اجلاسیه شهدای غریب اسارت در مشهدالرضا برگزار شد

نخستین اجلاسیه شهدای غریب اسارت استان خراسان‌رضوی با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، در تالار قدس حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸ - 08August 2024

اجلاسیه شهدای غریب اسارت در مشهدالرضا برگزار شدبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت غریبه اسارت حضرت رقیه (س)، نخستین اجلاسیه شهدای غریب اسارت استان خراسان‌رضوی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مهدی حسن‌زاده نامقی» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، «علی‌اکبر عرفانی» مدیر مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان استان، «سید امیر شوشتری» مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، جمعی از خانواده‌های شهدای غریب اسارت و آزادگان در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در این مراسم «محمدجواد زمردیان» دبیر ملی کنگره شهدای غریب اسارت، گزارشی از فعالیت این کنگره از زمان شکل‌گیری ارائه کرد.

زمردیان اظهار داشت: این شهدا بر اساس گزارش صلیب‌سرخ جهانی به گونه‌های مختلف از جمله ضرب‌وشتم توسط نیرو‌های بعثی، وضعیت بسیار نامناسب بهداشتی محیط و مجروحیت‌ها و عدم رسیدگی به وضعیت جسمی آن‌ها به شهادت رسیده‌اند.

وی افزود: تاکنون، هزار و ۸۵۴ شهید غریب اسارت شناسایی شده‌اند که ۱۵۹ نفر از آن‌ها مردم عادی و بدون سلاحی بودند که در جریان تهاجم رژیم بعث به اسارت درآمده بودند. حتی پیکر ۸۳ شهید غریب اسارت هنوز به کشور بازنگشته است.

دبیر ملی کنگره شهدای غریب اسارت با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای شناسایی شهدای غریب اسارت، خاطرنشان کرد: متأسفانه حتی از چگونگی شهادت جمعی از این شهدا نیز اطلاع چندانی در دست نیست.

زمردیان تأکید کرد: این، وظیفه آزادگان جنگ تحمیلی است که کمک کنند تا ابعاد بیشتری از زندگی و شهادت این عزیزان برای مردم روشن شود. این مظلومیت‌ها و شهادت‌ها باید توسط آزادگان تبیین شود.

شهدای غریب اسارت، نماد مقاومت و جهاد تبیین هستند

در ادامه حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین حسن‌زاده نامقی در سخنان کوتاهی، آزادگان را افرادی دانست که به تأسی از حضرت زینب (س)، رنج و دشواری را تحمل کردند و زمینه‌ساز ظهور هستند.

وی شهدای غریب اسارت را نماد مقاومت و پیروزی و جهاد تبیین معرفی کرد که می‌توانند در فتنه‌های آخرالزمانی، الگویی برای مؤمنان باشند.

 در این مراسم، از خانواده‌های شهدای غریب اسارت استان خراسان رضوی تجلیل شد.

همچنین از کتاب «کوچ بی‌بازگشت پرستوها» که مشتمل بر معرفی اجمالی شهدای غریب استان خراسان‌رضوی است، رونمایی شد.

شهدای غریب اسارت به شهدایی اطلاق می‌شود که در زندان‌های رژیم بعث عراق و پیش از آزادی از اسارت، دعوت حق را لبیک گفته‌اند. تاکنون بیش از هزار و ۸۰۰ شهید غریب اسارت در کشور شناسایی شده‌اند. 

تاکنون ۶۰ شهید غریب اسارت در استان خراسان‌رضوی شناسایی شده‌اند که ۳۱ شهید مربوط به مشهد و ۲۹ شهید از سایر شهرستان‌های استان هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار