در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و تولیت عتبه علوی (ع) بررسی شد؛

طرح توسعه حرم علوی (ع) در نجف اشرف

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در سفر به عراق با تولیت حرم علوی دیدار و طرفین درباره طرح توسعه حرم و حضور زائران ایرانی در طول سال به‌ویژه در مناسبت‌های فراگیر مذهبی تبادل نظر کردند.
کد خبر: ۶۸۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲ - 18August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شب گذشته (شنبه، ۲۷ مرداد) با «سید عیسی خرسان» تولیت حرم مطهر علوی دیدار کرد و طرفین درباره مباحث مختلف مربوط به حضور زائران ایرانی در طول سال و به‌ویژه در مناسبت‌های فراگیر مذهبی از جمله زیارت اربعین گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز حضور داشت، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از خدمات ارائه شده و تسهیلاتی که برای زائران حسینی در اطراف حرم علوی (ع) فراهم شده است تقدیر کرد و با توجه به گرمای هوا در نجف، احداث سایه‌بان در فضا‌های روباز را در تحمل شرایط و گرما موثر دانست. 

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری در اربعین، پیشنهاد‌هایی در مورد برقراری ارتباط با زائران کشور‌های مختلف که برای حضور در پیاده‌روی اربعین و زیارت به نجف اشرف مشرف می‌شوند، ارائه داد که مورد توجه تولیت حرم قرار گرفت.

طرح توسعه حرم علوی (ع) در نجف اشرف

در این دیدار، دو طرف همچنین درباره طرح توسعه حرم علوی که با همراهی و مساعدت مالی دولت عراق اجرایی می‌شود، گفت‌وگو کردند و تولیت حرم درباره این طرح به‌ویژه در محور‌های شمالی و جنوبی توضیحاتی بیان کرد. 

سید عیسی خرسان ایجاد پارکینگ طبقاتی، ساخت هتل و بازار جدید و ایجاد امکانات بهداشتی را از جمله موارد پیش‌بینی شده در طرح توسعه حرم عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح در دو جهت جنوبی و شمالی بسیار گسترده است و با استفاده از نظرات خبرگان دو کشور عراق و ایران در حال مطالعه و طراحی است. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم به برخی طرح‌های اجرا شده در اماکن زیارتی در کشورمان اشاره کرد و همکاری و همفکری بیشتر را موجب غنای طراحی در ساخت و توسعه اینگونه اماکن دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب همچنین همکاری و تعامل تولیت حرم علوی (ع) در برگزاری برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حرم علوی را قابل تقدیر دانست و تولیت عتبه علوی (ع) هم با اشاره به حضور میلیونی زائران از کشور‌های مختلف در موسم اربعین حسینی مشارکت زائران ایرانی را هر سال پررنگ‌تر از سال قبل توصیف کرد.

تولیت عتبه علوی (ع) گفت: این عتبه با همکاری و تعامل مواکب تلاش دارد در هوای گرم امسال، خدمات مناسبی به زائران ارائه دهند و در حد امکان پاسخگوی نیاز آنان باشند.

طرح توسعه حرم علوی (ع) در نجف اشرف

در ادامه، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با «علی صاحب الجبوری» تولیت مسجد کوفه دیدار کرد و در جریان خدماتی که به زائران اربعین حسینی در این مسجد و اطراف آن ارائه می‌شود، قرار گرفت.

تولیت مسجد کوفه در این دیدار در پاسخ به سؤال نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، توضیحات مفصلی از برنامه‌ریزی برای توسعه فضا‌های پیرامون این مسجد ارائه کرد و اظهار داشت: در طرح توسعه، فضای داخلی مسجد که قدمتی حدود ۷۰۰ سال دارد، بدون تغییر حفظ و آنچه انجام خواهد شد با در نظر گرفتن وضعیت و قدمت مسجد خواهد بود. 

وی افزود: افزودن بنایی در سه طبقه به مساحت ۱۶ هزار متر مربع درضلع شرقی، ساخت شهر زیارتی نمونه به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع در ضلع جنوبی، ساخت صحن امام جواد (ع) به مساحت چهار هزار متر مربع در ضلع شمالی و مسقف کردن فضایی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در خیابان کناری مسجد و پیش‌بینی امکانات مناسب برای بهره‌مندی زائران از این فضا، از جمله اقداماتی است که در طرح توسعه مورد توجه قرار گرفته است. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با اشاره به اینکه ایجاد اینگونه فضا‌ها اقدامی مثبت و سازنده در ارائه خدمات در مناسبت‌های مذهبی به زائران اعتاب مقدسه است، اظهار داشت: با وجود گرمای بی‌سابقه، امسال شاهد حضور جمعیت کثیری از زائران در موسم اربعین هستیم.

وی با اشاره به اهمیت مسجد کوفه در جهان اسلام پیشنهاد کرد که با توجه به وضعیت آب و هوایی و جغرافیایی این منطقه در طرح توسعه مسجد کوفه، تجربیات کشور‌هایی که مساجد بزرگ دنیا در آن قرار دارد مورد توجه قرار گیرد.

طرح توسعه حرم علوی (ع) در نجف اشرف

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سفر خود همچنین به مسجد سهله رفت و از نزدیک در جریان خدماتی که به زائران در این مسجد و مواکب اطراف آن ارائه می‌شود قرار گرفت و با «سید علی مضرخان» تولیت این مسجد دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، تولیت مسجد سهله با اشاره به قدمت و بازسازی‌های انجام شده در سال‌های اخیر در مسجد سهله گفت: این مسجد یکی از مکان‌های استقرار زائرانی است که قصد دارند پیاده مسیر نجف تا کربلا را طی کنند و با توجه به این نکته تلاش داریم که پذیرایی و خدمات به زائران سیدالشهداء (ع) ارائه شود.

وی به تلاش‌های شهید ابومهدی مهندس در نزدیکی هرچه بیشتر دو ملت ایران و عراق و برگزاری باشکوه مراسم اربعین با حضور گسترده زائران ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: حضور زائران از کشور‌های مختلف و شکل گرفتن این پیاده‌روی عظیم مرهون هدایت علمای برجسته دو کشور و این تلاش‌هاست.

وی ابراز امیدواری کرد که با توسعه بیشتر مسجد سهله و ایجاد فضا‌های جدید، در مسیر ارائه خدمات گام برداشته و زمینه تسهیل زیارت زائران حسینی (ع) که سالانه به تعداد آنها افزوده می‌شود، فراهم شود. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان این دیدار، ضمن اقامه نماز در مقام صاحب‌الزمان (عج) با تعدادی از زائران ایرانی از نزدیک گفت‌وگو و ضمن خدا قوت، سفری توأم با زیارت مقبول را برای آنان از خداوند منان مسئلت کرد. 

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها