رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

می‌توانیم ام‌القرای حفظ، قرائت، ترتیل و هنر قرآن در جهان اسلام باشیم/ به‌حرکت پرشتاب و کیفی نیازمندیم

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران می‌توانیم ام‌القرای حفظ، قرائت، ترتیل و هنر قرآن در جهان اسلام باشیم، گفت: البته چنین جایگاهی داریم اما برای سبقت گرفتن بیشتر به‌حرکت پرشتاب، قدرتمند و کیفی در این زمینه نیازمندیم.
کد خبر: ۶۸۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱ - 15August 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، مراسم اختتامیه چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن استان تهران، با حضور حجت‌الاسلام «سید مهدی خاموشی» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در هتل ارم برگزار شد. 

می‌توانیم ام‌القرای حفظ، قرائت، ترتیل و هنر قرآن در جهان اسلام باشیم/ به‌حرکت پرشتاب و کیفی نیازمندیم

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ایام اربعین حسینی و حرکت کاروان‌های اربعینی پرداخت و اظهار داشت: مردم ایران و عراق در این ایام داشته و نداشته خود را هزینه می‌کنند و این درس تمدن اسلامی است که امیدواریم در جوامع ما این تمدن حاکم شود. تمدنی که محورش ایثار است، خود را ندیدن است، ویژگی این تمدن این است که انسان‌ها برای خدا به یکدگیر نهایت خدمت می کنند. 
 
وی افزود: حیا و عفت دارند، اهل مناسک و تحجد و اهل عبادت و لبیک به ولایت و اهل نثار مال و جان برای امام حسین هستند. آن راهی که پنجره تعالی و تکامل و رسیدن به امام حسین است.
 
رئیس سازمان اوقاف به ویژگی‌های اربعین حسینی پرداخت و تصریح کرد: جهان معاصر این اتفاق بزرگ را خوب فهم می‌کند این مسیر هم خوب طی می‌کند. میلیون ها نفر می روند و هر کس بخواهد مخفی کند نمی‌تواند و این پیامش جهان گیر است. کجای عالم امروز نام امام حسین را نشنیده باشد. سخت جایی را می توان پیدا کرد. همه کشورهای آفریقایی آمریکایی، اروپایی پرچم بالا و بلند است. 
 
حجت‌الاسلام خاموشی به فلسفه عزاداری پرداخت و گفت: کسی که آرام برای اباعبدالله اشک می ریزد و می گوید ظلمی در جهان شده است که از این ظلم برتر نیست و ما هر ساله اشک می ریزیم که این ظلم را به جهان اعلام کنیم و به جهانیان بفهمانیم که دفاع از مظلومین می کنیم و امام حسین در آن زمان فرمودند که هل من ناصر ینصرنی. امروز این ندا در طول تاریخ طنین انداز می شود. 
 
وی با بیان اینکه اتفاق بسیارجدیدی در حال رخ دادن است، تاکید کرد: مقدمه ظهور آن است که معرف اجزایی از معروف باشد. امام زمان خود را فرزند امام حسین معرفی می کند باید امام حسین را شناخت تا امام زمان را بشناسند. وقتی امام حسین جهان شمول شود به ظهور نزدیک‌تریم.
 
حجت‌الاسلام خاموشی قرآن را از مقوله قرائت دانست و خاطرنشان کرد: به پیامبر خطاب شد اقرا باسم ربک.... وجود شریف پیامبر تلفظ به این الفاظ کرد و به او خطاب شد این الفاظی که تو می گویی به مردم هم چنان بخوان.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طهارت را دارای دو جنبه فقهی و باطنی دانست و ادامه داد: جنبه باطنی آن این است که اهل تقوا و خداترس و رعایت مرزهای دینی باشد. هر فردی نمی تواند قاری قرآن باشد.  نشستن مفاهیم قرآن در قلب شرطش طهارت درون و تقواست. قرآن می گوید اگر زندگی جاودان می خواهی باید به قواعدی که می گویم عمل کنی. هر فردی یک بار ختم قرآن می کند یک بار قرآن ایجاد می کند. قاری قرآن ایجاد جدید قرآن می کند. هر چقدر توفیق ایجاد دارید انجام دهید تا نور قرآنی در جانتان ایجاد شود.
 
وی بر اهمیت تلاوت قرآن تاکید کرد و گفت: خواندن قرآن خانه را روشن می کند. سبک زندگی قرآنی از خود قرآن شروع می شود. عادت کنیم ملازم و همراه و حافظ  قرآن باشیم و مفاهیم قرآنی را در زندگی خود ایجاد کنیم. ما از رهبری رهبر معظم انقلاب لذت می بریم. مقابله با نظام سلطه دارند و عقب نشینی نمی کنند. نظام سلطه را زمین گیر کرده است. 
 
خاموشی با بیان اینکه میوه علم در درون قرآن است، اظهار داشت: جای جای جمهوری اسلامی ایران را رهبر انقلاب مهد تفکر علمی کرده است. در آینده خواهید دید چه اتفاقاتی می افتد و چه برگ های زرینی نمایان می شود. رهبر انقلاب 25 سال است بر جهش علم تاکید دارند که برگرفته از متن و فرهنگ قرآنی است.
 
رئیس سازمان اوقاف خطاب به فعالان قرآنی  با تاکید براینکه قاریان ایران گوی سبقت را از سراسر جهان اسلام بربایند، گفت:  درصدد هستیم سن قاریان را کمتر کنیم و پایین تر بیاوریم تا از سنین پایین تر حرفه ای شوند. ایران اسلامی جا دارد ام القرای قرائت، حفظ، کتابت، هنر قرآن و مفاهیم قرآن در جهان باشد. باید حرکت پرشتاب تر، کیفی تر و توانمندتر باشد. 
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار