تاجیک در نشست خبری:

تدارک ویژه شبکه مستند برای دهه فجر/ پوشش هر روزه جشنواره فیلم فجر

مدیر شبکه مستند گفت: این شبکه تصاویر بکر و دیده نشده‌ای از انقلاب اسلامی را در کنار مستندهایی چون «سینما پهلوی» و «بالا می‌رویم» روی آنتن می‌فرستد و به پوشش جشنواره فیلم فجر می‌پردازد.
کد خبر: ۶۸۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ - 30January 2016

تدارک ویژه شبکه مستند برای دهه فجر/ پوشش هر روزه جشنواره فیلم فجر

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری معرفی ویژهبرنامههای دهه فجر شبکه مستند، شنبه 10 بهمن با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه، ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید، مختار هوشنگی مدیر تأمین و پخش و اهالی رسانه در ساختمان شبکه مستند سیما برگزار شد.

پرهیز از مضامین تکراری

ناصری در این نشست با بیان اینکه در راهبردهای شبکه مستند برای پرداخت به مناسبتهای مهم، عنصر نوآوری اهمیت ویژهای دارد، اظهار کرد: در صدد بودیم کارهای نویی تولید کنیم که بکر است و کمتر کسی سر وقت آن رفته است. برای همین موضوعات نویی را در نظر گرفتیم که به اندیشههای امام(ره) و انقلاب میپردازد؛ اما مضامین تکراری گذشته نیستند.

وی افزود: حضرت امام(ره) ۱۸ روز بعد از انقلاب، دستور دادند پرچمی مختص جمهوری اسلامی تولید شود و ما به این موضوع در مجموعه «بالا میرویم» پرداختیم. سرود ملی نیز بهعنوان یکی از مظاهر جدید پس از پیروزی انقلاب مطرح بود؛ که به آن پرداختهایم. پس از انقلاب زندهیاد ابوالقاسم حالت، ترانهای سرود و بیگلریپور نواخت. البته این سرود در سال ۶۹ تغییر پیدا کرد.

مبارزه کارکنان رادیو و تلویزیون در «جام جم فصلی دیگر»

مدیر گروه تولید شبکه مستند یادآور شد: همچنین یکی از تحولات انقلابی مربوط به مبارزه کارکنان رادیو و تلویزیون بود؛ که در جریان انقلاب نقش موثری داشتند و از آنجایی که همه مردم با تلویزیون سرو کار دارند، ذکر تحولات انقلاب در این بستر قابل توجه به حساب میآمد. ما سعی کردیم به سراغ مستندترین و مهمترین افرادی برویم که در بخش مبارزات تصمیمگیر بودند.

ناصری ادامه داد: در سالهای 54 و 55 که تحولات انقلاب شکل گرفته بودند، گروهی فرانسوی وارد ایران شدند تا از زندگی فرح دیبا فیلم تولید کنند. هدف آنها کند کردن مسیر اعتراضات به رژیم پهلوی بود؛ اما این فیلم نتیجه عکس داشت و مردم که پیش از این با وضعیت زندگی خاندان پهلوی آشنایی نداشتند، وقتی سفره رنگین این خاندان، زندگی تجملاتی و در حقیقت اختلاف طبقاتی آنها را دیدند و آن را با حلبیآبادها مقایسه کردند، میزان اعتراض و مبارزات آنها شدت گرفت.

زندگی تجملاتی فرح دیبا در «سینما پهلوی»

وی تأکید کرد: مستند «سینما پهلوی» ساخته عماد خدابخش با پخش بخشهایی از این فیلم در حضور خانواده شهدا و تحلیلهای دیگر، روایتگر این تضادها و تاثیرات پخش آن فیلم در جامعه آن روز ایران است و ساعت 23 روز 21 بهمن در شب سالروز پیروزی انقلاب به مدت 52 دقیقه روی آنتن میرود.

این مدیر به حضور فعال شبکه مستند در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز اشاره کرد و گفت: مدیر شبکه مستند جزو داوران بخش مستند این دوره است و ما در ایام جشنواره هر روز از بخش مستند فیلم فجر گزارش تولید خواهیم کرد. گفتگو با فیلمسازان نیز مطابق سال گذشته انجام خواهد شد.

در ادامه مریمالسادات مومنزاده کارگردان مجموعه «بالا میرویم» با اشاره به ساختار چابک شبکه مستند، حذف بروکراسیهای زمانبر و تلاش برای همکاری بیشتری با مستندسازان، از مدیران شبکه قدردانی و اظهار کرد: با حمایت شبکه من توانستم برای تولید مجموعه «بالا میرویم» به تمام بخشهای سازمان صداوسیما حتی مخزن آرشیو بروم. همچنین بدون مشکل از پادگان نظامی یا ورزشگاه آزادی تصویر گرفتم.

وی افزود: برای ساخت این مجموعه سه قسمتی به این موضوع توجه کردم که دهه فجر یک جشن ملی است، بنابراین هم باید فضای شاد داشته باشد و هم اینکه تمام ملت را در بر بگیرد.  

در تصاویر انقلاب دست نبردیم

مدیر تامین و پخش شبکه نیز در سخنانی بیان کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، دهه فجر جزو روزهای فراموشنشدنی تاریخ این ملت هستند و ایشان از خداوند مسئلت کردند که نعمت قدرشناسی از انقلاب عظیم و پرشکوه اسلامی را به همه عنایت فرماید. ما نیز تلاش کردیم تصاویر بکر و کمتر دیده شدهای را به نمایش بگذاریم؛ که نکته مهم آنها دست نبردن در این آثار است.

وی افزود: مثل تجربهای که در مجموعه «گنجینه آسمانی» داشتیم و سعی کردیم تصاویر اصلی را صرفاً با افزایش کیفیت برای مخاطبان به نمایش بگذاریم. ما در چهار زمان ۸ صبح، ۱۲:۳۰، ۱۷ و ۱۹ ویژهبرنامهها را جانمایی کردهایم و این آثار از حضور بانوان در انقلاب تا شکنجه مردم توسط عوامل رژیم پهلوی را در برمیگیرد.

تنها در دهه فجر به انقلاب نمیپردازیم

مدیر پخش شبکه مستند یادآور شد: البته ما در شبکه مستند نشان دادهایم که پرداختن به موضوعات انقلابی صرفا مختص یک هفته خاص نیست و ما سعی کردهایم همواره در طول سال نیز به این مضامین بپردازیم.

فهرست ویژهبرنامههای دهه فجر

به گفته هوشنگی مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» از ابتدای دهه فجر روی آنتن می رود و به بازدید حضرت آیت الله خامنه ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1367، پیام آیت الله خامنه ای در زمان ریاست جمهوری از استودیوی خبر سیما در سال 1367، خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله خامنه ای در دهه مبارک فجر سال 1358، خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله خامنه ای در دهه مبارک فجر سال 1359، مصاحبه با آیت الله خامنه ای در سال 1366 و در دوران ریاست جمهوری معظم له و بیان خاطرات ایشان از دوران مبارزه در زمان رژیم ستم شاهی اختصاص دارد.

مجموعه «سیمرغ» نیز در 38 قسمت بین 5 تا 30 دقیقه از ابتدای دهه مبارک فجر به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، 38 قسمت تصاویر بکر و دیده نشده انقلاب اسلامی ایران در سال 57 را با هدف نمایش تصاویر وحدتآمیز از نقاط مختلف ایران روی آنتن میفرستد.

«نشان ملی» از مجموعه «بالا می رویم» جمعه 16 بهمن ساعت 14 روی آنتن می رود و «جام جم فصلی دیگر» نیز  18 بهمن ساعت 23   پخش میشود.

«پرویز ثابتی» مستندی است که در یک قسمت 60 دقیقه ای یکشنبه 18 بهمن  ساعت 21 در جدول پخش قرار و سعی دارد با نگاهی واقعگرایانه زندگی و اعمال پرویز ثابتی رییس اداره سوم ساواک را به تصویر بکشد.

«فرخ رو پارسا» در یک قسمت 60 دقیقه ای دوشنبه 19 بهمن  ساعت 21 زندگی «فرخ رو پارسا» را بررسی میکند. «دیوارها شهادت خواهند داد» در 30 دقیقه یکشنبه 18 بهمن ساعت 20 روایتی از شکنجهشدگان و شاهدان عینی دوران پهلوی در موزه عبرت دارد.

«خاطرات عمارت قصر» در 45 دقیقه جمعه 16 ساعت 17:30 سرگذشت عمارت قصر را مرور و در خلال آن شرایط سیاسی و اجتماعی دورانهای مختلف به خصوص سالهای بعد از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی میکند.

«پرده آخر» (انقلاب 57) در 3 قسمت 30 دقیقه ای سه شنبه 20 بهمن تا پنجشنبه 22 بهمن ساعت 17 به بازخوانی حوادث سالهای آخر حکومت رژیم پهلوی توسط کارشناسان غربی و سیاستمداران خارجی که در سالهای نزدیک به انقلاب در ایران حضور داشتند، میپردازد.

«برای آزادی به روایت حسین ترابی» در 60 دقیقه دوشنبه 12 بهمن ساعت 21 با هدف معرفی فضای مستندسازی در زمان انقلاب جریان انقلاب اسلامی را از آتش سوزی سینما رکس آبادان تا زمان برگزاری رفراندوم به تصویر میکشد.

«گفتگو با انقلاب» در 7 قسمت 30 دقیقه ای دوشنبه 12 بهمن تا دوشنبه 19 بهمن ساعت 17 در جدول پخش قرار دارد و در این مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی و ضبط شده از اتفاقات دوران انقلاب به بررسی چگونگی مشارکت، همراهی و همدلی مردم با هم در اتفاقات انقلاب اسلامی ایران پرداخته میشود.

مجموعه «انقلاب به روایت مستند سازان» در 7 قسمت 40 دقیقهای، در قسمت هایی با عناوینی چون «آداب بهاری»، «به سوی آزادی»، «تپش تاریخ» و «22 بهمن» ساخته هایی از علی اصغر آگه بنایی، مسعود جعفری جوزانی، علیرضا داودنژاد و... را مورد بررسی قرار میدهد.

«در میان شقایقها» در 10 قسمت 30 دقیقهای دوشنبه 12بهمن تا پنجشنبه 22 بهمن  ساعت 12:30 روی آنتن میرود و در این مستند 10 بانوی ایرانی که در عرصههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در برهه زمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور حضور مؤثری داشتند به تصویر کشیده شده است.

«آقای الفت» در یک قسمت 25 دقیقهای پنجشنبه 22 بهمن ساعت 19 با معرفی «اکبر الفت» عکاس انقلاب اهل یزد، به زندگی و خاطرات وی میپردازد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار