نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

اهمیت تربیت مداح ویژه مخاطب کودک و نوجوان

حمید هنرجو با بیان اینکه شعر و ترانه با تبدیل شدن به نوحه و موسیقی می‌تواند ماندگار شود، گفت: در فضای هیئات و مداحی برای مخاطب کودک و نوجوان فضای مناسب و درخشانی وجود ندارد.
کد خبر: ۶۸۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹ - 11August 2024

«حمید هنرجو» نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، به اهمیت تولیدات ادبی کودک و نوجوان پرداخت و اظهار داشت: اصولا تولید محتوا برای گروه سنی خردسال، کودک، نوجوان و حتی جوان نیازمند به مهارت‌های ویژه‌ای دارد. ما وقتی می‌گویم مخاطب عام، یعنی نگاه ما یک گروه سنی است که مفاهیمی را می‌شناسند و تشخیص می‌دهد و به جایگاهی از سن رسیده است که نباید مطالب را خیلی برای او تحلیل کرد بلکه با یک اشاره منظور را می‌فهمد ولی کودک و نوجوان قطعاً یک دایره واژگانی شناخته شده و جهان‌بینی جداگانه از بزرگسال دارد، به‌ویژه کودک که نوجوان چند پله بالاتر از او قرار می‌گیرد.

تربیت مداح ویژه مخاطب کودک و نوجوان مقدمه انتقال مفاهیم عاشورایی

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، با تاکید براینکه کودک و نوجوان دنیای خاصی دارند، تصریح کرد: دنیای این گروه سنی ناشناخته شده است؛ ورود به این دنیا در ادبیات کلیدواژه‌هایی دارد و در سینما فضا‌های خاصی می‌طلبد. اگر بخواهیم مفاهیم عمیقی مثل مفاهیم دینی و سلوک فردی و اجتماعی اهل بیت علیهم‌السلام و عاشورا که مفاهیم زیادی از آن برداشت می‌شود و در آن ایثار، شهادت، جهاد و موضوعات دیگر مثل تسلیم نشدن در ظلم قرار دارد، اتفاقاً مفاهیمی است که کودک و نوجوان امروز آن را بفهمد و درک کند که اینجا کار نویسنده و شاعر کودک و نوجوان است که بتواند این مفاهیم را ابتدا خودش بفهمد و قبول داشته باشد و سپس آن را با زبان نرمینه و لطیف تبدیل و منتقل کند.

وی سطح کیفیت آثار کودک و نوجوان را مورد نقد قرار داد و عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی بود که ادبیات کودک و نوجوان اوج گرفت و به این گروه سنی اهمیت داده شد. ما به‌لحاظ کمی و کیفی قبل از انقلاب اسلامی چهره‌ها و آثار شاخصی نداشتیم که بتوانیم آثار آنها را تبلیغ کنیم که خوشبختانه امروز دارای چنین شخصیت‌هایی هستیم چراکه به این آفرینش‌ها اهمیت داده شده است. 

هنرجو افزود: غلفتی که ما داریم که در تمام سطوح و موضوعات وجود دارد، کمبود شناخت از مخاطب است؛ این شناخت باید بالا برده شود چراکه این‌طور نیست که برای عاشورا و امام حسین (ع) و اهل بیت علیهم‌السلام کار نشود درحالی که آثار زیادی بود که در جشنواره‌ها جایزه گرفته‌اند و در منابع و کتاب‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. 

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان ضرورت حمایت هدفمند از نویسندگان کودک و نوجوان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: سینمای کودک امروز یک رسانه بسیار پویا در سطح جهان است که در سطح کشورمان تقریباً چندسالی است که در تعطیلی به‌سر می‌برد و ادبیات کودک و نوجوان با اینکه فعال است، حمایت نمی‌شود. در میان موسیقی، سینما و ادبیات که من همیشه تاکید دارم یک مثلث است، ارتباطی وجود ندارد. سینما می‌تواند خیلی از زیبایی‌ها را به مخاطب منتقل کند که بخاطر جذابیت هنر هفتم است، اما شعر و قصه می‌تواند آماده‌سازی و تبدیل به فیلمنامه شود. همین شعر و ترانه می‌تواند تبدیل نوحه و موسیقی شود و ماندگار شود درحالی که برای این موضوع ما هنوز کار نکرده‌ایم. در سینما کار خوب و خلاق برای عاشورا و تبلیغ مظلومیت و شجاعت امام حسین (ع) و یاران ایشان را نداریم؛ این‌ها مسائلی است که به‌نظرم پرداختن به آنها نیازمند کارگروه و حمایت دارد و خیلی باید نسبت به آنها کار کرد. 

وی خلا محتوایی کودک در هیئات را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در فضای هیئات و مداحی برای مخاطب کودک و نوجوان فضای مناسب و درخشانی وجود ندارد چراکه تولیدات متناسب این گروه سنی وجود ندارد؛ کودک و نوجوان دلی لطیف‌تر دارد و صدا‌ها را بهتر می‌شنود و بهتر درک می‌کند البته چنین تلقی نشود که بزرگسال نمی‌فهمد؛ نه! بزرگسال ما عاشورا باور و مکتب‌باور است و تربیت شده و به رشد رسیده است. ما نیاز داریم کودک و نوجوان به این مکتب ورود پیدا کند و برای این منظور نیازمند کار خوب هستیم. 

هنرجو تربیت مداح در جهت روضه‌خوانی و مداحی ویژه برای مخاطب کودک و نوجوان را یک امر مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: اینکه مداح یک نوحه بخواند که حال و هوای کودکانه داشته باشد منظورمان نیست که از آن فضا ورود پیدا می‌کنند به مداحی و روضه، نه! بلکه یک مداح تمام پارامتر‌ها و فاکتور‌هایی که در شعر و مرثیه کودک و نوجوان وجود دارد را رعایت کند و به آن بپردازد؛ لذا اینکه مداحان به‌دنبال شعر و مرثیه‌هایی بگردند که مخاطب آن کودک و نوجوان باشد، لازم است و باید به‌این سمت حرکت کنیم که البته تمام وظیفه این برعهده شاعر و نویسنده نیست و باید دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید حمایت و برنامه‌ریزی در این زمینه داشته باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها