«طریق‌العلما» و ۴۰ روایت خواندنی از زیارت اربعین عالمان

کتاب «طریق‌العلما» به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین سیاحی و به سفارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین از سوی انتشارات «رواق تاریخ و اندیشه معاصر» منتشر شده که حاوی روایت‌هایی کوتاه از زیارت پیاده‌روی اربعین ۴۰ عالِم شیعی است.
کد خبر: ۶۸۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴ - 12August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، کتاب «طریق‌العلما (داستان حضور چهل عالم شیعی در پیاده‌روی اربعین)» به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سیاحی به سفارش و حمایت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین از سوی انتشارات «رواق تاریخ و اندیشه معاصر» منتشر شد.

این کتاب، روایت سفر اربعین ۴۰ نفر از علمای شیعه از جمله آیات عظام سید محسن حکیم، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سید ابوالقاسم خویی، سید ابوالاعلی سبزواری، سید اسدالله مدنی، مسلم ملکوتی، سید محمدمهدی دستغیب، شیخ میرزا جواد تبریزی، سید علی حسینی سیستانی، سید محمد سعید حکیم، امام موسی صدر و جمعی دیگر از علمای شیعه است.

«طریق العلما» و ۴۰ روایت خواندنی از زیارت اربعین عالمان

در این کتاب روایتی کوتاه از سلوک و رفتار علمای شیعه و برخی اتفاق‌های جالبی که در این سفر تجربه کرده‌اند روایت شده است.

از جمله در خصوص زیارت پیاده امام موسی صدر آمده است: «وقتی که امام موسی صدر همراه ما با پای پیاده از نجف به کربلا می‌رفت، در این سفر حضوری عاشقانه داشت و در وقت دعا و زیارت عاشورا، از همه باحال‌تر بود و هنگام گریه، چشمانش از شدت گریه سرخ می‌شد. وقتی نوبت ذکر مصیبت و خواندن اشعار و نوحه‌سرایی به او می‌رسید، با حال جانکاهی در مصیبت اهل بیت (ع) اشعار فارسی و عربی فصیحی می‌خواند و هنگام کار و حمل اثاثیه سفر، وی بیش از همه کار می‌کرد و هنگام شوخی و مزاح، مزاح‌هایی بیان می‌کرد که بُعد علمی و اخلاقی جالبی داشت.»

روایت تحت تعقیب قرار گرفتن علما به دلیل حضور در مراسم اربعین (پیاده‌روی اربعین در زمان صدام ممنوع و با مجازات‌های بزرگی همراه بود)، حس و حال خاص و ویژه علما در پیاده‌روی اربعین، نحوه پذیرایی موکب‌داران اربعین از علما و ... بخش دیگری از مطالب جالب این کتاب است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها