دبیر کل نهاد کتابخانه‌های کشور مطرح کرد؛

افزایش منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی به ۵۰ میلیون کتاب/ ۲۰۰ کتابخانه سیار در آستانه ورود به ناوگان نهاد

رمضانی، با بیان اینکه منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سال‌های گذشته از ۴۵ میلیون به ۵۰ میلیون جلد کتاب رسید، گفت: دستور ایجاد ۲۰۰ کتابخانه سیار از سوی رئیس‌جمهور شهید در آستانه تحقق است که باید پیگیری شود.
کد خبر: ۶۸۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ - 17August 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، «مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشستی که صبح امروز (شنبه) باموضوع تشریح اقدامات و برنامه‌های این نهاد، اظهار داشت: برای ما فرض است که بعد از یک دوره‌ی مسوولیت که یک گزارش از آن‌چیزی که تحویل گرفتیم و امروز تحویل می‌دهیم، ارائه دهیم. 

۵۰ میلیون جلد کتاب منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی/ ۲۰۰ کتابخانه سیار در آستانه ورود به ناوگان نهاد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه پیگیری رفع مشکلات این قانون به‌صورت جدی صورت گرفت، افزود: در چند بخش به بررسی فعالیت‌ها و شناسایی مشکلات پرداختیم که نخستین بحث مباحث زیرساختی کتابخانه‌های عمومی کشور بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: مسائل قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی کشور و اصلاح آن یکی از مباحث پیش روی ما بود که در کمیسیون فرهنگی و تا نوبت صحن پیش رفت، چند نوبت نمایندگان درخواست تعجیل بررسی آن را دادند، اما بخاطر مسائل مجلس و انتخابات فرصت طرح آن در صحن نشد.

رمضانی اضافه کرد: جناب قالیباف آبان سال گذشته قول بررسی آن را دادند که محقق نشد و ایشان مجدد قول دادند در این مجلس به سرانجام برسد و مباحث کتابخانه‌ها در این قانون اصلاح خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه آئین‌نامه اجرایی قانون مورد نظر موضوع دیگری بود که به کمیسیون فرهنگی اجتماعی ارسال شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: کلیات آئین‌نامه اجرایی در کمیسیون فرهنگی تصویب شده است، اما در بخش استخدامی دولت مشکلاتی داشتیم و با چندین‌بار رفت و برگشت مشکلات این آئین‌نامه در کمیسیون سرمایه انسانی دول رفع شد، اما این موضوع همچنان متوقف مانده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به پیگیری بودجه و منابع مالی در راستای معیشت نهاد کتابخانه‌ها، تاکید کرد: آبان ۱۴۰۱ شهید رئیسی دو قول و دو دستور صادر کردند تا موضوع معیشت کتابداران پیگیری و بحث دسترسی به کتاب براساس شعار‌های دولت محقق شود، به همین خاطر مکاتبات زیادی صورت گرفت و بخشی از این مسائل حل و موضوعات حقوقی نیرو‌ها در مناطق مرزی و جنگی که اعمال نمی‌شد، اصلاح شد؛ بنابراین هیچ مصوبه قانونی وجود ندارد که در احکام نیرو‌های ما در این مجموعه رعایت نشده باشد، البته در بحث مزایا به‌دلیل کمبود‌های مالی، عقب هستیم.

رمضانی از اعمال ۱۲ مورد معیشتی درباره نیرو‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد و تاکید کرد: ساختار نهاد نکته دیگری بود که دچار اشکال شد و پیگیری از معاونت حقوقی دولت صورت گرفت و ساختار نهاد در استان‌ها تصویب شد؛ دوستان در اداره استخدامی معتقد هستند بخشی از فعالیت‌های در نهاد کتابخانه‌ها باید ذیل وزارت ارشاد صورت گیرد که شدنی نیست.

وی یکی از اولویت‌های نهاد را شناساندن موقعیت کتابخانه‌های عمومی به دستگاه‌های کشور دانست و ادامه داد: براساس قانون ما در نهاد ساختار انجمنی داریم و پیشرفت خوبی در تشکیل جلسات به ریاست استانداران و فرماندار داشتیم که به کار‌ها و امور نهاد در مناطق مختلف کمک می‌کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حضور رئیس‌جمهور شهید و دستورات و پیام‌های ایشان به کتابخانه‌های عمومی کشور را در طول تاریخ ایجاد این نهاد بی‌سابقه دانست و گفت: فعالیت‌های تخصصی کتابخانه‌ای ما در این مدت رشد خیلی خوبی داشته است و از سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۴۰۳ در مباحثی همچون عضویت از ۷۵۵ هزار عضو به بیش دو میلیون و ۸۰۰ هزار رسیده‌ایم که ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

رمضانی درباره منابع کتابخانه‌ای عنوان کرد: در بحث کتاب تا سال ۱۴۰۱، حدود ۴۵ میلیون منابع کتابی ما در دسترس بوده که این رقم امسال به بیش از ۵۰ میلیون کتاب در کتابخانه‌ها رسیده است، در بحث تعداد کتابخانه‌ها نیز در شروع دولت، ۲۶۸۰ کتابخانه وجود داشته است که امروز به ۲۷۰۹ کتابخانه رسیده‌ایم، در خصوص بحث سالن مطالعه نیز از ۶۰ سالن به ۱۳۷ رسیده‌ایم که این روند ادامه دارد و در هفته دولت تعداد قابل توجهی به آن اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: توجه به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سفر‌های استانی بی‌نظیر بوده، چراکه تمام پروژه‌های کتابخانه‌های مرکزی فعال است و تعداد قابل توجهی از آنها در آستانه افتتاح قرار دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه مرکزی بندرعباس و رشت در آستانه بهره‌برداری است، تصریح کرد: در موضوع کتابخانه سیار کمتر از ۳۰ کتابخانه داشتیم که امروز به بیش از ۵۵ کتابخانه رسیده‌ایم، دستوری از سوی رئیس جمهور شهید داشتیم که ۲۰۰ طرح کتابخانه دیگر را خودروسازان از محل وظایف اجتماعی اجرایی کنند.

رمضانی توجه به حوزه عشایری را از فعالیت‌های این دوره دانست و اظهار کرد: چند جشنواره کتاب و عشایری را در استان‌های عشایری در سراسر کشور داشتیم، تلاش کردیم توجه برنامه‌ها به مراکز استان‌ها نباشد و برنامه‌ها در حاشیه‌ها تعریف شد، به علاوه مجموعه مدیران ما متوسط سنی ۴۴ ساله داشتن و حدود ۲۰ درصد مدیران ما در سراسر کشور از خانم‌ها بودند هرچند نگاه جنسیتی نداشتیم و زنان توانمند را به کار گرفتیم.

وی سفر‌های استانی را یکی از اقدامات مستمر در این نهاد خواند و تاکید کرد: سفر‌های استانی ما در این دوره در ۳۰ استان کشور صورت گرفت، چراکه معتقدیم کتابداران ما در سراسر کشور تولیدکنندگان محصولات فرهنگی هستند و رفع مشکل آنها در ساختار نهاد کتابخانه‌های عمومی مؤثر است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی به کودک و نوجوان با برنامه‌های توسعه کتابخانه‌های هدهدسفید و جشنواره‌های هدهدسفید مورد توجه بوده است، ادامه داد: در موضوع سالمندان فعالیت ویژه صورت گرفته است و رده‌های پرامانت نهاد کتاب‌های کودک و نوجوان بوده که کم‌امانت‌ها کتاب‌های مرجع بوده است.

رمضانی از ایجاد زیرساخت‌های جدید در این نهاد خبر داد و تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای دسترسی به کتابخانه عمومی و الکترونیک اقدام جدیدی است که زیرساخت‌های آن فراهم شده و عضویت جدید براساس آن با کد ملی و مجازی است که با این عضویت اعضای عضو مخزن کتابخانه‌های عمومی خواهند شد و به تمام مخازن دسترسی خواهند داشت.

وی سند خواندن را اتفاقی دانست که تحقق آن موجب پیشرفت در عرصه کتابخوانی خواهد شد و ادامه داد: این سند ضمانت اجرایی همچون دیگر اسناد کشور خواهد داشت و اگر صداوسیما و دیگر رسانه‌ها پیگیر این سند شوند، کار پیش خواهد رفت چراکه مبتنی بر نیاز و واقعیت تدوین شده و مشارکت مردم و خیران در تکمیل و تجهیز کتابخانه‌ها مؤثر است.

رمضانی به همراهی خیران در ایجاد کتابخانه‌های عمومی پرداخت و تاکید کرد: در این مدت سه ساله، ۱۰۴ ساختمان، ۲۶ زمین و ۱۲ کتابخانه سیار با مشارکت خیران حقیقی و حقوقی صورت گرفته است، ایجاد مراکز مشاوره با همکاری کمیته امداد در بحث مشکلات اجتماعی یک اقدام خوب بود که عملیاتی شد و برای گسترش تعاملات بین‌المللی از ظرفیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور استفاده شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه از میان حدود ۱۴۰۰ شهر کشور حدود ۲۵۴ شهر کتابخانه عمومی ندارد، گفت: یکی از اقدامات نهاد تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره است که تعدادی از آنها در هفته دولت تحقق پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها