مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس قزوین:

فاز اول موزه دفاع مقدس و مقاومت قزوین امسال افتتاح می‌شود

سرهنگ‌ «امیری مقدم» گفت: فاز اول موزه دفاع مقدس و مقاومت قزوین شهریور امسال افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳ - 12August 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، سرهنگ پاسدار «محمد امیری‌مقدم» مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل موزه دفاع مقدس و مقاومت استان  برنامه های این اداره را تشریح کرد. 

سرهنگ محمد امیری مقدم در این نشست اظهار داشت: با گرامیداشت اربعین حسینی و روز خبرنگار از شهدای انقلاب، جنگ و دفاع مقدس و شهدای شاخص استان یاد کرد. 

وی عنوان کرد: یاد شهید بابایی، لشکری، حسن پور، مرحوم ابوترابی و شهدای رسانه را گرامی می داریم و باور داریم عصر کنونی بدون حضور رسانه متصور نیست. 

امیری مقدم یادآور شد: رسانه‌ها کمک می کنند تا ما بهتر عمل کرده و اطلاعات لازم را در کمترین زمان به مخاطب منتقل کنیم و ما هم باید از این ابزار بدرستی و بموقع استفاده کنیم. 

این مسئول گفت: در کنار دستاوردهای این ابزار مهم شاهدیم که دنیای استکباری با همین ابزار رسانه تلاش می کند با جنگ روایت‌ها و اطلاعات نادرست و پنهان کردن واقعیت‌ها به اهداف استکباری برسد که ما باید این نقشه را خنثی کنیم. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین یادآور شد: در جنگ جهانی اول ۱۰ میلیون نفر جان باختند و یک هولوکاست جهانی رخ داد و امروز در غزه بیش از ۴۰ هزار انسان بیگناه قتل عام شده‌اند و رسانه‌های استکباری در مقابل آن سکوت کرده‌اند که از رسانه های متعهد و انقلابی انتظار داریم به اطلاع رسانی دقیق کمک و افشای جنایتها کمک کنند. 

وی ابراز داشت: انتقال خبر درست و بموقع در این شرایط مهم است و توجه به محتوای خبر و فرهنگ اصیل اسلامی و هم سویی با آرمانها و ترویج روحیه جهادی باید مورد توجه خبرنگاران باشد. 

این مسئول گفت: امیدآفرینی در عرصه خبر و واقعی گرایی و راوی اول بودن بسیار مهم است و اگر بموقع عمل نکنیم اسیر جریانات رسانه ای استکبار قرار می گیریم. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین افزود: در بیان فرهنگ دفاع مقدس بدون تردید رسانه ها تاثیرگذارند و نقش آفرین هستند و محور مقاومت با این پیچیدگی باید با کمک رسانه ها تبیین شود. 

امیری مقدم یادآور شد: از رسانه ها انتظار داریم به ارزش‌های دفاع مقدس توجه جدی کنند و به سوژه های مغفول مانده از دوران دفاع مقدس در خبرها بپردازند تا ارزش‌ها حفظ شود. 

وی عنوان کرد: دوران دفاع مقدس نقطه عطفی در تقویم انقلاب اسلامی است که تشریح و تبیین آن می تواند توسط رسانه‌ها روشنگر و آگاهی بخش باشد و به تصویر کشیده شود. 

این مسئول ادامه داد: تلاش کنید خاطرات مادران و پدران و همسران شهید و رزمندگان را بخوبی بازگو کنید. 

امیری مقدم بیان داشت: همه ما در اشاعه فرهنگ دفاع مقدس رسالت ویژه داریم که در این راستا موزه های دفاع مقدس و مقاومت در همه استانها راه اندازی شده است. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین تصریح کرد: موزه دفاع مقدس در سال ۹۶ کلنگ زنی و از سال ۹۹ عملیات اجرایی آن سرعت گرفت و شهرداری قزوین پیمانکار بود. 

این مسئول عنوان کرد: این مجموعه در ۱۷ هکتار مساحت در بوستان باراجین که ویژگی زیادی دارد دردست احداث است و وسعت این مجموعه چندبرابر سایر استانهاست. 

وی یادآور شد: موزه دفاع مقدس در جوار المان هشت شهید دفاع مقدس ساخته می‌شود که مرتفع ترین یادمان کشور است و جنب بوستان باراجین که جاذبه گردشگری خوبی است و دسترسی آسان و راحت به اتوبان دارد. 

امیری مقدم بیان داشت: امسال بیش از ۱۰ میلیون تردد در استان داشتیم که این ظرفیت بهترین فرصت برای معرفی ارزش‌های دفاع مقدس است و امیدواریم با کمک رسانه‌ها بتوان در ترویج فرهنگ ارزشی همت کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین گفت: توپوگرافی خاص زمین در محدوده موزه دفاع مقدس موجب شده بتوانیم برخی عملیات جنگ را در محدوده ای باز طراحی کنیم. 

وی تصریح کرد: مجموعه بزرگ موزه دفاع مقدس و مقاومت در چهار فاز اجرایی می شود که فاز اول آن در شهریور ماه افتتاح خواهد شد. 

امیری مقدم ادامه داد: فاز اول این مجموعه هفته دفاع مقدس افتتاح می شود که شامل ساختمان اداری به مساحت شش هزار مترمربع، سالن جلسات و آمفی تئاتر ۴۰۰ نفره، کتابخانه و مخزن اسناد و محوطه سازی است.

این مسئول یادآور شد: سالن آمفی تئاتر با زیربنای ۱۳۰۰ مترمربع و اتاق گریم و میهمان در حال تکمیل است که بخشی از اعتبارات سفر رییس جمهور و بخشی توسط شهرداری و خیرین تامین شده است.

وی ابراز داشت: فاز دوم موزه شامل یک گالری سرپوشیده با ۲ هزار مترمربع مساحت و حفاظ پیرامونی به مساحت ۵ هزار مترمربع و بانک سوژه یابی تخصصی است که گالری در حال انجام است‌.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین افزود: تاکنون هزار سوژه در حوزه دفاع مقدس شناسایی شده مانند کمک مردمی ۱۵۰۰ دستگاه کامیون به مناطق جنگی، حضور رزمندگان قزوین در عملیات و شکسته شدن رکورد اسارت توسط شهید لشکری که به صورت ماکت و نماد این تاریخ تصویرسازی خواهد شد. 

وی گفت: فاز سوم و چهارم این موزه شامل محوطه سایت جنوبی و جنب سالن آمفی تئاتر است و سنگرهای اجتماعی در آن بازسازی می شود و در آن بیمارستان صحرایی، حسینیه به ظرفیت ۵۰۰ نفر، پل معلق و استخر شهدای غواص و سوییت سنگر و بازسازی یکی از عملیات ویژه قزوین پیش‌بینی شده و در دست ساخت است. 

امیری مقدم عنوان کرد: ساخت برجک دیده بانی. بازیگاه کودک و نوجوان با محور دفاع مقدس در مساحت ۵ هکتار از دیگر بخشهای این مجموعه است. 

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین یادآور شد: این موزه با طراحی و مشاوره سازمان امور موزه ها و الگوبرداری از نمونه‌های شاخص کشوری اجرا شده و فاز اول بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در دو سال آینده بخش اصلی کار تکمیل می شود.

وی گفت: انتظار داریم با حمایت از سوی مسئولان استانی و دولت جدید و شهرداری و نمایندگان مجلس این مجموعه بسرعت آماده بهره برداری شود. 

این مسئول متذکر شد: ماموریت ویژه ما تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس است و سالانه یک میلیون نفر در کشور تجلیل و تکریم می شوند که سهم استان قزوین ۱۲ هزار نفر با مدیریت مجموعه حفظ آثار است. 

امیری مقدم گفت: تجلیل از خانواده ایثارگران و بانوان و تجلیل مرکزی به صورت ویدئو کنفرانس با سخنان رهبری از برنامه های پیش‌بینی شده در سال جاری است. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار