‌ها و شهر‌های نزدیک به مرز‌های شمالی و جنوبی بالغ بر میلیارد‌ها دلار است که این فقط بخشی از خسارات است.

اختلافات داخلی

بریک در راستای هشدار‌های خود با بیان اینکه در سطح روابط بین الملل، اسرائیل بزرگترین بازنده است، می‌نویسد: هر روز که از جنگ می‌گذرد انزوای اسرائیل در جهان عمیق‌تر می‌شود و سطح یهودی ستیزی افزایش می‌یابد و تصمیمات اخیر دادگاه لاهه به تنهایی منجر به انزوا در جهان خواهد شد که پیش از این سابقه نداشته است. من همین حالا و با صدای بلند، قاطعانه و روشن به کسانی که برای ادامه جنگ به هر قیمتی، فشار می‌آورند، از جمله نتانیاهو و یارانش می‌گویم که ارتش «اسراییل» با توجه به شرایط کنونی نمی‌تواند بر حماس پیروز شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها