رزمنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

حماسه ۲۶ مرداد تجلی عزت مردم پاوه است

«پیران‌ویسه» گفت: حماسه ۲۶ مرداد تجلی عزت و عظمت و سربلندی مردم پاوه است و یادآور حماسه بزرگ و بی‌نظیر و ماندگاری است که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. 
کد خبر: ۶۸۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷ - 16August 2024

حماسه ۲۶ مرداد تجلی عزت مردم پاوه است«برزان پیران‌ویسه» از مبارزین حماسه ۲۶ مرداد ۱۳۵۸ پاوه و پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در رابطه با وقوع حادثه شکست حصر پاوه اظهار داشت: حماسه ۲۶ مرداد تجلی عزت و عظمت و سربلندی مردم پاوه است و یاداور حماسه بزرگ و بی‌نظیر و ماندگاری است که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. 

وی افزود: این حماسه نماد وحدت و یک‌پارچگی و نماد مقاومت ملت ایران بود که در مرداد ۱۳۵۸ دشمنان انقلاب در اطراف پاوه جمع شدند و جنگ ناخواسته‌ای را علیه مردم پاوه آغاز کردند به طوری که جنگ نابرابر و ظالمانه‌ای شکل گرفت که حدود ۱۰ هزار نفر در اطراف پاوه جمع شده بودند. 

پیران‌ویسه گفت: مهاجمان بدون نیت و هدف حمله به پاوه را ساماندهی و آغاز کردند و مردم پاوه ناچار به دفاع از خود شدند اگر این اتفاق مجددا تکرار می‌شد  باز هم به دفاع و مقاومت می‌پرداختند چون مردم این منطقه متدین و مسلمان هستند و حاضرند که جان خود را فدا کنند اما خاک، خانه، ناموس و وطن خود را نفروشند. 

این رزمنده ادامه داد: در این جنگ که علیه مردم پاوه در این تاریخ آغاز شد همه نیروها مردمی بودند و خلق این حماسه هم توسط همین مردم بود و مردم جانانه از شهر خود دفاع کردند. 

وی با بیان اینکه در اکثر جنگ‌ها مکان‌های امدادی به دور از هرگونه درگیری خواهد بود، گفت: متأسفانه در جنگ پاوه اولین مکانی که مورد تجاوز قرار گرفت بیمارستان قدس پاوه بود که در دومین شب حمله این بیمارستان را تسخیر و غارت کردند و به آتش کشیدند و مردم و رزمندگان و مجروحان این بیمارستان را شهید کردند. 

پیران‌ویسه گفت: از جمله کسانی که در این بیمارستان تا آخرین نفس‌ها خدمت کرد خانم فوزیه شیردل پرستار بیمارستان بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و او را به داخل شهر به نقطه امن منتقل کردیم. 

وی با اشاره به اینکه در روزهای اول این جنگ آب شرب شهر پاوه توسط این افراد قطع شده بود، گفت: فردای آن روز با بالگرد؛ آب و غذا و دارو  را برای مردم رساندند. 

پیران‌ویسه اضافه کرد: در این شرایط با دستور شهید چمران تعدادی از مجروحان این حادثه را با بالگردی که آب و غذا آورده بود به کرمانشاه منتقل کردند که بالگرد در هنگام برخاست از محوطه هلال احمر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و با زخمی شدن خلبان بالگرد نیز سقوط کرد. 

وی در پایان گفت: جنگ پاوه یک جنگ سنگین بود که به حق، مردم پاوه مقاومت کردند و با یک صف واحد، شکست مفتضحانه دشمن را رقم زد و صدور فرمان تاریخی امام (ره) و فرماندهی شهید چمران این حماسه؛ برای شهرستان پاوه ماندگار شد. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار