به‌مناسبت سالروز ورود آزادگان سرافراز به کشور؛

بازگشت اسراء به میهن اسلامی نصرت الهی بود

۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی شاهد حضور اولین گروه آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی گذاشتند که رهبر معظم انقلاب اسلامی بازگشت آن‌ها را نصرت الهی توصیف کردند.
کد خبر: ۶۸۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱ - 16August 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ۲۶مرداد ۱۳۶۹ سال پرتلاطمی برای مردم ایران بود؛ ایران اسلامی در چنین روزی با سربلندی توانست رزمندگانی را که مجاهدانه از دین و شرف و خاک کشور دفاع کرده و اسیر شده بودند، به وطن بازگرداند.

بازگشت اسراء به میهن اسلامی نصرت الهی بود

میهن اسلامی در این روز شاهد حضور اولین گروه آزادگانی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های رژیم بعث عراق قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. آن‌ها آزاده نامیده شدند، چون از قید نفس و نفسانیات رهایی یافتند.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در ۲۲ مرداد ۱۳۶۹ تشکیل شده بود، تبادل حدود ۵۰ هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی و با هماهنگی دستگاه‌های دیگر برعهده گرفت؛ با این تفاوت که اسرای آن‌ها نظامی و اسرای ما اغلب بسیجی و غیر نظامی بودند.

۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی اسرای سرافراز ایرانی از چند نقطه مرزی با تشریفات وارد کشور شدند و با بوسیدن خاک وطن راهی زیارت مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) و بیعت با جانشین خلف وی حضرت امام خامنه‌‏ای (مدظله العالی) شدند.

امام خمینی(ره): اسرا سرو آزادی هستند

حضرت امام خمینی (ره) درباره اسرا و آزادگان تعبیرات زیبایی دارند که می‌فرمایند: «اسرا در چنگال دژخیمان خود سرود آزادی‌اند و احرار جهان آن را زمزمه می‌کنند. مفقودین عزیز، محور دریای بیکران خداوندی‌اند و فقرای ذاتی دنیای دون در حسرت مقام والایشان در حیرتند.» 

امام راحل همچنین از مادران اسرا چنین یاد می‌کنند: «در اقدام شریف مادران بزرگواری که در دامن‌های مطهر خود چنین فرزندانی را تربیت کرده‌اند، چه می‌توان نثار کرد؟ و برای اسیرانی که در زندان‌های مخوف دشمن، شجاعانه بر سر دشمنان بشریت فریاد می‌کشند، چگونه توان تعظم نمود؟»

امام خامنه‌ای: بازگشت اسراء نصرت الهی بود

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز درباره آزادگان چنین می‌فرمایند: «یکی از چیز‌هایی که شما را، دل‌هایتان را زنده نگه می‌داشت، پرامید نگه می‌داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند. حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می‌شود فهمید... مساله اسارت طولانی فرزندان این ملت به نوبه خود امتحان دیگری بود که ملت ما با موفقیت آن را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران از خود آزادمردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند... شما در دوران اسارت شرایط سختی را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگی خود به اسلام، امام و انقلاب موجب افتخار و آبرومندی ملت خود در برابر دشمن شدید.»

حضرت امام خامنه‌ای در بخشی دیگر از بیانات خود با تاکید بر تداوم نصرت الهی برای جمهوری اسلامی فرمودند: ما نصرت الهی را دیدیم؛ کمک الهی را دیدیم. یکی همین آمدن اسرا بود.

در پایان باید گفت که آزادگان دوران اسارت را در راستای دفاع مقدس مردانه مقاومت کردند و تازیانه‌های بی‌عدالتی را تاب آوردند و لازم است الگوی یکایک افراد جامعه در شرایط سختی‌های کشور در برابر مشکلاتی که ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان است، در راستای اهداف انقلاب اسلامی در تلاش باشیم و همگام با گام دوم انقلاب بوده و زمینه‌سازی حکومت مهدوی را فراهم سازیم و رنج و محنت‌های آزادگان عزیز را ارج نهاده و بر آنان درود فرستاده و برای آنان صحت و سلامتی و عاقبت بخیری آرزومندیم.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها