رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد:

اعزام ۱۰۰۰ خادم از شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین

زوکی‌نژاد گفت: یک هزار نفر از شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین به عراق اعزام شده‌اند که شامل ۵۵۴ پاکبان، ۳۰۰ نیروی اتوبوسران، ۴۰ نیروی تاکسیران و ۱۲۰ نیروی ستادی است.
کد خبر: ۶۸۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱ - 15August 2024

اعزام ۱۰۰۰ خادم از شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران اربعینبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «قاسم زوکی‌نژاد» رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال دهمین سالی است که شهرداری مشهد در بزرگترین رویداد معنوی جهان اسلام نقش ایفا می‌کند. پیاده‌روی اربعین هر ساله به‌عنوان بزرگترین همایش پیاده‌روی جهان محسوب می‌شود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیاده‌روی اربعین در جایگاه کنگره جهانی ویژه، بخشی از جامعه آرمانی و تمدن نوین اسلامی را به تصویر کشیده است و کارآمدی آموزه‌های دینی و وحیانی را اثبات کرده است. 

وی افزود: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فعالیت‌های شهرداری مشهد با شعار «مشهد برای حسین (ع)» در قالب پنج کمیته خدمات شهری، حمل‌ونقل، پشتیبانی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی آماده خدمت‌رسانی هستند. در مجموع شهرداری مشهد حدود هزار نفر برای خدمت‌رسانی در اربعین حسینی اعزام کرده است. از میان این هزار نفر، ۵۵۴ نفر نیروی پاکبان هستند که ۵۰۰ نفر از آنها از شهرداری مشهد و ۵۴ نفر از شهرداری سبزوار اعزام شده‌اند. امسال برای اولین بار شهرداری سبزوار درخواست اعزام نیرو داشته است و این تعداد اعزام شده‌اند. همچنین ۱۲۰ نفر نیروی ستاد، حدود ۳۰۰ نفر نیروی اتوبوسرانی و ۴۰ نفر از تاکسیرانی اعزام شده‌اند. علاوه بر این موارد ۲۲ دستگاه مجموعه ماشین‌های خدمات شهری، ۱۲۵ دستگاه اتوبوس در قالب ۸۰ اتوبوس در داخل ایران، پنج دستگاه اتوبوس به‌عنوان امداد و ۴۰ دستگاه اتوبوس از مرز چذابه به عراق ایفای فعالیت می‌پردازند. 

رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد گفت: امسال نیز سازمان تاکسیرانی به کمک تاکسیرانان مشهدی در حدود مرز مهران سرویس‌دهی دارند و برای این خدمت ۴۰ تاکسی به حوالی مرز مهران اعزام شده‌اند. همچنین پزشکانی از مجموعه درمانگاه شهرداری مشهد در محل اسکان زائرین حضور دارند و در قبل، حین و بعد از سفر به مداوا می‌پردارند. از مجموعه فرهنگی شهرداری مشهد حدود ۲۶ نفر در سال‌های گذشته برای راهنمای زائر اعزام می‌شدند، اما امسال طبق درخواست کشور عراق، تیم شهرداری مشهد که بخش فرهنگی و راهنمایی زائر را برعهده دارند، در حرم امام علی (ع) مستقر شده‌اند و افزایش یافته‌اند.

برگزاری ۳۰ جلسه عقیدتی برای کاروان خدام‌الحسین (ع)

زوکی‌نژاد ادامه داد: مجموعه شهرداری مشهد برای اربعین برنامه‌ریزی‌های بسیاری انجام داده است و نقاط ضعف سال‌های گذشته را رصد کرده است، امیدواریم با توجه به ۵۰ جلسه کمیته تخصصی که در این مسیر صورت گرفته است و ۳۰ جلسه عقیدتی فرهنگی برای کاروان خدام‌الحسین (ع) برگزار شده است. امسال هم به نحو مطلوب به فعالیت بپردازیم. علاوه بر این موارد، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شهرداری مشهد در نجف و شهرداری تهران در کربلا استقرار پیدا کردند.

وی در خصوص استقبال پاکبانان از حضور در کشور عراق تصریح کرد: از مجموعه پاکبانان برای اعزام به اربعین حسینی اعلام آمادگی کردند، اما با توجه به شاخص‌هایی همچون زیارت اولی بودن، نمونه بودن و داشتن سه فرزند انتخاب شدند. همچنین اربعین تنها فرصتی است که ما می‌توانیم از پاکبانان تقدیر کنیم، بنابراین به محض ورود آنها به شهر نجف، پاکبانان به زیارت دوره مشرف می‌شوند و بعد برای خدمت‌رسانی در شهر نجف حاضر می‌شوند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد با اشاره به اینکه تیم مستندسازی شهرداری برای نخستین بار در کشور عراق حضور پیدا کرده است، تصریح کرد: در این مسیر دو تیم «تبرایی» و «تبروئی» هم حضور دارند که تیم تبرایی شامل نانوا‌هایی است که برای ارائه نان به خدام‌الحسین (ع) اعزام شده‌اند و برای اولین بار تیم مستندسازی در قالب تیم تبروئی به عراق اعزام شده‌اند. البته امیدواریم در سال‌های آینده با اطلاع‌رسانی بیشتر، بتوانیم این دو تیم را تقویت کنیم. 

زوکی‌نژاد بیان داشت: در اربعین سال گذشته ۲۴ میلیارد توسط شهرداری مشهد هزینه شد که از دولت ۲۸ میلیارد تومان دریافت شد. البته این سفر تنها سفری است که برای افراد اعزامی حق مأموریت تعریف نمی‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت نمی‌تواند تمامی مسئولیت‌های ایام اربعین را برعهده بگیرد، شهرداری مشهد از ۱۰ سال گذشته به کمک آن آمده و در این امر سهیم شده است. در سال گذشته ۷۵ هزار مترمربع فضا به طول ۱۵ کیلومتر توسط پاکبانان مشهدی در شهر نجف رفت‌وروب شده که طی آن ۱۸۰ تن زباله جمع‌آوری شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار