موافقت کمیسیون‌های امنیت ملی و شورا‌های مجلس با وزیر پیشنهادی اطلاعات

سخنگوی کمیسیون‌های شورا‌ها و امور داخلی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون‌ها با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر دادند.
کد خبر: ۶۸۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱ - 18August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «ابراهیم رضایی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد) در جریان بررسی صلاحیت حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات گزارش و نظر موافق این کمیسیون درباره گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون های امنیت ملی و شورا های مجلس با وزیر پیشنهادی اطلاعات

متن گزارش کمیسیون امنیت ملی به شرح ذیل است:

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تاریخ‌های ۲۲ مرداد و ۲۴ مرداد جلساتی با حضور اعضا تشکیل داد و سوابق و برنامه‌های حجت الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات را استماع کرد. در این جلسات، وزیر پیشنهادی ضمن بیان سوابق کاری، طرح ها، برنامه‌ها و راهکار‌های خود را برای این وزارتخانه ارائه کرد.

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

آقای خطیب در دولت سیزدهم وزیر اطلاعات بوده و حائز صلاحیت‌های قانونی تصدی این پست شناخته شده و استعلامات مربوطه در آن مقطع احراز شده است. ایشان در سال ۱۳۵۴ وارد حوزه علمیه قم شده و در سال ۱۳۵۹ با آغاز جنگ تحمیلی به اطلاعات عملیات سپاه جنوب کشور و تحت فرماندهی سردار شهید حسن باقری وارد شده، سال ۱۳۶۰ با مجروحیت شدید در جبهه و کسب افتخار جانبازی، مجددا به انجام امور تبلیغی پرداخته و در سال ۱۳۶۴ وارد وزارت اطلاعات شد. سال ۱۳۸۹ در دفتر مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۱ در حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و از سال ۱۳۹۸ نیز در آستان قدس رضوی حضور و مسئولیت داشته است.

بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

مطالب و برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی عموما با نیاز‌های اطلاعاتی فعلی کشور مطابقت دارد. چارچوب‌های مطرح شده کلان از طرف رهبر معظم انقلاب، شرایط خاص جهانی و داخلی، تمهیدات، فرصت ها، منافع ملی، ارزش‌های انقلابی و دینی مورد توجه ایشان است. تمرکز عمده پیرامون تقویت ساختار و افزایش نیروی انسانی کارآمد، جوان گرایی، رسیدگی به وضعیت معیشتی کارکنان، تقویت حوزه فنی، استفاده از شیوه‌های جدید، کمک به محور مقاومت، مقابله با نفوذ دشمنان و تقویت جایگاه ملی و جهانی تشکیلات اطلاعاتی از اهم موضوعات مورد تأکید آقای خطیب بوده است.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه‌های وزیر پیشنهادی برگرفته از اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست‌های کلان تبیین شده رهبر معظم انقلاب، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، برنامه هفتم توسعه و بیانیه گام دوم انقلاب است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از بررسی سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و استماع پاسخ‌های وی به سوالات اعضای کمیسیون، حجت الاسلام و المسلمین سیداسماعیلی واعظی با شهرت خطیب را واجد صلاحیت برای تصدی وزارت اطلاعات می‌داند. این کمیسیون ضمن بررسی برنامه‌ها و رویکرد وزیر پیشنهادی بر حمایت و همراهی برای کمک به وی در پیشبرد برنامه‌های اطلاعاتی، در مرحله حساس فعلی تأکید کرد.

در چارچوب وظایف نمایندگی به ویژه در حوزه تخصصی به عنوان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عملکرد دستگاه اطلاعاتی را در حوزه‌های مختلف وزارتی از نزدیک مورد نظارت قرار داده و تلاش خواهد کرد با استفاده از ابزار‌های نظارتی از جمله سؤال و تذکر، وزیر اطلاعات را نسبت به عملکرد خود پاسخگو کند. همچنین کمیسیون به وزیر پیشنهادی اطلاعات، ضرورت انتصاب معاونان و مدیران انقلابی، ولایی، توانمند و شجاع، تغییر رویکردها، تربیت نیروی انسانی کارآمد، جوان گرایی، توجه ویژه به حفظ کرامت افراد در بررسی صلاحیت ها، آینده پژوهی در برنامه‌ها و شناخت تهدیدات و فرصت‌ها و لزوم پاسخگویی به مجلس و کمیسیون را یادآوری و مورد تأکید مجدد قرار داد و آمادگی خود را برای کمک به تصویب قوانین مرتبط اعلام کرد.

نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با استماع و ارزیابی مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌ها و بررسی سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، با اکثریت آرا، حجت الاسلام و المسلمین خطیب را واجد شرایط تصدی وزارت اطلاعات دانسته و از نمایندگان تقاضای رأی اعتماد به وی را دارد. 

همچنین ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی صلاحیت حجت الاسلام‌والمسلمین اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات گزارش و نظر موافق این کمیسیون درباره خطیب را قرائت کرد.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار