اندیشکده آمریکایی اعتراف کرد؛

نقش رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه»

بنیاد آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» در تحلیلی اعتراف کرد که اسرائیل پس از به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، تلاش خود را برای یافتن و حذف دیگر رهبران حماس ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۶۸۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸ - 02August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، بنیاد آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» در تحلیلی اعتراف کرد که اسرائیل پس از به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، تلاش خود را برای یافتن و حذف دیگر رهبران حماس ادامه می‌دهد.

نقش رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه»

این اتاق فکر حامی رژیم صهیونیستی در تحلیل خود از تحولات آورده است: با حمله ۳۱ جولای در تهران که منجر به کشته شدن (شهادت) «اسماعیل هنیه» عالی رتبه‌ترین رهبر سیاسی حماس شد، تعداد رهبران ارشد این جریان که از زمان عملیات هفتم اکتبر در جنوب اسرائیل حذف شده‌اند، به چهار نفر رسید.

این گزارش افزود: قبل از اتفاق اخیر برای هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور جدید ایران در کنار دیگر رهبران گروه‌های نزدیک به ایران به تهران آمده بود، اسرائیل «صالح العاروری» معاون شاخه سیاسی حماس، «مروان عیسی» فرمانده گردان‌های القسام حماس و «محمد ضیف» را حذف کرده بود. این اقدام فقط چند ساعت پس از آن رخ داد که اسرائیل «فواد شکر» معروف به «سید محسن» را در حومه جنوبی بیروت هدف حمله قرار داده بود. وی ارشدترین فرمانده نظامی حزب الله لبنان بود که مورد حمایت ایران قرار دارد.

«مارک دوبوویتز» مدیر اندیشکده دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) معتقد است: از زمان حادثه ویرانگر هفتم اکتبر، اسرائیل علاوه بر هنیه، صالح العاروری را در بیروت و مروان عیسی و محمد ضیف را در غزه حذف کرده است. اکنون جهان دریافته است که اسرائیل در مورد نابودی حماس و به‌طور گسترده‌تر برای از بین بردن تهدید‌ها علیه خود از سوی ایران جدی است.

«جو تروزمن» تحلیلگر ارشد این موسسه با ناکافی دانستن اقدامات اسرائیل مدعی شد: با وجود اینکه حماس در هفته‌های اخیر ضربات قابل توجهی را علیه کادر رهبری خود متحمل شده است، اما اگر دولت اسرائیل بخواهد به اهداف باقی مانده خود دست پیدا کند، باید کار بیشتری انجام دهد. شرایط به‌طور قابل توجهی به نفع اسرائیل تغییر کرده است و اکنون در موقعیتی قدرتمند برای مذاکره به‌منظور آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه قرار دارد.

گزارش این موسسه آورده است: علاوه بر موارد فوق، اسرائیل «محمدرضا زاهدی» یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در یک حمله هوایی در دمشق در روز اول آوریل حذف کرد. وی نقشی همچون یک هماهنگ کننده ارشد بین تهران و حزب الله داشت. «یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل در ماه اکتبر گفت «اعضای حماس دو گزینه دارند: کشته شوند یا بدون قید و شرط تسلیم شوند». با وجود کشته شدن یا دستگیر شدن بسیاری از آنان هنوز حداقل سه تن از رهبران ارشد حماس زنده هستند: یحیی سنوار، محمد سنوار و خالد مشعل.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با اشاره به وضعیت یحیی و محمد سنوار، در مورد خالد مشعل چنین بیان کرده که وی یکی از اعضای موسس حماس است. او در سال ۲۰۰۴ به عنوان رئیس سیاست خارجی این جریان منصوب و در سال ۲۰۲۱ در نقش جدید به عنوان وزیر خارجه آن منصوب شد. اقدام اسرائیل در سال ۱۹۹۷، با هدف ترور مشعل در اردن موفقیت آمیز نبود و او اکنون مقیم قطر است. مشعل در فهرست نهایی تعیین جانشین برای هنیه به عنوان رهبر سیاسی حماس مطرح است.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار