رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد؛

لزوم تدوین طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی

سردار سرتیپ «جلالی» بر ارتقای نظام تشخیصی کشور و تدوین طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تأکید کرد.
کد خبر: ۶۸۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴ - 03August 2024

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و فرمانده قرارگاه پدافند زیستی کشور در جلسه شورای عالی پدافند زیستی به تشریح قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور که در مجلس شورای اسلامی مصوب و ابلاغ شده است، پرداخت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل

سردار جلالی در ادامه با تاکید بر اهمیت شناسایی، رصد و پایش در حوزه‌های تهدید نوین و به ویژه حوزه پدافند زیستی، اظهار داشت: تجربه پاندمی کرونا به همه نشان داد که مسئله تهدیدات زیستی تا چه حد جدی است و پیامد‌های آن نه تنها حوزه بهداشت و درمان بلکه حوزه اقتصادی، امنیتی و اجتماعی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه برنامه ملی پدافند زیستی در دو بخش تقویت و ارتقاء زیرساخت‌ها و آمادگی و اقدامات عملیاتی در دستور کار قرارگاه پدافند پدافند زیستی کشور قرار دارد، متذکر شد: از جلسات بعدی این موارد به صورت دستگاه به دستگاه بررسی می‌شود تا سطح مطلوبی از توانمندی ایجاد شود.

به گفته وی، وظایف اصلی قرارگاه پدافند زیستی، رصد و شناسایی تهدیدات حوزه زیستی است و همچنین بررسی پیامد‌های حادثه، رخداد و آسیب پذیری و شناسایی ضعف‌ها است. به همین جهت در نظام دیده بانی سلامت کشور در حوزه رصد، بررسی و شناسایی بایستی اقدامات لازم جهت به روز شدن صورت گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه از اهداف دیگر قرارگاه ارتقاء نظام تشخیصی کشور است، گفت: براساس نوع تهدیدات، کشور نیاز به آزمایشگاه‌ها و سازماندهی آنها دارد تا بتوانیم تشخیص پیشدستانه داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه منابع انسانی تخصصی، پیش‌بینی واحد احتیاط و ذخیره پدافند زیستی را که توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح پیشنهاد شد، پیگیری کردیم و در نظام عملیاتی پدافند زیستی گنجاندیم، افزود: در این طرح از ظرفیت گروه‌ها و دسته‌های مختلف با تخصص‌های گوناگون در زمان بحران استفاده می‌شود.

به گفته سردار جلالی، بر اساس هر تهدیدی که مشخص می‌شود، توسط استان‌ها طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات مورد نظر تدوین و آمادگی لازم باید کسب شود. بر اساس همین سند پدافند زیستی در سطوح ملی، استانی و شهری و در دستگاه‌های مختلف دارای برنامه خاص خود هستند.

جلسه شورای عالی پدافند زیستی با محوریت تصویب‌نامه‌های نظام عملیاتی پدافند زیستی و برنامه ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی (پشه ائدس) از سوی قرارگاه پدافند زیستی کشور با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و فرمانده قرارگاه پدافند زیستی کشور و سایر اعضای این قرارگاه و همچنین نمایندگان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، نفت، راه و شهرسازی، کشور، امور خارجه، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان حفاظت محیط زیست، حفظ نباتات، دامپزشکی، جمعیت هلال احمر، صدا و سیما موسسه سرم‌سازی رازی و انستیتو پاستور ایران برگزار شد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها