سخنگوی کانون وکلای دادگستری مرکز:

موضع کانون وکلا در خصوص قانون تسهیل منطقی و منصفانه است

عبدی گفت: این دغدغه دلسوزانه و ناشی از تعلق خاطر به نظام حقوقی کشور است نه تعارض منفعتی که برخی به آن تمسک می‌کنند. از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در کنار یکدیگر در یک فضای تعاملی و منطقی گفتگو کنیم تا به نتیجه واحد و مطلوب برسیم.
کد خبر: ۶۸۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷ - 11August 2024

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، «مهران عبدی» سخنگو و عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به اظهارات حجت الاسلام نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون تسهیل اظهار داشت: جناب حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی اخیراً مصاحبه نموده و بیان داشته قانون تسهیل تغییر نمی‌کند.

موضع کانون وکلا در خصوص قانون تسهیل منطقی و منصفانه است/ مجلس براساس قانون در یک فضای تعاملی با کانون وکلا گفت‌وگو کند

وی ادامه داد: ایشان بیان داشته باید تعداد ۱۷۸ وکیل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر براساس سرانه جهانی باشد و علت نمرات پایین داوطلبان، آزمون بسیار سخت کانون وکلاست. در این رابطه باید گفت؛ قیاس ایران با سرانه جهانی کاملا نادرست است چرا که نه اقتصاد ما نه دادگستری و نه فرهنگ عمومی جامعه در مراجعه به وکلای دادگستری فاصله بسیار زیاد و معنا داری از جامعه جهانی دارد.

عبدی افزود: سخنان مدیران کانون‌ها منصرف به تمام پذیرفته شدگان نیست چه اینکه برخی از این همکاران ما در هر شرایطی اعم از اینکه آزمون به سیاق سابق برگزار شود یا به سبک آزمون فعلی قبول می‌شدند. لکن قابل کتمان نیست که برخی مراکز آموزش عالی در سالیان گذشته بدون ضابطه اقدام به پذیرش دانشجویان حقوق کرده و همه دانشجویان کم و بیش فارغ التحصیل شده‌اند. این افراد چنانچه در یک نظام آموزشی متعارف مشغول به تحصیل می‌شدند نه تنها نمیتوانستند حقوق بخوانند بلکه با این حجم از کوشش هرگز از دانشگاه فراغت نمی‌یافتند حال همان افراد فشار روانی ناشی از عدم تلاش را بر کانون‌ها وارد می‌کنند و از طرفی قوه مجریه که تکلیف به ایجاد اشتغال دارد این تکلیف را برجامعه وکالت و در واقع به دادگستری وارد می‌کند.

سخنگوی کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: ثالثا تعداد قابل توجهی از وکلای دادگستری به جهت عدم توازن بین درآمد و هزینه‌های آن از قبیل اجاره دفتر، تمدید پروانه و پرداخت سهم صندوق حمایت پروانه وکالت را تمدید نمیکنند. چنانچه نظر پذیرفته شدگان در سال اخیر را جویا شویم از فقدان درآمد جهت گذران امور اولیه شکایت دارند.

عبدی بیان کرد: رابعا متضرر اصلی این وضعیت قوه قضاییه است که از تکلیف اصلی خود یعنی استقرار عدالت به آمارسازی و اشتغال سوق داده شده است. چنانچه از قضات رسیدگی کننده به پرونده‌ها سوال شود از تاثیر کیفیت دانش وکلا و نتایج زیان بار آن با شما سخن خواهند گفت. برخی از پذیرفته شدگان در آزمون‌های اختبار غلط‌های املایی و نوشتاری دارند این چه ارتباطی به دشواری آزمون ورودی دارد؟ آیا این امر ملازمه با غلبه کمیت بر کیفیت در نظام آموزشی ما ندارد؟ از طرفی در رسانه‌های جمعی و عمومی وکیل را فردی ثروتمند و بی دغدغه جلوه داده و داوطلب با امید واهی ثروت اندوزی در آزمون شرکت می‌کند پس از آنکه با بازار نابسامان وکالت مواجه می‌شود یا برای کسب درآمد به شیوه‌های نامطلوب روی می‌آورد یا تبدیل به مخالف خوان و بحران ساز جامعه می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: این دغدغه دلسوزانه و ناشی از تعلق خاطر به نظام حقوقی کشور است نه تعارض منفعتی که برخی به آن تمسک می‌کنند. از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در کنار یکدیگر در یک فضای تعاملی و منطقی گفتگو کنیم تا به نتیجه واحد و مطلوب برسیم.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها