نویسنده کتاب «جلال آباد» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

کتابی که به توصیه رهبر انقلاب نوشته شد

«فاطمه ولی نژاد» گفت: خاص‌ترین بخش این کتاب، دوران جانبازی ۴۰ روزه این شهید است که صبر و روحیه ایشان در برابر آن‌همه درد و زخم و رنج، فوق‌العاده و عشق ایشان به شهادت، بسیار خواندنی است.
کد خبر: ۶۸۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵ - 30July 2024

«فاطمه ولی نژاد» نویسنده کتاب «جلال آباد» خاطرات شهید مدافع حرم، محمدجلال ملک محمدی که توسط انتشارات صریر روانه بازار نشر شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه سال ۱۳۹۴ اولین رمانم منتشر شد، اظهار داشت: این رمان با نام «جان شیعه، اهل سنت» عاشقانه‌ای برای مسلمانان بود که توسط انتشارات سدید (انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام) منتشر شد. همچنین در این سال‌ها داستان‌های کوتاه «نامزد شهادت»، «شبی در سوریه» و «از تورنتو تا تهران» را منتشر کردم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ دو داستان با نام‌های «دمشق شهر عشق» و «عروس آمرلی» را توسط انتشارات صریر منتشر کردم و در حال حاضر مشغول نگارش کتابی از خاطرات بانوی ایثارگر دوران دفاع مقدس هستم، اما شاید نقطه عطف کار‌های بنده، کتاب جلال‌آباد باشد، زیرا این کتاب به توصیه رهبر معظم انقلاب نوشته شده است.

«جلال آباد» مملو از خاطرات شاد و روحیه عاشقانه شهید ملک‌محمدی

نویسنده کتاب «جلال آباد» درباره این کتاب عنوان کرد: در دیدار ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از خانواده‌های شهدا، همسر شهید ملک‌محمدی خانم دکتر مظلوم‌زاده خدمت حضرت آقا عرض می‌کنند که با گذشت ۶ سال از شهادت همسرشان، هنوز کتاب خاطراتی از شهید منتشر نشده و در همان جلسه، معظم‌له دستور نگارش این کتاب را به سردار کارگر می‌دهند و این ماموریت ارزشمند، از طریق سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به بنده محول شد.

ولی نژاد درباره مدت زمانی که مشغول نگارش کتاب «جلال آباد» بوده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه این کتاب سفارش حضرت آقا بود ما تلاش کردیم کار در کمترین زمان ممکن آماده شود لذا به لطف خدا و با همکاری خیلی خوب همسر شهید، موفق شدم طی دو ماه، خاطرات رو جمع‌آوری و داستان را بنویسم.

وی درباره بخش‌های جذاب‌ کتاب اظهار داشت: این کتاب خاطرات شهیدی است که از نوجوانی در اردو‌های جهادی تلاش کرده و با شروع بحران در سوریه و عراق، ۶ سال در جبهه‌های نبرد با داعش حضور داشته و طبعاً زندگی چنین رزمنده‌ای سرشار از خاطرات خاص و جذاب و شیرین است. حقیقتا خاطرات این شهید مصداق این کلام شهید سلیمانی هست که «تا کسی شهید نبود شهید نمی‌شود»، اما شاید خاص‌ترین بخش این کتاب، دوران جانبازی ۴۰ روزه این شهید است که صبر و روحیه ایشان در برابر آن‌همه درد و زخم و رنج، فوق‌العاده و عشق ایشان به شهادت، بسیار خواندنی است.

نویسنده کتاب «جلال آباد» به تشریح خاطرات خود از نگارش این کتاب پرداخت و ادامه داد: شاید شیرین‌ترین تجربه من از نگارش این کتاب، روحیه شاد و سرشار از نشاط و انرژی شهید ملک محمدی بود که در تمام خاطرات ایشان بروز پیدا کرده و حتی در روحیه همسر و دختران کوچک شهید هم به روشنی متجلی بود به طوری که من حقیقتا از شخصیت قوی این خانواده، انرژی می‌گرفتم.

ولی‌نژاد درخصوص سبک نگارش کتاب گفت: با توجه به احساس و عشق و عاطفه و هیجان زیادی که در خاطرات این شهید وجود داشت، تصمیم گرفتم خاطرات را در قالب یک داستان عاشقانه و با جملات و کلماتی آهنگین بنویسم که این احساس را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کند.

«جلال آباد» مملو از خاطرات شاد و روحیه عاشقانه شهید ملک‌محمدی

وی درباره انتخاب نام کتاب گفت: روستایی که بیشترین عمران و آبادانی را در نتیجه زحمات جهادی شهید، تجربه کرده بود، به پاس خدمات شهید، روستای جلال آباد نام گرفت. بر همین اساس و با توجه به اینکه رویکرد زیبای این شهید در زندگی، باعث آبادی دل‌های بسیاری شده و حتی خاطرات ایشون همچنان زنده کننده دلهاست، تصیمم گرفتیم نام کتاب جلال آباد باشد.

نویسنده کتاب «جلال آباد» با تاکید براینکه این اثر از نظر نوع روایت و نگارش، با استقبال منتقدین و کارشناسان مواجه شد و البته این موضوع، حتما از عنایات شهید است، درباره چالش‌های نگارش کتاب خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی نگارش این اثر، روایت رنج‌ها و سختی‌هایی بود که شهید و همسر ایشون صبورانه تحمل کرده بودند. به ویژه در دوران جانبازی که حقیقتاً روایت درد‌های شهید و صبر و استقامت همسرشون، بسیار سخت بود و من بار‌ها با نگارش هر جمله کتاب، گریه کردم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار