به مناسبت سالروز فرار بنی‌صدر از ایران منتشر شد؛

روایتی از تعقیب و گریز جنگنده‌های ایرانی و هواپیمای فرار بنی‌صدر

روزنامه لیبراسیون (چاپ پاریس) با بیان ارتباط سازمان مجاهدین خلق با جریان‌های سیاسی درون حاکمیت فرانسه و هماهنگی قبلی با آنان برای پذیرش بنی‌صدر در فرانسه نوشته است: مقامات فرانسوی قبل از روز چهارشنبه (روز فرار بنی‌صدر از ایران)، یادداشتی درباره پرواز هواپیمای بنی‌صدر به این کشور دریافت کرده بودند.
کد خبر: ۶۸۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴ - 29July 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، یک هواپیمای نظامی ارتش، حامل ابوالحسن بنی‌صدر و مسعود رجوی که هدایت آن را سرهنگ معزی خلبان مخصوص شاه، بر عهده داشت صبح امروز در یک فرودگاه نظامی در حومه پاریس به زمین نشست.

روایتی از تعقیب و گریز جنگنده‌های ایرانی و هواپیمای فرار بنی‌صدر

این هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ نیروی هوایی که ساعت ۲۲:۳۰ شب گذشته از فرودگاه مهرآباد تهران، پرواز کرده بود، پس از خارج شدن از مرز شمالی ایران، بدون هیچ‌گونه مشکلی از مسیر ترکیه، شرق مدیترانه، قبرس و آتن وارد فرانسه شد و با هماهنگی مسئولان این کشور به سمت فرودگاه نظامی اورلی که قبلاً یک پایگاه نظامی آمریکایی بوده است، راهنمایی شد.

 از سوی دیگر، با تغییر مسیر هواپیما در فضای ایران و پیگیری‌های انجام‌شده و پس‌ازآنکه مشخص شد این هواپیما ربوده‌شده است، دو هواپیمای جنگنده شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به تعقیب هواپیمای ۷۰۷ پرداختند تا آن را بازگردانند، ولی پیش از آنکه به هواپیمای ربوده‌شده برسند، هواپیمای مذکور از مرز ایران خارج شد.

کانال ۲ تلویزیون فرانسه ساعت ۱۴:۲۰ به‌وقت محلی، تصویر ورود بنی‌صدر به پاریس را پخش کرد. در این تصاویر، بنی‌صدر که نشانه‌های آرایش زنانه و برداشتن زیر ابرو در صورتش کاملاً مشهود بود و سبیلش را هم تراشیده بود و در کنار وی مسعود رجوی و سرهنگ بهزاد معزی خلبان مخصوص شاه، ایستاده بودند، با خبرنگاران گفتگو می‌کرد.

 بنی‌صدر در این گفت‌وگو درباره چگونگی خروجش از ایران - بدون اشاره به نقش سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در طراحی و اجرای این کار - گفت: دیشب ساعت ۶ به‌وقت‌تهران، به من خبر دادند و من ساعت ۸:۳۰، وارد هواپیما شدم و ساعت ۱۰:۳۰، به‌سوی فرانسه پرواز کردیم.

 روزنامه لیبراسیون (چاپ پاریس) با بیان ارتباط سازمان مجاهدین خلق با جریان‌های سیاسی درون حاکمیت فرانسه و هماهنگی قبلی با آنان برای پذیرش بنی‌صدر در فرانسه نوشته است: مقامات فرانسوی قبل از روز چهارشنبه (روز فرار بنی‌صدر از ایران)، یادداشتی درباره پرواز هواپیمای بنی‌صدر به این کشور دریافت کرده بودند.

 نمایندگان گروه چپ‌گرای مجاهدین خلق ایران در پاریس به حزب سوسیالیست فرانسه اطلاع دادند که امشب، افرادی از ایران وارد خواهند شد. به دنبال این اطلاع، مقامات فرانسوی به هواپیمایی که از ایران می‌آمد، با بی‌سیم اطلاع دادند که در پایگاه نظامی "اورلی" فرود آید.

 بنی‌صدر بلافاصله پس از ورود به فرانسه، از این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کرد و مسئولان فرانسوی نیز با آن موافقت کردند. فرانسوا میتران رئیس‌جمهور این کشور، که به لندن سفر کرده بود، در یک مصاحبه کوتاه بدون نام‌بردن از بنی‌صدر گفت: یک شخصیت خارجی که رئیس دولت بوده، برای حفظ جان خود خواستار پناهندگی شده است و در‌های فرانسه به روی کسی که به قوانین فرانسه احترام بگذارد باز است.

 بنی‌صدر همراه با رجوی پس از گفتگو با خبرنگاران و انجام‌دادن پاره‌ای تشریفات اداری و دریافت پناهندگی، با اسکورت پلیس مخصوص و ژاندارم به منزل مسکونی خود در محله کشن (در حومه پاریس) رفت.

** نامه سؤال نمایندگان مجلس از وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ارتش

هفده تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خواستار پاسخ‌گویی وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ارتش در خصوص دو مورد هواپیماربایی - شامل فرار یک هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ نظامی نیروی هوایی به مصر و پناهنده شدن خلبان آن به این کشور و همچنین فرار بنی‌صدر و رجوی با هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ نظامی دیگر - شدند.

در متن انتشاریافته این نامه آمده است:

۱. باتوجه‌به شرایط خاص کشور و دولت در جنگ، چه عواملی موجب گردیده‌اند که هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ نظامی در هفته پیش، با ۵ سرنشین از آسمان ایران گریخته و سرنشینان به مصر پناهنده شوند.

 ۲. برخلاف مندرجات رسانه‌های گروهی، گفته می‌شود که این هواپیما هنوز با سرنشین‌هایش به کشور بازنگشته است. این اخبار تا چه حد صحت دارد و علت آن چیست.

۳. طبق خبر واصله، هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ نظامی دیگری با چند سرنشین، ازجمله ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور معزول و مسعود رجوی رهبر مجاهدین خلق، از ایران گریخته و ساعت ۷:۲۰ صبح امروز به‌وقت‌تهران (۷ مرداد ۱۳۶۰)، در پاریس به زمین نشسته است.

 چه عواملی در این توطئه خیانت‌بار دست داشته‌اند و چگونه است که دستگاه اطلاعاتی ارتش و نیروی هوایی از این توطئه غافل مانده‌اند.

 ۴. از قرار اطلاع، این دو خلبان که با دو هواپیما به‌فاصله تقریباً یک هفته از ایران گریخته‌اند و این واقعیت تلخ که گفته می‌شود خلبان فراری اولی از کودتاچیان و دومی خلبان مخصوص شاه معدوم بوده، نشانگر آن است که اولاً پاره‌ای از عناصر فاسد و خائن، از ارتش جمهوری اسلامی خصوصاً نیروی هوایی تصفیه نشده‌اند و ثانیاً این افراد مزدور در داخل نیرو‌های بسیار مؤمن و فداکار جانباز ارتش جمهوری اسلامی نفوذ کرده و شبکه توطئه را تشکیل داده‌اند و به‌قصد بدنام کردن ارتش دلیر و خیانت به کشور، ملت و انقلاب اسلامی ایران، به چنین اعمال ننگینی دست می‌زنند. در این ماجرا‌های خیانت‌بار چه کسانی کوتاهی نموده یا مقصر می‌باشند.

 ۵. تاکنون چه اقداماتی برای خنثی‌کردن این‌قبیل توطئه‌ها و همچنین شناسایی و تعقیب و دستگیری عوامل این دو ماجرا انجام داده‌اید.

منبع:

خبرگزاری پارس، نشریه گزارش‌های ویژه، شماره ۱۳۱، صص ۲۴، ۲۵

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها