مراسم رونمایی از دادخواست شکات پرونده کودتای ۲۸ مرداد برگزار شد؛

از ورود بدون دعوت به ایران تا دادخواست بیش از ۴۰۰ هزار نفر علیه آمریکا

مراسم رونمایی از دادخواست شکات پرونده کودتای ۲۸ مرداد صبح امروز با حضور جمعی از وکلا و حقوق‌دانان برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸ - 13August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از دادخواست شکات پرونده کودتای ۲۸ مرداد صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور امیر سرتیپ دوم «مسلم یعقوبی» معاون حقوقی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سردار «سهراب‌علی شمخانی» معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد.

مراسم رونمایی از دادخواست شکات پرونده کودتای ۲۸ مرداد برگزار شد

جنایت بی حد و حصر آمریکا نسبت به مردم ایران

«خسرو معتضد» پژوهشگر تاریخ، «محمدمهدی عبدخدایی» از مبارزان انقلابی و زندانیان سیاسی در زمان حکومت ستم‌شاهی، و جمعی از وکلای دادگستری، حقوق‌دانان و پژوهشگران تاریخی هم در این مراسم حضور داشتند.

 

 

معتضد پژوهشگر تاریخ در ابتدای این مراسم گفت: آمریکا فقط در ۲۸ مرداد به ما ضربه نزده است، بلکه ما از آمریکا ضررهای بسیار زیادی متحمل شده‌ایم. به دستور آمریکایی ها همه ثروت ما صرف مخارج نظامی به نفع آمریکا می‌شد. آمریکایی ها اعلام کرده بودند به رغم اینکه همه ثروت ایران را چپاول می کنیم اما در صورت جنگ جهانی ما فقط از جنوب غربی ایران در مقابل شوری دفاع می کنیم.

وی افزود: من جنایات آمریکا را منحصر به ۲۸ مرداد نمی دانم، بلکه اسنادی دارم که بیانگر جنایت بی حد و حصر آمریکا نسبت به مردم ایران است.

آمریکا از هیچ تلاشی برای چپاول ملت ایران دریغ نکرد

در ادامه عبدخدایی گفت: آقای مصدق وقتی در دادگاه لاهه رفت و همدستی آمریکا و انگلیس را دید جمله بسیار خوبی مطرح کرد و گفت خوب است در سردر وزارت خارجه آمریکا نوشته شود که اینجا سرکنسولگری انگلستان است.

وی افزود: اگر بخواهیم ۲۸ مرداد را تفسیر کنیم باید بگوییم که آمریکا نقش اصلی و البته پنهانی در کودتای ۲۸ مرداد داشت و از این پس شاهد بودیم که شاه تا روز آخری که از ایران فرار کرد خود را وابسته به ایران می دانست. استعمار آمریکا استعمار فرانو بود و از هر تلاشی برای چپاول ملت ایران دریغ نمی کرد.

آمریکا ایران را به ۲ میلیارد دلار خسارت متهم کرد!

سردار شمخانی معاون حقوقی سپاه هم در این مراسم اظهار کرد: آمریکایی‌ها کشور‌هایی که علیه آنها قیام کرده‌اند را تروریست اعلام می‌کنند و ما، چون حامی آزادی‌خواهان جهان هستیم، ما را حامی تروریست اعلام کردند و ۵۰۰ دادخواست علیه ما در دادگاه‌های خودشان تنظیم کردند. ۴۰۰ هزار بمب آمریکایی در غزه بر سر مردم بی‌گناه ریخته شده و حالا درخواست ۴ میلیارد غرامت از جمهوری اسلامی کردند، چون می‌گویند ایران حامی فلسطین است.

وی گفت: آمریکایی‌ها به دلیل کشته‌هایی که در عراق و افغانستان داشتند از ایران شکایت می‌کنند. القاعده را خودشان ایجاد کردند و حالا می‌گویند جمهوری اسلامی القاعده را آموزش داده است و ایران را به ۲ میلیارد دلار خسارت متهم کردند.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها