حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان:

نتیجه کارهای عوام‌فریبانه و خفقان روانی باندهای سیاسی دوقطبی‌سازی در کشور است

استاد حوزه گفت: اگر احزاب کارکرد‌های منطقی خود را نداشته باشند، باند‌های سیاسی با کار‌های رسانه‌ای و عوام‌فریبانه، خفقان روانی ایجاد می‌کنند که یکی از نتایج آن دوقطبی‌سازی است.
کد خبر: ۶۸۲۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹ - 07August 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس، در شب‌های عزاداری امام حسین (ع) حجت‌الاسلام و المسلمین «علیرضا پناهیان» استاد حوزه در دانشگاه هنر با موضوع «هنر آزاداندیشی» سخنرانی می‌کند.

وی در ششمین جلسه از این سلسله جلسات، با بیان اینکه شهید بهشتی در مورد شرایط حزبی و تشکیلاتی معتقد بود که تشکیلات ما آهنین نیست، اظهار داشت: تشکیلاتی که انسان‌ها در درون آن احساس حرکتی خودساز و آزاد می‌کنند، تشکیلاتی است که می‌کوشد تا انسان‌ها را هم‌سو کند؛ نه اینکه آنها را رقابتی بار بیاورد. کِی ما اصلاً در اسلام خواسته‌ایم انسان قالبی بسازیم؟ تا در پِی آن باشیم که تشکیلاتمان هم قالب‌های آهنین باشد یا مثلاً قالب‌های آهنین داشته باشد. 

گروه‌ها و جریان‌های سیاسی موجود، عملکرد کامل حزب را ندارند

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: نگاه شخصیتی مثل شهید بهشتی به حزب این بود که یک تشکیلات، آهنین نیست که آدم‌ها در آن جرأت اظهار نظر نداشته باشند. در مورد شرایط تحزب در کشور، ملاحظاتی مطرح است. وضعیت حزبی به معنای صحیح آن در کشور ما حاکم نیست. گروه‌ها و جریان‌های سیاسی موجود، عملکرد کامل حزب را ندارند. باید این موضوع را بررسی کرد که آیا اینکه کشور را احزاب اداره بکنند، کار درستی است؟ من فکر می‌کنم احزاب ممکن است منشأ بسیاری از مفاسد باشند، کما اینکه در کشور‌های غربی هستند، ولی محاسنی هم دارند. ما الآن از محاسن حزب استفاده نمی‌کنیم و این امر یک حزب‌گریزی را پدید می‌آورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان در ادامه، پاسخگویی در قبال کاندیدا‌ها را به‌عنوان اولین حسن وجود صحیح حزب در کشور معرفی کرده و توضیح داد: اگر حزب در کشور ما کارکرد مناسبی داشته باشد، می‌تواند ایده‌های مختلفی را برای اداره کشور ساماندهی کند؛ اگر اینطور می‌شد، از وضع فعلی بهتر بود. به علاوه اکنون مسئولیت پاسخگویی در مورد عملکرد نامزد‌ها به عهده شورای نگهبان است، اما با حضور قوی و صحیح حزب، این فشار از روی شورای نگهبان برداشته می‌شد و یک حزب، مسئولیت معرفی و پاسخگویی در مورد عملکرد کاندیدا را می‌پذیرفت. مردمی که اشخاص را نمی‌شناسند، می‌توانستند به آن حزب اعتماد کنند. به این ترتیب خیلی از چهره‌های سیاسی که امروز مطرح هستند، کنار می‌رفتند و یک چهره‌های سیاسی دیگری روی کار می‌آمدند. چون جریان‌های سیاسی فعلی، خیلی از این چهره‌ها را به دلیل داشتن رأی و اقبال عمومی مطرح کرده‌اند، نه برای مدیریت واقعی کشور. 

وی ضمن اشاره به داشتن طرح و برنامه به‌عنوان دومین حسن، خاطرنشان کرد: در تحزب، اینکه چند حزب حضور داشته باشند؛ فکر کنند، رقابت کنند و نقد کنند؛ شرایط بهتری را ایجاد می‌کند. تحزب به معنای درست و معمول آن که در جهان هست، بهتر از وضعیت فعلی کشور است. خوبی دیگر حزب می‌تواند این باشد که یک گروهی نشسته‌اند و از قبل در مورد مسائل و مشکلات کشور فکر کرده و طرح د‌ارند؛ نه اینکه وقتی دولت دستشان می‌آید، تازه بخواهند در مورد مسائل فکر کنند. به همین دلیل وضعیت تحزب بهتر از وضع فعلی است. «سعید جلیلی» یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در انتخابات اخیر به تنهایی کار یک حزب را انجام داد، ولی دیکتاتور‌های سیاسی می‌گویند دولت سایه خطرناک است. معنای حزب همین است و البته باید جدای از طرح و برنامه و مطالعه که کشور را چگونه باید اداره کرد، افرادی هم برای اداره کشور تربیت شوند. 

این استاد حوزه جلوگیری از ایجاد فضای دوقطبی را سومین فایده وجود تحزب صحیح در کشور معرفی کرده و گفت: اگر احزاب کارکرد‌های منطقی خود را نداشته باشند، باند‌های سیاسی با کار‌های رسانه‌ای و عوام‌فریبانه، خفقان روانی ایجاد می‌کنند که یکی از نتایج آن دوقطبی‌سازی است. در قرآن کریم، نفاق دوقطبی‌ساز به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است. دوقطبی‌سازی مختصاتی دارد؛ به عنوان مثال همه چیز را در جناح مقابل سیاه و همه چیز را در این طرف سفید دیده و بعد با تخریب، خفقان روانی ایجاد می‌کند و این پدیده بسیار بدی است. وضعیت موجود که گاهی منجر به وضعیت دوقطبی می‌شود، مطابق با آزادی روانی جامعه نیست. در چنین شرایطی تحزب بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار