دبیر تخصصی جشنواره بین المللی شعر حضرت علی اکبر:

شعر آیینی میتواند ناشر فرهنگ عاشورایی برای جهانیان باشد

«مدیح» گفت: نقش آفرینی شعرای شعر آیینی در بیان واقعه عاشورا در طول تاریخ زبان زده عام و خاص بوده است.
کد خبر: ۶۸۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴ - 28July 2024

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، «غلامعلی مدیح» دبیر جشنواره تخصصی حضرت علی اکبر (ع) در دیدار با دبیر انجمن شعر یادداشت نو اظهار داشت: مهم‌ترین رسالت شعر آیینی و عاشورایی، معرفت افزایی است و باید زمینه نشر و گسترش این نوع شعر در جامعه از سوی متولیان فرهنگی و شعرا فراهم شود.

مدیح با اشاره به صبغه و پیشینه شعر عاشورایی گفت: نقش آفرینی شعرای شعر آیینی در بیان واقعه عاشورا در طول تاریخ زبان زده عام و خاص بوده است.

وی افزود: حضرت علی اکبر (ع) یکی از شخصیت‌هایی است که به علت شباهت در گفتار، رفتار و سیرت به پیامبر اکرم (ص) از جانب شعرا مورد توجه بوده و شاعران از زبان شعر برای توصیف شخصیت ایشان استفاده کرده اند. از زمان صدر اسلام تا کنون در ادوار مختلف صفحات کمی از تاریخ به بیان زندگانی آن حضرت پرداخته و از زبان شعر با سرودن اشعار فراوان بهره گیری شده است.

دبیر تخصص جشنواره تخصصی حضرت علی اکبر (ع) ادامه داد: باید فرصت‌های به وجود آمده در عرصه شعر را تبدیل به اتفاقات و رویداد‌هایی ماندگار کرد و این پیشینه مستحکم ادبی را با تربیت شاعران شایسته و فرهیخته پیوند داد.

«صادقی» دبیر ادبی انجمن نو نیز با با اشاره به آفات و چالش‌های شعر آیینی در مداحی ها، یادآور شد: متاسفانه برخی از شاعران و مداحان برای اینکه مردم را به صورت عام به خودشان جلب کنند واژه‌هایی را به کار می‌برند که اساسا اسائه ادب به ساحت حضرت علی اکبر به شمار میرود.

هم اندیشی و تبادل نظر در خصوص فرایند مشارکت بیش از پیش انجمن‌های شعر استان با جشنواره شعر علی اکبر (ع) از دیگر مواردی بود که بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها