رئیس سازمان سینمایی:

رونق سینما مرهون همدلی خانواده سینما، رسانه و مردم است

خزاعی با بیان اینکه رونق سینما مرهون همدلی خانواده سینما، رسانه و مردم است، گفت: بدون شک، نقش رسانه‌ها در پیشبرد برنامه‌های ما مهم بوده است، طی سه سال مدیریت خود همیشه از نقد‌ها حتی تندترین نقد‌ها استفاده و استقبال کرده‌ایم.
کد خبر: ۶۸۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲ - 13August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست صمیمی «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی کشور با اصحاب رسانه (سه‌شنبه) با حضور جمعی از فعالان، خبرنگاران و دبیران فرهنگی در مجتمع باغ زیبای تهران برگزار شد.

رونق سینما مرهون همدلی خانواده سینما، رسانه و مردم است

 محمد خزاعی در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌ها، زحمات و همراهی رسانه‌ها طی سه سال دولت سیزدهم اظهار داشت: روز‌های پایانی دولت سیزدهم را سپری می‌کنیم و طبیعتاً، وظیفه بنده است که پیش از تمام شدن این مسئولیت از شما اهالی رسانه قدردانی کنم. در این ۳ سال دوران تلخ و شیرینی را در سازمان سینمایی طی کرده‌ایم و فراز و نشیب‌های بسیاری را دیده‌ایم. روزی که بنده می‌خواستم به سازمان سینمایی بیایم به دلیل شیوع ویروس کرونا، سینما شرایط راکد و نیمه تعطیلی داشت و برخی می‌گفتند که شما می‌خواهید در این شرایط با قبول چنین مسئولیتی «خودکشی فرهنگی» کنید؟ اما من احساس کردم که با تعامل، گفتگو و برنامه‌ریزی می‌توان اتفاقات خوبی را برای سینما رقم زد که تا حدود زیادی محقق شد. 

موفقیت‌های امروز محصول کار تیمی منسجم مدیران سینمایی است
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان سینمایی گفت: در دولت سیزدهم اتفاقاتی در حوزه سینما و سازمان سینمایی افتاده است که تاکنون تجربه نشده بود. همکاران من در سازمان سینمایی تجربه بی‌نظیری از مواجهه با بحران‌های مختلف را در سه سال گذشته از سر گذراندند و خوشبختانه توانستند با قدرت و انسجام تیمی و کار گروهی در بسیاری از بخش‌ها موفقیت‌های چشمگیری کسب کنند. البته که به خاطر مشکلات خاص سینما در چند دهه گذشته تا رسیدن به سینمای مطلوب هم در حوزه زیر ساخت و هم در حوزه تولید واکران و نیز کیفیت فیلم‌ها، راه زیادی باقی مانده است.

دستاورد‌های سینما نتیجه تلاش مدیران ادوار سینمای ایران است
رئیس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیران سینمایی طی ۴ دهه گذشته عنوان کرد: طبیعی است اگر سینما طی این سال‌ها دستاورد‌های ماندگاری داشته عصاره تلاش‌ها و پیگیری‌های همه مدیران در ادوار مختلف بوده است؛ و ما باید حافظ این میراث گرانبها و توسعه دهنده آن باشیم. در دولت سیزدهم تلاش شد تا سینما علیرغم همه مشکلاتی که حتی بقای آن را تهدید می‌کرد با برنامه ریزی دقیق و حساب شده به ساحل آرامش برسد چرا که معتقدیم در هنگام ثبات و آرامش است که سینما می‌تواند به حیات و توسعه دست یابد. 

وی ادامه داد: شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای سینما ایجاد کرده بود فضای نامطلوب و پیچیده‌ای را رقم زد. سینما را همانند بسیاری از کسب و کار‌ها بعد از کرونا گرفتار اپیدمی بیکاری، تعطیلی و توقف کرد.

خزاعی ادامه داد: روزی که مسئولیت را قبول کردم پیش‌بینی بحران‌های اجتماعی و فرهنگی و صنفی بسیار سخت و ناممکن بود و به طور خاص می‌توان به فضای عمومی حاکم در مهر ۱۴۰۱ اشاره کرد. جنبش می‌تو، هشتک ضدامنیتی چند چهره سینمایی و ده‌ها بحران و چالش دیگر از جمله این اتفاقات بوده است که حتی قابل پیش‌بینی نبود، اما به عنوان کسی که از بدنه و متن سینما آمده‌ام باور داشتم و می‌دانستم با تعامل می‌شود اتفاقات خوبی را برای خانواده شریف سینما رقم زد. باید تاکید کنم آرامش ما از مهرماه گذشته آغاز شده تا توانستیم برنامه‌های خود را اجرایی کنیم.

تحقق ۷۰ درصد برنامه‌های اول ۴ ساله اول سازمان سینمایی
وی گفت: از من خواسته بودند برنامه هشت ساله‌ای را طراحی و برنامه‌ریزی کنم و بر اساس آن راهبردها، برنامه‌های سالانه را ابلاغ کرده‌ایم. یک برنامه برای ۴ سال اول دولت و یک برنامه برای ۴ سال دوم ارائه شده بود. به جرأت تا به امروز نزدیک به ۷۰ درصد برنامه‌های اول ما اجرایی شده است. این در حالی است که در نظر داشتیم در ۴ سال اول نزدیک به ۱۰۰۰ سالن سینما را افتتاح کنیم که این اتفاق تقریبا رقم خورد. همچنین براساس این دو طرح مقرر شده بود که در ۴ ساله اول میزان مخاطب به بیش از ۴۲ میلیون نفر و در ۴ ساله دوم به بیش از ۹۰ میلیون نفر برسد.

خزاعی اضافه کرد: بر اساس این طرح، در برنامه چهارساله دوم تعداد سالن‌های سینما به ۲ هزار می‌رسید. در تولید مشترک و اکران‌های بین‌الملل نیز ما برنامه‌هایی را پیگیری کرده‌ایم.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: در بخشی دیگر از طرح ۸ ساله، اکران آثار ایرانی در خارج از کشور نیز مدون شده بود که بر اساس توسعه زیرساخت‌ها با افزایش تعداد مخاطبان همراه بود.

با شما، سینماگران و مردم رویداد بزرگ فجر ۴۱ رقم خورد
وی ضمن تشکر از گروه‌های مختلف فرهنگی و سینمایی افزود: همه در سال ۱۴۰۱ همت کردند تا بزرگترین رویداد سینمایی کشور تعطیل نشود. اگر شما اهالی رسانه و منتقدان و خبرنگاران در کنار طیفی بزرگی از سینماگران نبودید و مردم هم همراهی نمی‌کردند شاید این اتفاقات تداوم پیدا نمی‌کرد.

از تندترین نقد‌ها هم استقبال و استفاده کردیم
وی با تشریح گوشه‌ای از اقدامات سازمان سینمایی از نقش موثر رسانه‌ها تجلیل و قدردانی کرد و افزود: بدون شک، نقش رسانه‌ها در پیشبرد برنامه‌های ما مهم بوده است، طی سه سال مدیریت خود همیشه از نقد‌ها حتی تندترین نقد‌ها استفاده و استقبال کرده‌ایم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: چه در زمان روزنامه‌نگاری، فیلمسازی و دستیار برنامه‌ریزی، کارگردانی و سردبیری روزنامه و رسانه همیشه معتقد بوده‌ام منتقدان می‌توانند چراغ راه مدیران باشند بنابراین نباید به نقد‌ها به چشم غرض‌ورزی نگاه کرد.

خزاعی با مهم خواندن جایگاه اصحاب رسانه عنوان کرد: همراه با تمام فراز و نشیب‌ها همراهی‌مان کردید و در کنار ما بودید. این مراسم حرکتی نمادین برای قدردانی از عمق حمایت و همدلی شما برای رشد و بالندگی سینماست. 

رسانه‌ها چراغ راه و روشنایی‌بخش مسیر هستند
وی نقش رسانه‌های سینمایی را در این مسیر پررنگ و تعیین‌کننده توصیف کرد و یادآور شد: رسانه‌ها بواقع، چراغ راه و روشنایی بخش مسیر هستند و تاریکی و کجروی‌ها را نشان می‌دهند. یقینا اغلب نقد‌ها دلسوزانه و تاثیرگذار است چرا که رسانه‌ها مسیر آینده را نشان می‌دهند و می‌سازند.

خزاعی در پایان عنوان کرد: این مراسم گزارش عملکرد بنده نیست بلکه این مراسم به مناسبت روز خبرنگار و پاسداشت ۳ سال همکاری با شما در دولت سیزدهم است. طی دو سال قبل هم به این بهانه در خدمت شما بودیم؛ و از نظرات و هم فکری شما عزیزان بهره برده ایم. بنده همواره در این سال‌ها نقد‌های شما را نقد سازنده دیده‌ام. گاهی نقد‌ها را جدا می‌کردیم که مطالعه و تمرکز کنیم. از بسیاری از نقد‌ها استفاده کردیم و درباره آنها تصمیم گرفتیم. اکنون، وظیفه خویش می‎‌دانم از همه شما عزیزان و دوستانم به خاطر سه سال همراهی و کمک که فارغ از جناح‌بندی‌های مختلف همراه ما بوده‌اند و همت کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی هم در سخنانی کوتاه تاکید کرد: سال‌هاست در سینما فعالیت دارم و از اینکه طی آن با خبرنگاران همکاری داشته‌ام و این را برای خود نعمت می‌دانم. سازمان سینمایی در دوره آقای خزاعی سعی خود را برای رفع مشکلات گذاشت. این همت در شرایطی بود که کشور با مشکلاتی جدی رو‌به‌رو بوده است.

یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی با تمجید از سه سال همکاری و حمایت رسانه‌ها گفت: یکی از طرح‌های روابط عمومی سازمان برای سال ۴۰۳ برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌های سینمایی بوده که جای خالی آن در مجموعه جشنواره‌های رنگارنگ کشور حس می‌شود.

وی ادامه داد: رسانه‌های سینمایی همه این سال‌ها بار اصلی حرکت بخشی و آگاهی بخشی حوزه سینما را عهده دار هستند ولی هیچ جا و هیچ گاه، به تناسب شان، اهمیت و میزان تاثیرگذاری فعالان رسانه به آن‌ها ارج داده نشده است.

وی گفت: قریب سه سال در دولت سیزدهم در کنار شما بودیم. سه سال پرتلاطم و پرفراز و نشیب. آنچه در این مدت چراغ راه ما بود و مسیر پیش رو را روشن‌تر می‌کرد حضور تاثیرگذار، دلگرم‌کننده، صریح و صمیمانه شما بود که عبور از این مسیر دشوار و پیچیده را ممکن ساخت.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی با اشاره به سال‌ها، تجربه شگرف و عمیق همکاری با دوستان رسانه‌ایعنوان کرد: این همکاری به من آموخته است که برآیند آنچه به عنوان تحلیل و نقد – چه مشفقانه و حمایت‌گرانه و چه آسیب‌شناسانه و منتقدانه – این است که باید این سرمایه گرانقدر و پرمایه را پاس داشت و به تمامی، از آن مراقبت کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال‌ها، کنار شما بودن، این فرصت ویژه و خاص را به من داد تا با دغدغه‌ها، نظرات، و نگاه دلسوزانه بسیاری از شما از نزدیک آشناتر شوم. معتقدم در هر جامعه‌ای حضور گرم، پرشور و متنوع رسانه ها، برگ برنده و مهر تاییدی است بر آرایه‌های دموکراسی. 
عشیری اظهار داشت: برای بنده و همکارانم در روابط عمومی سازمان سینمایی باعث افتخار و مباهات است که دوستان شما هستیم و خواهیم بود. اکنون، این بهترین فرصت است تا با تمام وجود از همه شما عزیزان که در بزنگاه‌ها برای اعتلای سینما و فرهنگ و تمدن این مرز و بوم کنار ما بودید، صمیمانه تشکر کنم.

گفتنی است قادر آشنا، حبیب ایل بیگی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، محمدرضا سوقندی و لادن طاهری از مدیران سازمان سینمایی در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار