جانشین فرمانده قرارگاه جنگ‌های نوپدید ارتش:

قدرت رهبری یکی از مولفه‌های جنگ شناختی و جنگ نرم است

امیر سرتیپ رمضان‌زاده گفت: اگر فردی بخواهد در دیگران، تغییری ایجاد کند باید قدرت داشته باشد و در غیر این صورت نمی‌تواند آن تغییر مدنظر را ایجاد کند. فردی که می‌خواهد تغییر ایجاد کند باید قدرت رهبری کردن را داشته باشد که قسمتی از مولفه‌های جنگ نرم و جنگ شناختی با این مسئله مرتبط است.
کد خبر: ۶۸۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷ - 01August 2024

قدرت رهبری یکی مولفه‌های جنگ شناختی و جنگ نرم استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیین اختتامیه بیست و هفتمین دوره تحکیم باور‌ها در حوزه جنگ شناختی ویژه کارکنان و خانواده‌های آنها در قرار گاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا در مهمانسرای ثامن الائمه (ع) ارتش برگزارشد.

در این برنامه؛ امیر سرتیپ دوم «مجتبی رمضان‌زاده» جانشین فرمانده قرارگاه جنگ‌های نوپدید ارتش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و حماسه‌آفرینی شهدا و جانبازان طی سخنانی اظهار داشت: در ابتدای سخن، به صورت ویژه به مناسبت شهادت شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) عرض تسلیت دارم و به یقین معتقدم که به مصداق وعده صادق؛ انتقام خون این شهید عزیز فلسطینی گرفته خواهد شد.

وی افزود: در علوم رفتاری نردبانی به نام «تغییر» وجود دارد، که وقتی این نردبان؛ رسم می‌شود، گفته می‌شود که یادگیری شروع تحول از تغییر است. برای مثال هرگاه خانمی در مدیریت خانه خود، تغییری را ایجاد کند، در اینجا می‌گوئیم که او تحولی در خانه و محل سکونت خود ایجاد کرده است. این حالت در یگان‌های رزمی نیز مصداق دارد  چنانچه آن تغییر رخ ندهد، تحولی هم اتفاق نیافتاده است.

جانشین فرمانده قرارگاه جنگ‌های نوپدید ارتش گفت: در پلکان یا نردبان تغییر؛ پله نخست، تغییر در دانش است. در اینجا به عنوان مثال اگر فردی صرفاً درباره آلودگی هوا فقط مطالعه داشته باشد، فقط بر دانش او افزوده شده و مطلبی را یاد نگرفته است چراکه نتیجه یاد گرفتن باید اثری یا تغییری را در رفتار مخاطب به وجود بیاورد. بر همین اساس؛ خواندن، مطالعه و حفظ کردن تنها به معنای یادگیری نیست.

وی با بیان اینکه در پله بعدی نردبان تغییر، بعد از دانش؛ بحث تغییر در نگرش افراد است؛ در ادامه تأکید کرد: در اینجا هم فرد گرچه نگرشش به موضوعی عوض شده، اما مطلبی درباره موضوع مورد نظر را یاد نگرفته است و همان طور که گفته شد؛ تغییر زمانی رخ می‌دهد که رفتار فرد هم تغییر کند. مثلا اگر فردی پس از مطالعه درباره آلودگی شهر تهران؛ هم در دانش و هم در نگرشش تغییری به وجود آمد و بعد از آن برای جلوگیری از ابتلائات آلودگی ماسک به صورتش زد؛ در اینجا می‌گوییم که فردی مطلب یا نکته‌ای را فراگرفته و در او تغییر به وجود آمده است. اگر می‌خواهید در خانواده یا یگان خود مصداق بارز یک فرد یادگیرنده باشید؛ باید ببینید که چه تغییری در رفتار سازمانی یا فردی شما حاصل شده است؟

امیر سرتیپ رمضان‌زاده در تکمیل صحبت خود بیان کرد: حتی جالب است که بدانید در تعریف نوین علوم رفتاری گفته می‌شود وقتی که کسی مثل همان مثال آلودگی هوا ماسک هم به صورت خود بزند به معنی یادگیری نیست. در اینجا بیان می‌کنند که اگر انسان توانست آنچه را که در خودش تغییر داده در دیگران هم تغییر ایجاد کند؛ می‌توان گفت که آن فرد، انسان یادگیرنده است. از دل چنین موضوعی؛ مبحث امر به معروف و نهی از منکر نیز استخراج می‌شود. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و به همین خاطر تغییر فردی تنها در انسان، موجب یادگیری او نخواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر فردی بخواهد در دیگران، تغییری ایجاد کند باید قدرت داشته باشد و در غیر این صورت نمی‌تواند آن تغییر مدنظر را ایجاد کند. فردی که می‌خواهد تغییر ایجاد کند باید قدرت رهبری کردن را داشته باشد که قسمتی از مولفه‌های جنگ نرم و جنگ شناختی با این مسئله مرتبط است. قدرت یا از جنس فردی است یا از جنس سازمانی. همین قدرت که دو شکل دارد؛ بر سه حالت ظهور و بروز دارد؛ یا دستوری است، یا مشارکتی یا رهبری؛ که بهترین نوع قدرت، ترکیبی از این سه حالت است و نه فقط اینکه فرد در یک حالت توانایی رهبری کردن را داشته باشد. وقتی که چنین شد، سرمایه اجتماعی بالا خواهد رفت و در صورت تحقق این نکته، در جنگ نرم قدرتمند خواهیم بود.

جانشین فرمانده قرارگاه جنگ‌های نوپدید ارتش یادآور شد: وقتی که سرمایه اجتماعی بالا رفت چهار اتفاق می‌افتد؛ افزایش امید به آینده، به وجود آمدن اعتماد، تحقق همراهی، افزایش مشارکت، شکل‌گیری انسجام و پیدا شدن هویت.

وی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه وقتی که از رهبری صحبت می‌کنیم؛ از نفوذ هم سخن به میان می‌آید در ادامه اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد در فرماندهی رهبری کند؛ باید بر جامعه مخاطب خود نفوذ داشته باشد. در جامعه؛ رهبر کسی است انسان به حرفش گوش می‌دهد. برای اینکه بخواهیم بدانیم، پیرامون ما چه کسانی رهبر ما هستند بر روی کاغذ باید جدولی را طراحی کنیم و در آن نام کسانی که به حرفشان گوش می‌دهیم و نام افرادی که به حرف آنها اهمیت نمی‌دهیم را قید کنیم. آنهائی که حرفشان را اجرا و تایید می‌کنیم، رهبران ما هستند. باید ببینیم که ضریب نفوذ چه کسی بر روی ما بیشتر است؟

این مقام مسئول گفت: اگر بخواهیم به صورت فردی یا سازمانی بر روی افراد نفوذ داشته باشیم بایستی تکنیک دوایر متحدالمرکز را مدنظر قرار بدهیم. برای مثال در ذهن خود سه دایره توی هم رفته را درنظر بگیرید. هرگاه که مشکلی پیش بیاید برخی افراد که متأثرترین هستند، در وسط دایره قرار می‌گیرند و باقی افراد در لایه‌های دوم و سوم هستند. به عنوان نمونه اگر برای کسی ضایعه از دست رفتن عضوی از اعضای خانواده‌اش پیش بیاید، همسر و فرزندان در دایره وسط هستند، بستگان در لایه یا دایره دوم و باقی دوستان و آشنایان در دایره سوم.

وی در پایان صحبت خود تصریح کرد: کسی که در دایره وسط قرار دارد، برای برون رفت از بحران باید از لایه‌های بیرونی کمک بگیرد. آن که در لایه میانی قرار دارد بایستی بدون آنکه کسی به او بگوید و به صورت داوطلبانه، لایه بیرونی را به کمک لایه مرکزی بیاورد. اگر شما توانستید این روش را در خودتان تقویت کنید، در واقع ویژگی رهبری در درون شما تقویت شده است.

عملیات مرصاد؛ نماد تحقیر گروهک منافقین

امیر سرتیپ دوم «صادق نوری» جانشین قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی ایران و شهیدالقدس «اسماعیل هنیه» طی سخنانی اظهار داشت: این شهید هم خودش و هم خانواده‌اش در راه اسلام و قرآن فدا شدند که مجاهدت در راه دین خدا، همین است که انشاءالله ما نیز در این مسیر، سربلند باشیم.

وی در بخش دیگر صحبت خود با اشاره به عملیات مرصاد گفت: من در آن عملیات به صورت بسیجی حضور داشته و شاهد مصیبتی که منافقین بر اهالی آن منطقه تحمیل کرده بودند، بودم. من به چشم خود دیدم که چه جنایاتی این گروهک در حق مردم در بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آباد کرد! در آنجا سربازان و افسرانی که مجروح بودند و بر وری تخت بیمارستان به آنها تیر خلاصی زده بودند و یا جنازه به قدری روی هم جمع شده بود که جویی از خون در خیابان‌ها به راه افتاده بود.

جانشین قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا در پایان صحبت خود افزود: چنین جنایتکارانی، امروز متأسفانه تحت حمایت دولت آمریکا قرار دارند، اما آنها در عملیات مرصاد به حقارت خاصی دچار شده بودند. همیشه آن کسی که به خداوند توکل کند و به ائمه اطهار (ع) متوسل باشد؛ برنده و پیروز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «رحمت الله دستجردی» رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا نیز ضمن محکومیت ترور شهید هنیه طی سخنانی اظهار داشت: یقینا انتقام خون این شهید مقاومت در عملیات وعده صادق دو گرفته خواهد شد. وظیفه اصلی نظامیان تأمین امنیت برای مردم کشور ایران است و بر همین اساس بایستی به تمام نکات ریز امنیتی توجه داشت چراکه طبق فرمایش امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش؛ باید مراقب امنیت باشیم و اگر غفلت کنیم؛ ضربه خواهیم خورد. دشمن هرجا روزنه‌ای پیدا کند، ضربه خود را می‌زند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار