پیشکسوت دفاع مقدس در گفتگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

مقاومت و شجاعت مردم مانع سقوط پاوه شد

«معاذی» گفت: در نهایت سه دلیل مقاومت، شهامت و شجاعت کم‌نظیر پاوه، حضور دکتر مصطفی چمران و فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) موجب شد که پاوه سقوط نکند و این حصر در روز ۲۶ مرداد شکسته شد. 
کد خبر: ۶۸۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳ - 15August 2024
مقاومت مردم مانع سقوط پاوه شد«حسن معاذی» از مبارزین حماسه ۲۶ مرداد ۱۳۵۸ پاوه و پیشکسوت دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار دفاع‌پرس، با اشاره به نزدیک شدن این حماسه بزرگ شکست حصر پاوه، اظهار داشت: احزابی مثل حزب منحله دموکرات، کومله، منافقین، چریک‌های فدائیان خلق، شاخه حزب رستگاری کردستان عراق و ده‌ها حزب بی‌نام و نشان دیگر در مرکز مهاباد تجمع کرده، تا کردستان ایران را به خاک و خون کشاندند.  
 
این رزمنده دوران دفاع مقدس و هم‌رزم شهید چمران در ادامه با اشاره به اغتشاشات احزاب در برخی از مناطق کردنشین آذربایجان غربی، کردستان و قسمتی از کرمانشاه، افزود: پاوه استوار، پا برجا و مقاوم ایستاده بود و تحت هیچ شرایطی تسلیم خواسته نامشروع آنها نمی‌شد و احزاب بیگانه هرچه سفیر می‌فرستادند تا پاوه همانند دیگر بلاد به آنها ملحق شود مردم این شهرستان اعتنایی نمی‌کردند.  
 
وی بیان کرد: پس از بی‌اعتنایی پاوه به پیام‌های احزاب، جنگ ۶ روزه را بر اساس و معیار جنگ ۶ روزه اعراب و رژیم صهیونیستی در مرداد ۱۳۵۸ مصادف با ماه رمضان در شهرستان پاوه آغاز کردند.  
 
راوی دوران دفاع مقدس در شهرستان پاوه گفت: احزاب بیگانه در ۲۰ مرداد ۵۸ بارگاه‌های خود را در کنار غار قوری‌قلعه برپا و به اذیت و آزار مردم اقدام کردند  به طوری که راه را بر مردم بستند آذوقه‌ها را غصب، سیم‌های برق را بریده و مردم را در تنگنای مایحتاج عمومی قرار دادند.  
 
وی خاطرنشان کرد: مبادا جوانان امروزی تحت تأثیر مظلوم‌نمایی‌های آنها قرار بگیرند بلکه آنها گرگ‌های درنده‌خو و تیزدندانی در ظاهر انسان بودند که وارد روستا‌های اطراف پاوه شده و این شهر را به صورت شعب ابی‌طالب در آوردند و از هر چهار طرف پاوه را محاصره کردند.  
 
معاذی ادامه داد: در ۲۴ مرداد ۵۸ عده‌ای از پاسداران شرافتمند و غیور ایران اسلامی به سرپرستی شهید والا مقام اصغر وصالی مأموریت یافته بودند تا به قصد کمک به برادران دینی و هم‌وطن اهل تسنن خود به پاوه بیایند که این عزیزان وارد پاوه شدند و با پاسداران بومی، علیه وطن‌فروشان داخل کشور متحد شدند.  
 
هم‌رزم شهید چمران گفت: در ۲۵ مرداد دکتر مصطفی چمران و ابو شریف فرمانده کل عملیات سپاه و امیر شهید ولی‌الله فلاحی وارد پاوه شدند و تصمیماتی اتخاذ شد تا شاید مانع ورود منادیان دروغین حقوق بشر و مدافعان کذاب خلق کرد به شهر پاوه شوند.  
 
معاذی افزود: استکبار و استعمار حامی این گروهک‌های تجزیه‌طلب و از خدا بی‌خبر بودند و هنگامی که جنگ را با شدت هرچه تمام‌تر و با معیاری هر چه گسترده‌تر آغاز کردند ابتدا پاسداران عزیز ما را بی‌رحمانه مورد تاخت و تاز و هجوم قرار دادند و آنها را به شهادت رساندند و در ادامه رو به بیمارستان کردند؛ بیمارستانی که از نظر قوانین بین‌المللی مصون از هر تعرضی است، اما آنها بیماران شیعه و سنی را که بر روی تخت‌های بیمارستان بستری بودند با شدیدترین وضع به شهادت رساندند.  
 
راوی دوران دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه دشمن به وسیله ایادی خود درصدد پیاده کردن امیال شوم خود بودند، تصریح کرد: به دنبال آن آب را به روی مردم بستند و لوله‌های آبرسانی را با گلوله‌های آرپی‌جی متلاشی و منهدم کردند، اما هیچ‌گونه ترسی در وجود ما مردم و رزمندگان بومی به وجود نیامد.  
 
معاذی گفت: در نهایت سه دلیل مقاومت، شهامت و شجاعت کم‌نظیر پاوه، حضور دکتر مصطفی چمران و فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) موجب شد که پاوه سقوط نکند و این حصر در روز ۲۶ مرداد شکسته شد.  
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار