کودتایی که اولین تحریم صنعت نفت ایران را رقم زد+ فیلم

کودتای ۲۸ مرداد توسط CIA به دستور آیزنهاور و توسط سازمان سیا طراحی شد و اولین تحریم تاریخ برای صنعت نفت ایران رقم خورد.
کد خبر: ۶۸۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸ - 18August 2024

به گزارش دفاع‌پرس از مازندران، کودتای ۲۸ مرداد خنجر دشمنانی بود که با دست خودی‌ها پشت ملت ایران را شکافت؛ کودتایی که آمریکایی‌ها با نام عملیات آژاکس و بریتانیایی‌ها با نام عملیات چکمه در ایران رقم زدند.

تبعات ملی شدن صنعت نفت برای اجنبی‌ها و خلع ید شرکت استعماری انگلیس از درآمد نفتی ایران همان چیزی بود که نیاز داشت تا دولت مصدق برکنار بشود و شاه مجدداً کشور را به صورت کامل در دست بگیرد اما با اراده‌ای که خارج از کشور ایران و توسط وینسون چرچیل و آیزنهاور شکل گرفت!

کودتای ۲۸ مرداد توسط CIA به دستور آیزنهاور و توسط سازمان سیا طراحی شد و با همکاری MI6 ارتش شاهنشاهی گروه‌های فشار چهره‌های اثرگذار منتفع از درگاه شاهنشاهی و کشور‌های غربی و البته یاغی‌ترین اشرار تهران که به وسیله سیا استخدام شده بودند رقم خورد فقط برای سرنگون کردن دولتی که به انتخاب ملت ایران مانع از چپاول منابع و درآمد نفتی کشور توسط استعمار بریتانیایی شده بود که دستش در دادگاه لاهه به هیچ جا نرسیده بود اولین تحریم تاریخ را برای صنعت نفت ایران اعمال کرد.

تحریمی که به مدت دو سال فروش نفت ایران را به صفر رسانده بود، اما پافشاری مصدق به پشتوانه ملت ایران برای کوتاه نیامدن مقابل زیاده خواهی غربی‌ها صبر آمریکا و انگلیس را به پایان رساند و پروژه حذف نخست وزیر کلید خورد.

نیمه شب ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رادیو BBC با اسم رمز «الان دقیقاً نیمه شب است» شروع عملیات را اعلام کرد کودتایی که به کشته شدن حدود ۳۰۰ نفر از شهروندان ایرانی ختم شد و دولت مصدق را به خنجری که دشمنان ایران تراشیده بودند و به دست برخی از عوامل وطن فروش داخلی سپرده بودند سرنگون کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها