یک مداح در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

مداحی باید مستند، معقول و منطقی باشد

شاهمرادی، اجلاسیه پیرغلامان حسینی را فرصتی برای تجدید خاطره و آشنایی با مداحان گوشه‌وکنار کشور دانست و گفت:مداحی‌های دوران جدید خوب‌ هستند، اما باید به دل بنشینند. همچنین مداحی و عزاداری سیدالشهدا و اهل‌بیت (ع) باید مستند، معقول و منطقی باشد.
کد خبر: ۶۸۲۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷ - 03August 2024

«یدالله شاهمرادی» مداح اهل‌بیت (ع) که از اوایل انقلاب در مناطق کردستان و در مبارزه با ضدانقلاب حضور داشته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، اظهار داشت: خاطرم هست داخل اردوگاه و بندی که بودیم، از خودمان یک نگهبان گذاشته بودیم که هنگام عزاداری سیدالشهدا مراقب باشد. زمانی که مأموران بعثی نزدیک می‌شدند آن نگهبانِ ما می‌گفت «سیاه، قرمز» و ما سکوت می‌کردیم و وقتی مأموران بعثی دور می‌شدند، می‌گفت «سفید» و ما دوباره شروع به عزاداری می‌کردیم و این خاطره هنوز برای من شیرین است.

اجلاسیه پیرغلامان فرصتی برای تجدید خاطره و آشنایی با مداحان گوشه‌وکنار کشور

این مداح افزود: بزرگ‌ترین هیئت عزاداری سیدالشهدا و یاران باوفایش به نام «هیئت ابوالفضل العباس (ع)» در کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج فعال است. اما به‌طور کلی، اگر بخواهم درباره مداحی‌های دوران جدید بگویم، نکته‌ام این است که این مداحی‌ها خوب‌اند، اما باید به دل بنشینند. همچنین مداحی و عزاداری سیدالشهدا و اهل‌بیت (ع) باید مستند و معقول و منطقی باشد.

وی در همین زمینه افزود: فلسفه قیام امام حسین (ع) باید درست بیان شود و نسل جوان امروز تشنه این مطالبه است. اگر بخواهیم مداحی مؤثری داشته باشیم، همواره باید مردم را مشتاق به شنیدن مداحی‌های خوب، عقلانی و دلنشین کنیم؛ چراکه مردم تشنه مداحی درست و خوب‌اند.

شاهمرادی همچنین درخصوص برگزاری اجلاس پیرغلامان هم گفت: به‌نظرم برگزاری این اجلاس خوب است؛ چراکه همه باید پاسدار ارزش‌ها باشیم و از پیرغلامان یاد بگیریم و برگزاری اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) خاطرات خوبی را برای همه پیرغلامان و خادمان امام حسین (ع) رقم خواهد زد.

گفتنی است؛ این مداح با آغاز جنگ تحمیلی در جبهه‌های نبرد نیز حاضر شده و از آزادگان دوران دفاع مقدس است و هشت سال در اسارت نیرو‌های بعثی صدام در اردوگاه‌های موصل، رمادیه، العنبر و زندان انفرادی ابوغریب بوده است، با بیان اینکه خاطرات زیادی از دوران مداحی دارم که مهم‌ترین آنها مداحی در دوران اسارت و در اردوگاه‌های بعثی عراق بود

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار