مخالفان کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم چه گفتند؟

نمایندگان مخالف کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم در اولین روز بررسی صلاحیت وزرا، در مخالفت با لیست پیشنهادی و برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس به اظهار نظر پرداختند.
کد خبر: ۶۸۵۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳ - 17August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، امروز در اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، پس از سخنرانی مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران و ارائه برنامه‌های دولت چهاردهم و دفاع از کابینه پیشنهادی، نمایندگان مخالف برنامه‌ها و لیست کابینه پیشنهادی دولت به سخنرانی پرداختند.

مخالفان کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم چه گفتند؟

حاجی‌دلیگانی: آقای رئیس جمهور برای کنترل نرخ تورم چه برنامه‌ای دارید
 
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مخالفت با ترکیب و برنامه دولت چهاردهم، گفت: جناب پزشکیان صادق، با اراده، صریح و شفاف و برای کمک به حل مشکلات کشور آمدید.
 
وی افزود: نطق شما مشابه مناظرات بود در حالی که من نماینده انتظار دیگری از شما در این جلسه داشتم. انتظار بنده این است که به صراحت بفرمائید دیدگاه‌های شما چیست. آیا چند نرخی بودن ارز را قبول دارید یا خیر و چه برنامه‌ای برای ارز دارید؟
 
نماینده شاهین‌شهر عنوان کرد: قانون برنامه وحی منزل نیست. لایحه برنامه هفتم را شما ننوشتید، دولت دیگری نوشته است. همه قانون برنامه مورد نگاه مجلس نیست زیرا بسیار دگرگون شده است. همه ما ذیل سیاست‌ها هستیم اما در خصوص قانون برنامه حرف شما که می‌گویید طبق برنامه هفتم عمل خواهید کرد دقیق نیست. شما باید نظر کارشناسی را جمع کنید و در قالب لایحه بیاورید‌.
 
حاجی‌دلیگانی گفت: برنامه شما برای برقراری عدالت چیست؟ در مورد موضوع جمعیت که امروز یکی از اساسی‌ترین مسائل کشور است مطالب قابل‌ قبولی در برنامه بیان نشده یا مسأله زنان. نرخ هشت درصد رشد را چگونه به انجام خواهید رساند؟ برای کنترل نرخ تورم چه برنامه‌ای دارید. حرف‌های شما کلی بود. الان وقت ارائه راهکار است. راهکار شما برای مسکن چیست؟
 
وی اظهار داشت: یکی از ابعاد مهم زندگی مردم امروز مسکن است. با مسکن چه خواهید کرد؟ با قیمت زمین در سبد مسکن چه خواهید کرد؟ وقتی شخص ۴۰ میلیون برای ثبت نام برای مسکن هم ندارد چه خواهید کرد؟ آیا بدون مسکن باید بماند؟ بانک‌ها از ۶ ماه قبل عید تا الان وام ودیعه مسکن نمی‌دهند. ما نمایندگان باید بدانیم شما برای این امور چه کاری می‌خواهید انجام دهید. راهکارها را شفاف بیان کنید.
 
نماینده شاهین‌شهر بیان کرد: دیدگاه دولت در خصوص رشد نقدینگی چیست؟ در مورد بهره بانکی چه دیدگاهی دارید؟ همان نگاهی است که از ۲۳ در صد ۳۰ در صد کردند؟ اگر می‌گوییم بهره بانکی جنگ با خدا است چه برنامه‌ای برای مبارزه با بهره بانکی دارید؟ آیا قبول دارید کشورهایی که پیشرفت کردند نرخ بهره بانکی پایینی داشتند؟
 
حاجی‌دلیگانی گفت: در سال‌های گذشته سهام عدالت به برخی فقرا تخصیص نیافت اما برخی ثروتمندان سهام عدالت را گرفتند. اکنون ۲۰ میلیون از واجدین شرایط سهام عدالت نگرفته‌اند دولت چه برنامه‌ای برای آن‌ها دارد؟

این نماینده مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم رییس‌جمهور امروز بالاخره برنامه های دقیق خود را بیان کند. آقای رییس‌جمهور برای مسکن چه برنامه ای دارید؟ برای رانت چند نرخی بودن ارز چه راهکاری دارید؟دولت چه برنامه‌ای برای یارانه های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه این‌ها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.

عثمانی: در ترمیم کابینه از ظرفیت اهل سنت استفاده کنید

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه و کابینه چهاردهم با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری گفت: آقای رئیس جمهور شما گفتمانی را ارائه کردید که مورد تایید اکثریت قرار گرفت. جنابعالی با گفتمان خود امید را احیا کردید و به انتظارات مردم جهت مثبت دادید و بخش قابل توجه‌ای های از مردم را با حاکمیت آشتی دادید،دست مریزاد.

نماینده مردم بوکان در مجلس اضافه کرد: مردم به تغییر رای دادند و به اصلاح‌طلبی روی آوردند، اما در ترکیب کابینه شما نشانه‌ای از تغییر نیست. بدانید وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود چون شما دولت اشتراکی تشکیل دادید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: با این ترکیب کابینه کشور دچار مشکلات عدیده خواهد شد شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود صدای بی صدایان باشید شما از روش‌های غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید که منشا اصلاح باشید از جفای به جامعه اهل سنت سخن به میان آوردید اما بدانید که حقوق آنها نادیده گرفته شد.

عثمانی خطاب به پزشکیان اضافه کرد: در تبلیغات انتخاباتی از حقوق زنان کشور سخن گفتید، اما آیا به گفته‌هایتان عمل کردید؟ در کل جامعه زنان که نیمی از جمعیت کشور هستند فقط به یک زن میدان دادید و به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید، شما برای تغییر آمده بودید.  

وی افزود:در طول تاریخ جمهوری اسلامی هیچ کس به اندازه شما باعث دلگرمی اهل سنت نشده بود و  امروز باعث دلسردی آنها شدید ما به شما امید داشتیم بدانید که رهبر انقلاب هم یکی از مهمترین جایگاه نظامی کشور را به فرمانده اهل سنت سپرده است.

عثمانی خطاب به رئیس جمهور اضافه کرد: می‌دانید قلبا دوستتان دارم ولی این روش مناسب نیست شما به دنبال وفاق ملی هستید آیا بدون جامعه ۱۵میلیونی اهل سنت می‌توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید وفاق ملی منهای بلوچ‌ها، کردها و  ترکمن‌ها مگر می‌شود؟ شما به مخالفین خود میدان دادید ولی به ۱۵میلیون اهل سنت صندلی وزارت ندادید.

نماینده مردم بوکان اضافه کرد: شما در انتخابات از دردهای ما گفتید اما بعد از انتخابات دردهای ما رو فراموش کردید؛ قرار بود دولت شما دولت همه اقوام و مذاهب و بی‌صدایان باشد ولی حاضر نشدید به نخبگان اهل سنت میدان دهید. اگربه وعده هایتان در مورد جامعه اهل سنت عمل نکنید سرمایه بزرگی را از دست خواهیم داد و مردم شما در بحران‌های سیاسی و اجتماعی همراهی نخواهند کرد.

وی خطاب به پزشکیان گفت: در ترمیم کابینه انتظار این است که جواب نخبگان اهل سنت را بدهید و از ظرفیت آنها استفاده کنید.

محمودیآقای پزشکیان باید برای رشد هشت درصدی برنامه دقیق عملیاتی داشته باشید

سید مرتضی محمودی نماینده مردم تهران در مخالفت با کلیات و خط‌مشی کابینه چهاردهم، گفت: ما اگر به عنوان مخالف این جا هستیم به عنوان مخالف رئیس جمهور و کابینه صحبت نمی‌کنیم. بلکه مطابق با منويات رهبر معظم انقلاب تعامل و حمایت کامل از دولت را خواهیم داشت و کمک حال جناب پزشکیان خواهیم بود. نکات ما از جهت نقد سازنده است که در مسیر شکل‌گیری دولت به رئیس جمهور کمک کند. موفقیت این دولت موفقیت همه ما، نظام، جهان اسلام و جبهه مقاومت است.

وی افزود: همان‌طور که در مناظرات جناب پزشکیان گفتند برنامه ایشان همان برنامه هفتم است. مبنایی برای موافقت و مخالفت با برنامه ایشان نمی‌بینیم چرا که برنامه‌ای وجود ندارد. اگر ما مخالفت کنیم یعنی ما با برنامه هفتم و سياست‌ها مخالفت کرده‌ایم. 

نماینده مردم تهران عنوان کرد: فقط به ایشان یادآوری می‌کنم که برنامه هفتم تکالیف مشخصی را تعیین کرده است. آقای دکتر پزشکیان شما باید برای رشد هشت در صدی برنامه دقیق عملیاتی داشته باشید این که برنامه هفتم در جمهوری اسلامی ایران مبنای اقدامات شما برای دولت است به جای خود، اما برنامه عملیاتی برای اجرای برنامه هفتم کجا است؟ ما امروز چنین برنامه عملیاتی که بتوانیم برای آن شاخص گذاری کنیم ندیدیم.

صالحی: وزرای پیشنهادی برنامه‌های عملیاتی را ارائه کنند نه سیاست‌های آرمانی‌ را

مسلم صالحی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم با اشاره به کلی بودن برنامه وزرای پیشنهادی آن را از نقاط ضعف کابینه چهاردهم توصیف کرد و افزود: انتظار می‌رود وزرای پیشنهادی برنامه‌های عملیاتی را ارائه کنند نه سیاست‌های آرمانی‌ را، باید برنامه‌ها قابل سنجش و دارای استراتژی باشند تا نمایندگان بتوانند میزان اجرایی شدن آن را ارزیابی کنند.

صالحی تصریح کرد: باید تخصصی بودن به ویژه در وزارتخانه‌های اقتصادی مدنظر قرار می‌گرفت و می‌شد از وزرایی استفاده کرد که در برخی از این وزارتخانه‌ها تخصص بیشتری دارند تا بتوانند مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار