جزئیات مراسم تحلیف رئیس جمهور

در مراسم تحلیف رئیس جمهور، ۱۱ رئیس مجلس، ۴ نایب رئیس، ۶ نخست وزیر، ۲ رئیس جمهور و تعدادی از وزرا از حدود ۸۰ کشور حضور دارند.
کد خبر: ۶۸۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰ - 30July 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، آخرین سازوکار شکلی که رئیس جمهور پزشکیان باید برای پاستورنشینی انجام دهد، ادای سوگند در مراسم تحلیف به کیفیتی است که در اصل ۱۲۱ قانون اساسی پیش‌بینی شده است. اصل مذکور مقرر می‌دارد: رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود به ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضاء می‌نماید: «بسم الله الرحمن الرحیم. من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهمالسلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

جزئیات مراسم تحلیف رئیس جمهور

تا کنون سیزده جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران سپری شده است؛ اعم از اینکه تا پایان مدت چهارساله عمر خود را سپری کرده باشند یا خیر. منتخبان مردم در مراسم تحلیف حاضر و مطابق متن اصل ۱۲۱ سوگند یاد کرده‌اند. البته تحلیف و سوگند یاد کردن رئیس جمهور جدید در نظام حقوق ایران بیشتر جبنه شکلی داشته است، زیرا مطابق نظر برخی حقوق‌دانان بعد از تنفیذ حکم از سوی مقام معظم رهبری منتخب مردم رسماً رئیس جمهور شناخته خواهد شد.

این مراسم معمولا با حضور مقامات و هیأت‌های خارجی برگزار می‌شود. در مراسم گذشته از کشور‌های مختلف آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی هیأت‌های مختلفی حضور پیدا کردند، در این مراسم طبق گفته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ۸۰ هیأت خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور پزشکیان حضور پیدا خواهند کرد.

علاء‌الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرده است که در مراسم تحلیف رئیس جمهور، ۱۱ رئیس مجلس، ۴ نایب رئیس، ۶ نخست وزیر، ۲ رئیس جمهور و تعدادی از وزرا از حدود ۸۰ کشور حضور دارند. این سطح برای مراسم تحلیف قابل توجه است، زیرا الزامی برای این حضور وجود ندارد و این صرفاً بر مبنای احترام است.

معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: «در کنار مهمانان خارجی این مراسم، مهمانان داخلی در سطح رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از وزرا و مسئولان دولت سیزدهم و مقامات بلندپایه کشوری و لشکری حضور خواهند داشت و رئیس مجلس نیز میزبان مهمان داخلی و خارجی خواهد بود.»

همچنین بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور پس از مراسم تحلیف موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار