وزیر کشور مطرح کرد؛

نگاه ما اول اجتماعی است و بعدا سیاسی و امنیتی

وحیدی گفت: نگاه ما در وزارت کشور اول اجتماعی است و بعدا سیاسی و امنیتی، چرا که اگر در مسائل اجتماعی خوب کار کنیم، کار به مشکلات امنیتی نمی‌رسد.
کد خبر: ۶۸۴۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹ - 12August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «احمد وحیدی» وزیر کشور در اجتماع خیرین و تشکل‌های مردم نهاد به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی گفت: در یک جامعه بزرگ، پویا و فعال مانند جامعه ایران، نقش مردم بسیار حائز اهمیت است.

وحیدی: نگاه ما اول اجتماعی است و بعدا سیاسی و امنیتی

وحیدی افزود: در نظام مردم سالاری دینی، مردم حرف اول و آخر را می‌زنند، در این نظام، علاوه بر حضور در حوزه‌های سیاسی مانند انتخابات، باید در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز این حضور مردم برجسته و بکار گرفته شود.

وی تأکید کرد: هرجا مردم حضور داشتند، مسائل ما به سرعت حل شده است و یکی از علل مشکلات اقتصادی امروز ما همین جدی نبودن حضور مردم است.

وزیر کشور افزود: یکی از سخت‌ترین حوزه‌هایی که مردم بتوانند در آن ایفای نقش کنند، حوزه دفاعی است که حضور مردم در این حوزه بسیار موثر و بلکه عامل پیروزی بوده است، بنابراین وقتی حضور مردم در سخت‌ترین حوزه‌ها تجربه شده و اتفاقا موثر هم بوده است، چرا نباید در دیگر حوزه‌ها از این تجربه استفاده نکنیم.

وحیدی به نقش مردم در حوزه امنیتی در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در اوایل انقلاب مسائل امنیتی با حضور مردم حل و فصل شد. امیدواریم در حوزه اجتماعی نیز حضور مردم در قالب تشکل‌های مردم نهاد، روز به روز قوی‌تر شود. در وزارت کشور نگاه ما اول اجتماعی است و بعدا سیاسی و امنیتی، چرا که اگر در مسائل اجتماعی خوب کار کنیم، کار به مشکلات امنیتی یا کمتر امنیتی نمی‌رسد.

وی حوزه اجتماعی را دارای ظرفیت‌های بزرگی دانست و گفت: اشتیاق و علاقه‌ای که به کار در این حوزه در جامعه وجود دارد، برخاسته از مکتب و آموزه‌های دینی است. حضور تشکل‌ها و خیرین در حوزه اجتماعی تحول آفرین است.

وزیر کشور افزود: علاوه بر حوزه‌هایی مانند مدرسه سازی و یا خیرین سلامت، خیرین و تشکل‌ها در حوزه‌هایی مانند علم و فناوری هم ورود کرده اند. رصد و تمرکز بر خلاء‌ها و مشکلات در حوزه‌های اجتماعی جهت شناخت ریشه‌های آن مهم است. باید ذره بین خود را روی تک تک موضوعات اجتماعی و اقتصادی متمرکز و بعد شناسایی کنیم و با راهکار‌های کارشناسی معضلات و مشکلات را حل کنیم.  و

وحیدی توان دولت‌ها را در حل همه مسائل به ویژه در حوزه‌های اجتماعی محدود ذکر کرد و گفت: تشکل‌ها و خیرین باید در نقاطی که مردم و جامعه از آن رنج می‌برد، ورود کنند و برای حل بسیاری مسائل مانند طلاق، اعتیاد و ... بهترین، شایسته‌ترین و اهل ترین، خود مردم هستند و البته دولت هم باید حمایت کند و آنجا که نیاز به بسترسازی است، وارد عمل شود.

وی گفت: شناخت خلاء‌ها و نظام توسعه هدفمند تشکل‌های مردمی برای حل مشکلات جامعه بسیار مهم است. یکی از وظایف و فعالیت‌های سازمان امور اجتماعی در همین حوزه است.

وحیدی افزود: فعالیت خیرین و حضور در تشکل‌ها حکایت از احساس مسئولیت اجتماعی دارد و همه ما درقبال موضوعات و مسائل جامعه مسئول هستیم و اگر با هم باشیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. باید فرهنگ خیری و مشارکت اجتماعی در کشور ترویج شود تا همه احساس مسئولیت کنند. این احساس مسئولیت باید در همه سطوح استانی، ملی و حتی بین المللی ترویج شود و در سطوح استانی هم مردم باید احساس مسئولیت کنند.

وزیر کشور بر هدف گذاری، شناسایی خلاء‌ها و آسیب‌ها و سپس اقدام در قالب شبکه تاکید کرد و گفت: در حوزه بین الملل که همین حالا مساله بحران غزه را داریم، الان شبکه‌های مردمی ما در جهان باید فعال باشند.

وحیدی با اشاره به مواضع و اقدامات قابل تحسین رهبر معظم انقلاب و دولت در مساله غزه نیز  گفت: دولت‌ها محدودیت‌هایی دارند و به همین علت نقش تشکل‌ها در این موارد جدی می‌شود. حضور تشکل‌های مردم نهاد ایرانی در نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: تشکل‌های مردم نهاد ما باید در این سازمان‌ها حضور فعال داشته و با استفاده از فرهنگ و عمق تمدنی ایران، در فرآیند تصمیم گیری، قانوگذاری و صدور دستورالعمل‌ها در این سازمان‌ها اثر گذار باشند.

وزیر کشور با تشکر از فعالان تشکل‌های مردم نهاد و همچنین خیرین مدرسه ساز و خیرین سلامت و دیگر حوزه ها، در تعامل با وزارت کشور برای حل مسائل اجتماعی، گفت: استحکام و سلامت و ارتقای سرمایه اجتماعی وابسته به عملکرد تشکل‌های مردم نهاد هم در حوزه‌های داخلی و هم بین المللی است.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار