یادمان شهدای گمنام کوهسرخ افتتاح شد

یادمان پنج شهید گمنام عملیات‌های خیبر و کربلای پنج با حضور قشرهای مختلف مردم در کوهسرخ افتتاح شد.
کد خبر: ۶۸۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰ - 17August 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان رضوی، همزمان با سالگرد شهادت پاسدار مدافع حرم «علی زاده‌اکبر»، در مراسمی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، مسئولین محلی، خانواده شهدا، پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت و همچنین قشر‌های مختلف مردم یادمان شهدای گمنام شهر کوهسرخ افتتاح شد.

این مراسم با قرائت زیارت عاشورا، مرثیه‌سرایی یکی از ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام در رثای سید و سالار شهیدان و خاندان و یاران آن حضرت و سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمود رضایی» امام جمعه کوهسرخ آغاز شد.

در ادامه سردار یوسفعلی‌زاده در سخنانی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خطه ترشیز کهن به خصوص شهیدان مدافع حرم علی زاده‌اکبر و احمد رضایی اظهار داشت: خیل عظیم رهروان راه خدا مجاهدان بی‌ادعا در مسیر تقرب به درگاه خدا و ادای تکلیف مردانه و جانانه با تمام وجود و با اخلاص در حرکت هستند و از این خیل عظیم بعضی به دیدار حق می‌شتابند و برخی حجت خدا هستند در میان خلق برای اینکه راه گم نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن اربعین سید و سالار شهیدان گفت: در این ایام به یاد حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام، اولاد و اصحاب پاک آن حضرت میلیون‌ها انسان ایثارگر و عاشق آقا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در مسیر پیاده‌روی اربعین سر از پا نمی‌شناسند و بین عمود‌ها از نجف تا کربلا رهسپار هستند.

یادمان شهدای گمنام کوهسرخ افتتاح شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه به تبیین فراز‌هایی از زیارت عاشورا پرداخت و افزود: زیارت عاشورا یک دریا معارف است و هر فراز آن گویای حقایق است به خصوص این فراز زیارت که خطاب به حضرت اباعبد‌الله می‌گوییم «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ وَ وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاَکُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاکُمْ» که به این معنا است که یک خط سرخ، یک خط ایثار و یک خط جهاد از کربلای سیدالشهدا علیه‌السلام در سال ۶۱ هجری تا قیام قیامت ترسیم شده است.

سردار یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: شهدا با قرائت این فراز از زیارت عاشورا خطاب به سید و سالار شهیدان اعلام کردند که ما عاشق شما و هر کس که عاشق شما است، هستیم و با هرکس که با شما سر جنگ و مقاتله دارد در نبرد هستیم. این پرچم حرکت رهروان حسینی در طول تاریخ است. شهدای عزیز و شهدای گمنام با این پرچم حرکت کردند.

وی با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در راستای افتتاح یادمان شهدای گمنام کوهسرخ، ابراز داشت: قریب ۲۰ سال پیش این شهدای والامقام در این نقطه تدفین شدند و امروز شاهد افتتاح یادمانشان هستیم. باید خیلی زودتر یادمان شهدای گمنام کوهسرخ احداث می‌شد. اگر چه دیر یادمان شهدا ساخته شد، اما با افتتاح آن میعادگاه خوبی برای دلدادگان شهادت ایجاد شده که باید قدر آن را بدانیم چراکه امام راحل مزار شهدا را دارالشفای مومنین و مطاف فرشتگان می‌دانستند.

پیکر مطهر پنج شهید گمنام عملیات‌های خیبر و کربلای پنج که در زمان شهادت، سن تقریبی آنها بین ۱۵ تا ۱۹ سال تخمین زده شده و توسط کمیته مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در جزیره مجنون و شلمچه تفحص شده بودند ۱۹ تیر ۱۳۸۴ مصادف با سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها بر دوش مردم شهرستان کوهسرخ تشییع و در این شهر به خاک سپرده شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار