همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین؛

هشتمین «روایت راهیان» با حضور ۲۰۰ هنرمند تئاتر برگزار می‌شود

هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین از ۲۷ مردادماه تا ۴ شهریور ماه در کشور عراق و مرزهای ایران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۸۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰ - 14August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین از سال ۱۳۹۵ با ۶۰ هنرمند نمایش آیینی در مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری آغاز شد و در هشتمین دوره با حضور ۱۵۰ تا ۲۰۰ هنرمند تئاتر آیینی کشور از ۲۷ مردادماه تا ۴ شهریورماه در دو بخش مرز ایران با عراق و مسیر پیاده روی اربعین حسینی برگزار می‌شود.

هشتمین «روایت راهیان» با حضور ۲۰۰ هنرمند تئاتر برگزار می‌شود

این همایش بین‌المللی به عنوان نذری فرهنگیِ هنرمندان تئاتر آیینی؛ هرساله بدون هیچگونه دستمزد و حق‌الزحمه‌ای برگزار می‌شود تا طی هشت روز در ژانر‌ها و اشکال مختلف نمایشی در مسیر پیاده‌روی اربعین و کربلا میزبان مخاطبان ایرانی و زائران از کشور‌های عربی باشد.

در بخش ایران این همایش، تعزیه به زبان‌های فارسی و عربی، تئاتر خیابانی، نقالی، سرود و محافل شعرخوانی در مرز‌های چذابه، شلمچه، باشماق خسروی و مهران اجرا خواهد شد. همچنین در این بخش مداحان اهل بیت به پرشورتر شدن همایش و معنوی شدن فضا کمک خواهند کرد.

«روایت راهیان» در کشور عراق کار خود را با اجرای آثار نمایشی طی دو روز در نجف آغاز می‌کند و در ادامه ۴ روز در طریق الحسین و ۳ روز در کربلا میزبان زائران حسینی خواهد بود. این اجرا‌های آیینی شامل سه گروه تعزیه و سه گروه تئاترخیابانی به زبان‌های فارسی و عربی خواهد بود. همچنین گروه سرود مسلط به زبان فارسی و عربی، متناسب با شرایط به اجرای سرود می‌پردازد و شاعران نیز به دو زبان شعرخوانی خواهند کرد.

آنچه این دوره را از ادوار گذشته متمایز می‌کند اجرای آثار نمایشی با موضوع غزه است که صرفا به وقایع روز و تعریف شمر زمانه یعنی اسرائیل غاصب می‌پردازد و با واقعه کربلا تلفیق شده است. 

هنرمندان هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» در مسیر نجف تا کربلا در عمود ۱۴۲ توقف خواهند داشت و طی یک روز و نیم به اجرای آثار خود می‌پردازند و پس از توقف یک روزه در عمود ۱۴۳۰ در عمود ۹۷۰ میزبان عزاداران خواهند بود و در ادامه راهی کربلا می‌شوند و طی دو تا سه روز به اجرای آثار هنری در آنجا می‌پردازند.

هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» به همت مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری با دبیری سید مصطفی موتورچی برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار