موافقان کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم چه گفتند؟

نمایندگان موافق کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم در اولین روز بررسی صلاحیت وزرا، در حمایت از لیست پیشنهادی و برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس به اظهار نظر پرداختند.
کد خبر: ۶۸۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳ - 17August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، امروز در اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، پس از سخنرانی مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران و ارائه برنامه‌های دولت چهاردهم و دفاع از کابینه پیشنهادی، نمایندگان موافق دولت چهاردهم به سخنرانی پرداختند.

موافقان کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم چه گفتند؟

فروردین: رئیس جمهور به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است

محمد مهدی فروردین نماینده فیروزآباد به عنوان نماینده موافق با برنامه‌های اعلامی دولت توسط مسعود پزشکیان در صحن علنی مجلس و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی، اظهار کرد: خیلی خوشبختم امروز از برنامه‌های رئیس جمهوری به عنوان موافق دفاع می‌کنم که به فرمایش مقام معظم رهبری شخصیتی فاضل و مردمی جناب آقای پزشکیان است. عنصر تعاملی ما نباید حذف باشد بایستی به سوی جذب رفت.

وی افزود: جریان‌های سیاسی داخلی در ۴۰ سال گذشته نتوانستند همدیگر را از عرصه سیاست حذف کنند، هر کدام در مقاطعی قصد حذف یکدیگر را داشتند، اما پویایی جامعه ایرانی برنامه تاریخی این سرزمین اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است.

نماینده فیروزآباد در مجلس همچنین بیان کرد: حذف و برخورد حذفی به نزاع سیاسی مداوم، امنیتی شدن و خشونت آمیز شدن زندگی سیاسی و ناکارآمدی می‌انجامد، پزشکیان با شعار با هم دعوا نکنیم و در کنار هم باشیم؛ در واقع در عمل هم نشان داد بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است.

موافقان کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم چه گفتند؟

فروردین افزود: می‌توان ضمن وجوه نظارتی مجلس یاری‌گر رئیس جمهور باشیم، پزشکیان رئیس جمهوری صادق، دانشمند، فرزانه و مردمی به قول رهبر انقلاب که در نحوه انتخاب کابینه خود نشان داده است به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است. او می‌خواهد سیاست در آغاز راهی قرار گیرد که بشود سیاست‌ورزی به مثابه کنش معطوف به خیر جمعی انجام داد.

فروردین بیان کرد: مجلس در موقعیتی است که بایستی در یک تعامل سازنده و در چهارچوب وظایف نظارتی خود به کابینه پیشنهادی رای اعتماد دهد. امیدوارم دولت وفاق ملی پس از رای اعتماد از مجلس پیگیری و تسهیل منافع ملی و مصالح را با توجه به فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی نظام سرلوحه کار خود قرار داده و مطالبات مردمی به ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد را تحقق بخشد. 

فروردین تصریح کرد: تمرکز بر دستورالعمل‌های حکمرانی اسلامی که بخش قابل توجهی از بیانات رئیس جمهور بود در واقع همان چیزی که مجلس و ملت می‌خواهد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آقای رئیس جمهور به آن پایبند و معتقد است. ما از رئیس جمهور انتظار داریم که برنامه‌های مجلس را پیاده کند. 

متفکر آزاد: انتظار می‌رود دولت فساد ستیز تشکیل شود

روح‌الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در موافقت با ترکیب و برنامه دولت چهاردهم ، گفت: این اتفاقی که در کشور ما رخ می‌دهد نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی انقدر مستحکم هست که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه های مختلف ببیند.
 
وی افزود: آنهایی که تبلیغ می‌کنند که نظام در اداره کشور به یک سلیقه می‌چرخد این نشانگر آن است که اینطور نیست زیرا در طول سالیان مختلف روسای جمهور با رویکردهای متفاوت در این کشور مدیریت کرده‌اند.
 
نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر، اظهار کرد: خطوط کلی نظام محکم و مستقر در حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، سیاست خارجی و ‌... پابرجاست.
 
متفکرآزاد با اشاره به اینکه رئیس جمهور برنامه‌ها و خط مشی را ارائه کردند که بخشی از سخنانم را در این خصوص خواهم گفت، بیان کرد: ما بر اساس قاعده‌ای که همگی بر آن مستلزم هستیم، عقلانیت حکمرانی است. همگی می‌دانیم که در نظام جمهوری اسلامی جدا از علاقه سیاسی افراد، کارآمدی موضوعیت دارد لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است.
 
وی عنوان کرد: نکته‌ای که آقای رئیس جمهور رعایت فرمودند و بنده هم تشکر می‌کنم این است که در معرفی کابینه سلایق مختلف را در نظر گرفته‌ و به شعار وفاق ملی عمل کرده‌اند و فهم حکمرانی مجلس ایجاب می‌کند که متوجه این موضوع باشد و پالس مثبت به او دهد.
 
نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر تصریح کرد: مجلس مؤلفه‌هایی که برای وزرای پیشنهادی در بررسی رعایت خواهد کرد بنا بر فرموده رهبر انقلاب، مسئولیت مشترک دولت و مجلس است لذا رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی یعنی ۴ سال کشور در کدام ایده حکمرانی و در کدام نظام مسائل و راه حل‌ها پیش خواهد رفت.
 
متفکرآزاد، بیان کرد: ما در بررسی وزرای پیشنهادی با دقت به کارآمدی وزرا و موارد اشاره شده دقت خواهیم کرد اما رویکرد کلی دولت و نگاه مثبت رئیس جمهور در تعامل با مجلس را حتماً لحاظ خواهیم کرد لذا ما رای جناحی و سیاسی را شرعاً نمی‌توانیم بدهیم.
 
نمانیده تبریز، اسکو و آذرشهر بیان کرد: باید هرچه سریع‌تر دولت کارش را شروع کرده و وزرا بدون پرداختن به حاشیه‌ها مشغول شوند تا شاهد تشکیل کابینه کارآمد باشیم و مجلس قدرتمند هم بدون وکیل‌الدوله شدن امور را پیش ببرد.متفکرآزاد در پایان گفت: انتظار می‌رود که دولت فسادستیزی تشکیل شود، توقع نداشته باشیم که ما به کلیت کابینه رای دهیم بلکه ما با در نظر گرفتن مولفه‌هایی رای خواهیم داد و در عین حال محکم پشت سر دولت هستیم.
 
علیزاده: باید قدردان تشکیل دولت وفاق ملی باشیم

رضا علیزاده نماینده ورزقان در مجلس در موافقت با برنامه‌های پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار داشت: صداقت، شهامت، پاکدستی، وفای به عهد اقای پزشکیان را در جریانید لذا مردم هم در انتخابات به او رای دادند و ما هم افتخار می‌کنیم امروز در خدمت رییس جمهور پاکدست هستیم.

وی ادامه داد: تشکیل دولت وفاق ملی پس از چند دهه اتفاق افتاده است؛ لذا باید قدردان این مهم باشیم. پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و با معرفی این کابینه هزینه سنگینی را پرداخت کرده است.

نماینده ورزقان در مجلس افزود: اگر به دنبال تشکیل وفاق ملی هستیم مجلس هم باید همراهی کند. نباید به بهانه های کوچیک در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم.

علیزاده ادامه داد: بدنه‌ی جامعه هم باید امروز فشار روانی را از روی دولت بردارد. متوجه هستم که آقای رئیس جمهور در چه فشاری هستند. مخالفی که قبل از من صحبت کرد مواردی را اشاره کرد این فشار در حوزه‌های مختلف بر دوش ایشان دارد سنگینی می‌کند.

وی گفت: از عموم جامعه می‌خواهم انصاف به خرج بدهند. از نکات مهم برنامه‌های رئیس جمهور تاکید ایشان بر رعایت قانون است.

میرمحمدی: دولت پزشکیان دولت وفاق ملی است و معنای آن سهم خواهی نیست

سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در موافقت با ترکیب و برنامه دولت چهارده، گفت: در ابتدا چند نکته را از سخنان رهبر انقلاب اسلامی نقل خواهم کرد، ایشان فرمودند موفقیت دولت، موفقیت همه ماست، فرمودند همه باید به رئیس جمهور در ادای وظایف خود کمک کنیم و از بن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان پیروزی همه ما است.

وی افزود: همچنین ایشان فرمودند، همیشه مجلس را به تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده‌ام به دولت‌ها نیز همکاری با مجلس را سفارش کردم.

نماینده تفت و میبد با اشاره به اینکه برنامه رئیس جمهور برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی است، گفت: یکی از مؤثرترین و جامع‌ترین وعده‌ای که رئیس جمهور داده اجرای برنامه توسعه هفتم است.

میرمحمدی مطرح کرد: رئیس جمهور به عنوان نماینده حوزه سلامت در کمیسیون تلفیق برنامه حضور داشت و یک برنامه نوشته شد و رأی آورد و شورای نگهبان هم تأیید کرد لذا بسیاری از دغدغه‌های نمایندگان در آن دیده شده است.

وی تأکید کرد: دولت پزشکیان دولت وفاق ملی است و معنای آن سهم خواهی نیست.

فلاحی: تحقق چرخش نخبگان در کابینه پیشنهادی پزشکیان

سارا فلاحی در موافقت با اصول برنامه دولت چهاردهم گفت: ایران یک تن واحد است و اقوام، ادیان و مذهب گوناگون جان و روح آن هستند و کسی حق ندارد این تن واحد را شرحه شرحه کند.

وی بیان کرد: بنده به عنوان یک ایرانی، کرد، مسلمان و ایلامی اعلام می‌کنم که افتخارمان آن است که خون پاک اقوام و مذاهب گوناگون پای درخت تناور ایران ریخته شده و همه از آن حفاظت کرده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: کابینه پیشنهادی پزشکیان واجد نقاط ضعف و قوت است که نقاط قوت بر ضعف آن تسلط دارد. این کابینه متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعریف شده چرا که جامعه امروز ما از خالص سازی خسته شده و باید اجازه دهیم شاید برای اولین بار کابینه‌ای در آرامش شکل گیرد.

فلاحی ادامه داد: به واسطه هوشمندی رئیس جمهور شاهدیم وی از رقبای خود برای خدمت استفاده کرده و دست یاری به سوی آنان دراز کرده است. امروز جامعه ما خسته است و نباید برای آن خستگی بیشتری ایجاد کنیم.

وی گفت: در کابینه از چپ، راست و میانه روها استفاده شده اما از تندروهای طیف‌های سیاسی استفاده نشده و این یک نقطه قوت است. همچنین از چهره‌های جدید در کابینه استفاده شده و چرخش نخبگان عملیاتی شده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نقطه درخشان این کابینه، معرفی یک بانوی متعهد و متخصص برای وزارت راه و شهرسازی است که آسانسوری بالا نرفته است، وزارتخانه متبوع خودش را می‌شناسد و پشت سرش دلالان سیاسی نیستند بلکه نام پدر شهیدش است که روزگاری برای حفاظت از این سرزمین به شهادت رسید و امیدواریم مجلس با رأی اعتماد به وی اثبات کند که برای جمهوری اسلامی، مدیریت مردانه نیست.

فلاحی اظهار کرد: از دیگر نقاط قوت کابینه پیشنهادی چهاردهم آن است که تلاش شده وفاق ملی عملیاتی شود، البته ما از رئیس جمهور انتظار داشتیم از زنان بیشتری در کابینه خود استفاده کند و همچنین از خواهران و برادران اقلیت دینی و اهل سنت استفاده کند اما باید به این نکته توجه کرد که هنوز کابینه تکمیل نشده و نباید قصاص قبل از جنایت کنیم.

وی گفت: از دیگر نقاط قوت کابینه پیشنهادی رئیس جمهور آن است که ساختارشکنی نکرده است. البته انتظاراتی هم از رئیس جمهور و کابینه‌اش داریم از جمله آنکه مسیر فرار نخبگان را ببندند، سیاست خارجی عزتمندانه دنبال شود، تحریم‌ها خنثی شود و تسلیم زیاده خواهی‌ها نشویم.

 بابایی کارنامی: برنامه‌های دولت چهاردهم راهبردی است

علی بابایی کارنامی در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: شهید رییسی مظلومانه بسیاری از شاخص‌های کشور را ارتقا داد تا جایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند دلم برای آقای رییسی سوخت و بسیاری از منتقدان با بی‌انصافی بر ایشان تاختند.

وی افزود: دولت وفاق ملی، دولت وفاق قومیت‌ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است؛ کدام رییس جمهور صادقانه برنامه‌های دولت قبل را تایین می‌کند مگر نه اینکه قرار شد راه شهید رییسی در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ادامه داشته باشد و دکتر پزشکیان راه ایشان را صادقانه ادامه داد و در چندین سال گذشته متاسفانه شاهد افراطی‌گری‌های روسای جمهور در گزینش‌های همکارانشان بودیم حال که یک رییس جمهور به معنای واقعی با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرده چرا از آن حمایت نکنیم.

نماینده ساری و میاندورود در مجلس دوازدهم با بیان اینکه دولت پزشکیان دولت وفاق ملی است گفت: چشم‌انداز رسالت و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، عشق به مردم، شایسته سالاری و کارگران، برنامه هفتم توسعه، توجه به رتبه سه توانمندی مهندسی دانشمندان جوان ایران در دنیا و تعامل دولت با سایر قوا  در برنامه‌های رییس جمهور قرار دارد و در معرفی کابینه رعایت شده است.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار