رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد؛

ضرورت بهره‌گیری از جریان‌های مردمی داوطلب/ تقویت کل‌محوری در ارائه خدمات بنیاد شهید

قاضی‌زاده هاشمی گفت: باید به دنبال جریان‌های مردمی داوطلب برویم که بعنوان بازوان اجرایی بنیاد شهید در سراسر کشور تلقی می‌شوند و در گذشته به عنوان معتمدین معین بودند، همچنین باید جایگاه مشاوران ایثارگران ارتقا یابد و رویکرد ما به جای اینکه تخصص محور باشد، باید کل محور باشد.
کد خبر: ۶۸۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷ - 31July 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش کشوری معاونان سلامت و توانمندسازی اجتماعی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رییس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، خطاب به معاونان سلامت و توانمندسازی اجتماعی اظهار داشت: شما همکاران عزیزم در سراسر کشور در یکی از اصلی‌ترین معاونت‌های بنیاد شهید کار می‌کنید، دوستانی که در معاونت بهداشت و درمان سابق مسئولیت داشتند عمدتا مدارک تحصیلی آنان مربوط به حوزه سلامت است.

ضرورت بهره‌گیری از  جریان‌های مردمی داوطلب/ تقویت کل‌محوری در ارائه خدمات بنیاد شهید

وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران وظایف متنوعی دارد، در واقع ما تقریبا باید یک کشور را اداره کنیم. جامعه هدف ما از برخی کشور‌های همسایه مان جمعیت بیشتری دارد و با قوانین باید این جامعه را اداره کنیم. مسئولیت جامعه هدف بر عهده ماست، در هر صورت باید پاسخگوی این افراد باشیم، ما از ابتدای کار تا الان مابه‌ازای بخش‌های مختلف واحد درست کردیم و به آن رسمیت دادیم. واحد ارائه خدمات به صورت مستقیم داریم، تولید خدمت کرده و خودمان هم خدمت می‌کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: از طرفی واقعیت این است که این بنیاد به تنهایی نمی‌تواند به موازات تمام سازمان‌های رسمی که قدرت قانونی، سیاستگذاری و نظارت دارند و منابع مالی در اختیار آنان است، پاسخگو باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: باید فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران را بازآرایی کنیم و بازآرایی سازمانی ما بر یک منطق استوار است، ما سه وظیفه برای بنیاد داریم؛ وظیفه راهبری، جلب پشتیبانی، و اقدامات راهبردی. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران باید به عنوان معاون رییس‌جمهور به سراغ سازمان‌های مختلف رفته و نقش آنها را پررنگ‌تر ساخته و از آنان مطالبه‌گری کند. کار دوم بنیاد شهید این است که وضعیت زندگی جامعه هدف را به لحاظ معنوی رشد دهد و در نهایت وظیفه سوم بنیاد این است که بتواند منابع مالی یا نیروی انسانی را به کار گرفته، تامین یا تزریق کند.

وی خاطرنشان کرد: باید به دنبال جریان‌های مردمی داوطلب برویم که بعنوان بازوان اجرایی بنیاد شهید در سراسر کشور تلقی می‌شوند و در گذشته به عنوان معتمدین معین بودند، همچنین باید جایگاه مشاوران ایثارگران ارتقا یابد و رویکرد ما به جای اینکه تخصص محور باشد، باید کل محور باشد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه باید به سمت نیرو‌های چند ظرفیتی برویم که نیاز‌های مختلف جامعه را بر اساس فرم‌های استاندارد شده برآورده کنند و نقش یک رابط با تجربه و متخصص را ایفا کنند، تاکید کرد: مانند آنچه ما در برنامه پزشک خانواده دنبال می‌کنیم، هدف ما همین است.

وی ادامه داد: در ساختار بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمات و مسئولیت‌ها به توازن طراحی نشده بود و یک معاونت تمام وظایف را داشت و الباقی کمتر از ۳۰ درصد وظایف را عهده دار بودند. از طرفی بخش خدمات در حوزه آموزش و تحقیقات حذف شده بود و این با نگاه امام و رهبری که هدف آنها تعالی و رشد این جامعه بود، منافات داشت، ما بر اساس مفهوم سلامت، معاونت سلامت را پایه گذاری کردیم که بتواند به تمام ابعاد سلامت خانواده‌ها توجه کند و بتواند خانواده‌ها را ارتقا دهد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم به بیماری نسخه دهیم باید او را بشناسیم، زیرا در پزشکی پرونده فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و باید از حالا پیشگیری کنیم و همین موضوع درمورد بیماری‌های اجتماعی و اعصاب و روان هم صادق است. اگر ما مجموعه ابعاد وجودی یک فرد و خانواده او را به درستی شناسایی کنیم می‌توانیم برای رشد و تعالی او و خانواده اش برنامه‌ریزی کرده، او را شناخته و عوارض را کاهش دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: شما این کار را در حوزه پرونده سلامت جسمی و روانی تا حدی انجام دادید، اما اصل آن پرونده همه جانبه بودن آن است که باید آن را مورد بررسی قرار داد. ما نیاز به چنین اطلاعاتی برای جامعه هدف داریم و این کار باید توسط شما انجام شود. در گام اول باید پرونده سلامت الکترونیک را توسعه دهید برای تمام جامعه ۳/۵ میلیون نفری باید عوامل خطر شناسایی شوند، سپس به سیاست گذاری درست بپردازید و زیادی درگیر اجرا نشوید بلکه موسسات تابعه باید پیگیر آن شوند، مثل موسسات فرهنگی که به موسسه کوثر واگذار شد.

وی در خاتمه تصریح کرد: از شما همکاران محترم به خاطر زحماتی که کشیدید، بسیار تشکر می‌کنم، البته بیشترین زحمات را دوستان ما در شهرستان‌ها می‌کشند و از آنها تشکر ویژه کرده و آرزوی توفیق برای همه عزیزان دارم. ما در مکان بسیار مقدس و محترمی کار می‌کنیم و باید شکرگزار نعمت خداوند باشیم که در یک سازمان کاملا دینی و مقدس کار کرده و توسط خدمت به بهترین بندگان خدا دنیا و آخرت مان را آباد می‌کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار