در دیدار وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن مطرح شد؛

چین؛ بزرگ‌ترین چالش منطقه/ نظم حاکم بر جهان متزلزل شده است

وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با همتای آمریکایی، مدعی شد: ما در یک نقطه عطف تاریخی ایستاده‌ایم، زیرا نظم حاکم بر جهان و قوانین آن تا حد زیادی متزلزل شده است؛ لذا تصمیماتی که در این مرحله حیاتی می‌گیریم، آینده ما را تعیین می‌کند.
کد خبر: ۶۸۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹ - 29July 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه و «مینورو کیهارا» وزیر دفاع ژاپن در چارچوب کمیته امنیتی مشترک ژاپن و آمریکا موسوم به ۲+۲ دیدار و گفت‌وگو کردند.

چین؛ بزرگ‌ترین چالش منطقه/ نظم حاکم بر جهان متزلزل شده است

این گفت‌وگو در آستانه نشست چهارجانبه وزرای خارجه استرالیا، ژاپن، آمریکا و هند در توکیو انجام شد. در پایان این دیدار مقامات ارشد هر دو کشور اعلام کردند که چین را «بزرگ‌ترین چالش راهبردی منطقه» می‌دانند.

وزرای دفاع ژاپن و آمریکا و همچنین دیپلمات‌های ارشد دو کشور توافق کردند که همکاری نظامی خود را از طریق ارتقاء فرماندهی نیرو‌های آمریکایی در ژاپن و نیز افزایش تولید موشک تحت نظر آمریکا تقویت کنند. 

در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار سرباز آمریکایی در پایگاه‌های نظامی ژاپن مستقر هستند و مقر فرماندهی این نیرو‌ها (USFJ) در حومه غربی توکیو (یوکاتا) قرار دارد، با این حال فرمانده نیرو‌های آمریکایی در ژاپن هیچ اختیاری برای فرماندهی و تصمیم‌گیری ندارد و کلیه دستورالعمل‌ها را فرماندهی ارتش آمریکا در هند و اقیانوس آرام (INDOPACOM) مستقر در هاوایی دریافت می‌کند. بر اساس توافق صورت گرفته در نشست ۲+۲، به فرمانده نیرو‌های آمریکایی در ژاپن اختیارات بیشتری برای تصمیم‌گیری مستقل اعطا خواهد شد. 

وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با همتای ژاپنی در این خصوص خاطرنشان کرد: «ارتقای فرماندهی مهم‌ترین تغییر در وضعیت نیرو‌های ایالات متحده در شرق آسیا و یکی از قوی‌ترین پیشرفت‌ها در روابط نظامی ما با ژاپن طی ۷۰ سال گذشته است. این توانایی‌ها و مسئولیت‌های عملیاتی جدید، قدرت بازدارندگی دسته جمعی ما را توسعه خواهد داد.»

«لوید آستین» افزود: «چین در حال بروز دادن رفتار‌های قهرآمیز است و تلاش می‌کند وضعیت فعلی در تایوان، دریای چین شرقی و جنوبی را به نفع خود تغییر دهد. همچنین برنامه هسته‌ای کره شمالی و همکاری‌های عمیق این کشور با روسیه امنیت منطقه‌ای و جهانی را تهدید می‌کند.»

وزیر امورخارجه ژاپن نیز اظهار کرد: «ما در یک نقطه عطف تاریخی ایستاده‌ایم، زیرا نظم حاکم بر جهان و قوانین آن تا حد زیادی متزلزل شده است. اکنون در یک مرحله حیاتی قرار داریم و تصمیم‌هایی که امروز می‌گیریم، آینده ما را تعیین می‌کند».

در بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات منتشر شد، آمده است: «چین به دنبال تغییر نظم حاکم بر جهان به نفع خود و به ضرر دیگران است و چنین انگیزه و رفتاری نگرانی جدی برای کل جامعه بین‌المللی بوجود می‌آورد. چین بزرگترین چالش راهبردی در منطقه هند، اقیانوس آرام و فراتر از آن محسوب می‌شود».

یادآور می‌شود که چین به دلیل ادعاهایش درخصوص دریای چین جنوبی، سال‌هاست که سطح بالایی از تنش را در روابط با بسیاری از کشور‌های حوزه آسیا-اقیانوسیه تجربه می‌کند. چین همچنین تایوانِ خودگردان را به‌عنوان بخشی از قلمرو خود قلمداد می‌کند و در صورت لزوم قصد دارد آن را از طریق اقدام نظامی به خاک خود ضمیمه کند. در سال جاری پکن بودجه نظامی خود را ۷.۲ درصد افزایش داد. چین پس از ایالات متحده دومین کشور جهان با برنامه گسترده نظامی است.

وزرای خارجه و دفاع ژاپن و آمریکا تاکید کردند که به‌روزرسانی و ارتقاء سطح فرماندهی نیرو‌های آمریکا در ژاپن با هدف تسهیل و تعمیقِ همکاری‌های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و سایبری میان دو کشور انجام می‌شود. با این حال فرماندهی جدید ایالات متحده در ژاپن همچنان توسط یک ژنرال سه ستاره هدایت خواهد شد. 

ژاپن خواستار انتصاب یک ژنرال چهار ستاره به سمت فرماندهی نیرو‌های آمریکایی است که این مسئله در مذاکرات دوجانبه محقق نشد. با این حال وزیر امور خارجه آمریکا احتمال چنین اتفاقی را در آینده رد نکرد و گفت که مذاکرات در این خصوص ادامه خواهد داشت.

ژاپن مدت‌هاست که از تهدیدات سایبری رنج می‌برد. اخیراً آژانس فضایی ژاپن فاش کرد که متحمل یک سری حملات سایبری شده است. اگرچه طی این حملات اطلاعات حساس مربوط به صنعت فضایی و دفاع ژاپن تحت تأثیر قرار نگرفت، اما این حادثه به نگرانی‌های زیادی دامن زده است.

همچنین وزرای دو کشور در بیانیه مشترک بر تعهد ایالات متحده به «بازدارندگی گسترده» در برابر تهدید هسته‌ای روسیه و چین تاکید کردند. اشاره علنی به تهدید هسته‌ای یکی از تغییرات مهمی است که در دکترین امنیتی ژاپن رخ داده است. به دلیل اینکه ژاپن تنها کشوری است که توسط ایالات متحده آمریکا هدف حمله هسته‌ای قرار گرفته، ژاپنی‌ها تا پیش از این هیچ‌گونه تمایلی به بحث علنی درباره تهدید‌های جدید هسته‌ای نداشتند.

در حال حاضر ژاپن مشغول سرعت بخشیدن به تجهیز نظامی و تقویت صنعت نظامی خویش است و از افزایش برگزاری عملیات نظامی مشترک با ایالات متحده و کره جنوبی استقبال می‌کند. همکاری‌های نظامی میان آمریکا و ژاپن پس از توافق آوریل بین «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن و جو بایدن سرعت گرفته است.

انتهای پیام/ 944

برچسب ها: آمریکا ، ژاپن ، چین
نظر شما
پربیننده ها