بحث داغ مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه

عملکرد عباس عراقچی در زمان حضور در تیم مذاکره‌کننده برجام توسط نمایندگان مخالف مورد انتقاد قرار گرفت.
کد خبر: ۶۸۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲ - 18August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، امروز یکشنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) صحن علنی مجلس به بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور پزشکیان پرداخت. در این جلسه موافقان و مخالفان در خصوص وزیر پیشنهادی امور خارجه اعلام موضع کردند.

بحث داغ مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه

در ادامه بررسی مواضع و اظهارات مخالفان عباس عراقچی وزیر امور خارجه می‌پردازیم.

آقای عراقچی شما حفظ عزت ملی را در مذاکرات هسته‌ای رعایت نکردید

محمدرضا احمدی اولین مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه امروز صحن مجلس پشت تریبون رفت و گفت: وقتی آقای عراقچی سرپرست تیم مذاکره کننده با کشور‌های غربی بودن بسیاری از موارد را رعایت نکردند. ما زیان سیاست بلد نبودیم، اما شما بلد بود. در متن برجام دقت لازم نداشتید. نمایندگان عزیز ما برای دفاع از ملت سوگند یاد کردیم که با هیچ کس تعارف نکنیم و در تأیید و رد فردی باید این نکات را رعایت کنیم. آقای شما برجام را احساسی تصویب کردید و عزت ملی را در مذاکرات رعایت نکردید و آن تعهد را یک‌طرفه نوشته و اجرا کردید. شما به عنوان یک مسلمان باید انصراف می‌دادید. قلب رآکتور اراک را بتن‌ریزی کردید و شروط رهبری را هم نادیده گرفتید.

برجام چه دستاوردی برای ایران داشته است؟

یعد از احمدی محمدرضا صباغیان بافقی خاطرنشان کرد: دلیل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی آقای عراقچی بر این اساس است که با توجه به تجربیات و تخصصی که شما و آقای ظریف داشتید چرا قراردادی را تحت عنوان برجام امضا کردید که نتوانستید دستاوردی را برای کشور به ارمغان بیاورید. حتی قرآن کریم برای بحث قرارداد‌های دو طرفه مطالب بسیار جامعی بیان کرده اند ولی چرا شما در عقد قرارداد برجام موارد را رعایت نکردید. البته باید کارشناسان در این خصوص نظر دهند، اما آنچه مورد سوال است این است که دستاورد‌های کشور با توجه به اینکه به تمام تعهدات خود عمل کرده ایم چه بوده است.

fatf نهایتا می‌تواند ارتباطی اندکی بین ما و بانک‌های کوچک دنیا برقرار کند

همچنین میثم ظهوریان دیگر نماینده مخالف وزارت آقای عراقچی که بخشی از وقت خود را به امیرحسین ثابتی داده بود در مخالفت به عراقچی خاطرنشان کرد: عراقچی گفته بود مساعدت اروپا بستگی به پذیرش fatf از طرف ایران دارد و برای عبور از تحریم باید به fatf بپیوندیم و fatf هیچ خطری ندارد. آنچه که الان در مورد ایران مطرح است، این است که تفاهمنامه ۴۱ بندی fatf که توسط آقای طیب‌نیا بسته شده است و ۳۹ بند آن را ایران اجرا کرده و صرفاً دو موافقتنامه پالرمو و سی اف تی باقی مانده است. همین ۳۹ بند هم اجرا نشده است. به آقای همتی گفتم اگر معاهدات fatf را در مجلس امضا کنیم، آیا روابط بانکی ما با دنیا حل می‌شود؟ ایشان در پاسخ گفت که «برای بانک‌های بزرگ هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اما برخی از بانک‌های کوچک ممکن است روابطشان با دنیا برقرار شود.»

حرفه‌ای بودن در دیپلماسی به پرتاب کردن خودکار نیست

در ادامه امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث ما منافع ملی است هر کدام از شما که یک بار وقت گذاشته باشید و متن این توافق پرضرر را خوانده باشید امکان ندارد با آن موافقت بکنید و امکان ندارد نسبت به عوامل آن بتوانید حالتی داشته باشید که مجدد رأی اعتماد دهید. ما برای سال‌ها در برجام ضرر کرده‌ایم. چه بلایی بر سر رآکتور اراک آمد سال‌ها تلاش دانشمندان ما چه شد و اینها بیایند دوباره وزیر شوند اشکالی ندارد، اما بعد از آن در روی مردم نگاه کنید و فراموش نکنید.

وی خاطرنشان کرد: کجای این متن قابل دفاع است بند ۳۷ آن و یا مکانیزم ماشه‌اش، معتقدم آقای عراقچی دیپلمات واقع بینی نیستند و امضای کری را چه کسی مطرح کرد اینکه ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود این جمله کسی بود که امروز می‌خواهد از ما رأی اعتماد بگیرد.

همزمان با صحبت‌های ثابتی نماینده مجلس بخشی از ویدئوی سخنان عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه منتشر شد و در آن گفته بود: این سد شکسته شده و کسی باور نخواهد کرد و تهدید‌ها تو خالی شده است خیلی از شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که منتظر بودند ببینند تحریم‌ها تمدید می‌شود و به این نقطه رسیده بودیم که دیگر ترامپ نمی‌توانست چیزی را تمدید کند. بعد از یک سال جامعه بین‌الملل به این نتیجه رسیده است که این تهدید‌ها توخالی هست و و ترامپ توان ندارد که بتواند برجام را از بین ببرد.

ثابتی با طرح این موضوع که دیپلمات حرفه‌ای به پرتاب کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است ادامه داد: دیپلمات به این است که متن را که امضا می‌کنیم بدانیم طرف مقابل چه اقدامی انجام خواهد داد و اگر از آن توافق خارج شد ما باید چه اقدامی انجام دهیم. اینکه می‌گویند اشکال ندارد آمریکا از توافق خارج شد با اروپا مذاکره می‌کنیم مگر وقت ملت حق الناس محسوب نمی‌شود، از مردم قول نگرفتیم که مشکلات اقتصادی رو حل کنیم و ۸ سال گذشت در سال ۹۶ آقای عراقچی در تلویزیون آمد و گفت البته هدف برجام لغو تحریم‌های اقتصادی نبود.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در سال ۹۶ عنوان کرد: آقای عراقچی گفته بود ما می‌خواستیم از پرونده هسته‌ای ایران امنیت زدایی کنیم.‌ای کاش سال ۹۲ آقای روحانی این حرف را می‌زد و می‌دیدیم که آیا رأی می‌آورد یا خیر. نمی‌شود که شما وعده‌ای بدهید و بعد از سال‌ها بگویید که اصلاً هدف ما چیز دیگری بوده است.

ادامه دارد....

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار