کنگره ۷۴ شهید غریب اسارت استان یزد برگزار می‌شود + فیلم

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد از برگزاری اولین کنگره استانی شهدای غریب اسارت استان همزمان با شهادت حضرت رقیه(س) خبر داد.
کد خبر: ۶۸۲۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰ - 05August 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، حجت الاسلام «عباس زارع» مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد عصر امروز در نشست خبری برگزاری اولین کنگره شهدای در عزبت استان یزد، بر اهمیت گرامیداشت یاد شهدا تاکید کرد و اظهار داشت: برگزاری این قبیل یادواره‌ها و بزرگداشت‌ها برای شهدای عزیز کشورمان و یادآوری فداکاری‌ها و ایثارگری‌های آنان، جامعه را به هدف اصلی حرکت آن‌ها سوق خواهد داد.  

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت برگزاری این کنگره، اظهار کرد: خوشبختانه تمام عوامل برگزاری این کنگره از آزادگان عزیز هستند و بنیاد شهید و امور ایثارگران تنها خدمت‌گذاری به این برنامه را با افتخار برعهده دارد.

زارع در ادامه گرامیداشت یاد و خاطره شهدا را بحثی ارزشمند و تاثیرگذار خواند و با بیان این که اجر و ثواب این شهدا را خداوند متعال ادا خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که ملالت‌های دوران اسارت آزادگان و شهدای در غربت در قالب این برنامه‌ها به نسل جدید جامعه انتقال داده شود.

این مسئول با اشاره به شناسایی تاکنون ۷۴ شهید غریب در اسارت در استان یزد، گفت: تعدادی از این شهدا در دوران دفاع مقدس به اسارت درآمدند که برخی از آنها به دلیل شکنجه‌ها و ‌زخم‌های دوران اسارت به شهادت رسیدند و برخی نیز پس از اسارت و تحمل سال‌ها رنج و درد شهید شدند.

وی افزود: البته برخی از این شهدا افرادی ایرانی‎الاصل بودند که توسط حزب بعث در کشور عراق به شهادت رسیدند و تعدادی نیز توسط گروهک معاند کومله به شهادت رسیدند.

زارع از برگزاری این کنگره در شامگاه شنبه بیستم مردادماه همزمان با شهادت حضرت رقیه(س) که خود شهیده در اسارت هستند و هفته بازگشت آزادکان به وطن، خبر داد.

«حسین حیدری» از آزادگان استان و دبیر کنگره استانی شهدای در غربت یزد نیز در این نشست با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در کنگره شهید ابوترابی سیدالشدا آزادگان کشورمان در سال ۱۳۹۳، شهدای در غربت را در شمار سرافرازترین شهدای جنگ تحمیلی خواند.

آزادگان عزیز کشورمان هیچگاه کابوس شکنجه‌ها و ملالت‌های دوران اسارت را از یاد نخواهند برد

وی از مادران و پدران و همسران و فرزندان این عزیزان شهید قدردانی و اذعان کرد هر چند دیر است ولی آزادگان عزیز کشورمان هیچگاه کابوس شکنجه‌ها و ملالت‌های دوران اسارت را از یاد نخواهند برد و همواره یاد شهدای عزیزمان در غربت را گرامی می‌داریم.

حیدری با اشاره به تشکیل دبیرخانه کنگره شهدای در غربت استان، گفت: دبیرخانه کنگره شامل ۵ کمیته است که مسئولان تمام این کمیته‌ها از آزادگان استان هستند و تاکنون بالغ بر ۱۰۰ جلسه در رابطه با برگزاری این گنگره در استان تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۸۳۰ نفر شهید در غربت در سراسر کشورمان شناسایی شده که پرونده ۱۰۳۵ نفر تاکنون تکمیل شده است و از این تعداد ۷۴ نفر مروبط به استان یزد هستند.

دبیر این کنگره استانی ۳۳ نفر از این شهدا را شهید شده به دست گروهک معاند کومله در سال ۱۳۶۲ پس از تحمل شکنجه‌های خواند و گفت: این کنگره شنبه شب ۲۰ مردادماه بعد از نماز مغرب و عشا در محل پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی یزد با حضور خانواده شهدای آزاده و خانواده آزادگان متوفی و ۶۸۴ نفر از آزادگان استان و مسئولان و مردم شهید پرور یزد برگزار خواهد شد.

وی به برگزاری اجلاسیه فرعی این کنگره در روز چهارم مردادماه به میزبانی اردکان اشاره و از جمله اهداف برگزاری این کنگره را عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در جبران کم کاری سالهای گذشته در مورد این شهدای عزیز، زنده نگه داشتن یاد و خاطره این شهدا و معرفی آن‌ها به عنوان الگوهای صبر و مقاومت، تجلیل از خانواده این شهدا، کمک و تسهیل به گردآوری مسائل و مشکلات خانواده این شهدا و آزادگان ذکر کرد.

حیدری در پایان نیز از همکاری استاندار به عنوان رئیس کنگره و مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به عنوان جانشین رئیس کنگره و سایر دستگاه‌هایی که در برگزاری این رویداد همکاری داشتند، قدردانی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار