موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه چه گفتند؟

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه نظرات خود را بیان کردند.
کد خبر: ۶۸۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲ - 18August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، چهارمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه‌ها و اهداف وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، عصر امروز یکشنبه (۲۸ مرداد) به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۰۱ نماینده برگزار شد.

احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در این نشست در موافقت با سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: سیاستگذاری که کار وزیر نیست. اگر ما به سیاستگذاری‌ها ایراد داریم سیاستگذار جای دیگری است. وزیر خارجه مجری است. عباس عراقچی تاکنون وزیر نبوده است. ایشان عضوی تیم مذاکره کننده‌ای بوده است که ذیل یک وزارتخانه‌ای و آن وزارتخانه با سیاستگذاری‌هایی جای دیگری تمشیت می‌شده است با شورای عالی امنیت ملی کار می‌کرده است.

موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه چه گفتند؟

آزادیخواه ادامه داد: اگر ما در حوزه سیاستگذاری‌ها مسئله، سوال و ابهامی داریم به جای دیگری باید ایراد بگیریم. عباس عراقچی کسی است که در ۸ سال دفاع مقدس از ابتدای سال ۶۰ تا سال ۶۸ پاسدار رسمی بوده است. در جبهه‌ها مشغول به خدمت بوده است. البته اشکال کار شما آقای عراقچی این بود که در دوران کاری خود لحاظ نکردید.

وی گفت: ایشان بیگانه‌ای از دفاع و ایثارگری و شهادت نیستند. وزیر پیشنهادی امور خارجه در کمیسیون‌ها اعلام کردند من وابسته به هیچ فردی از گذشته نیستم. یک روزی در این وزارتخانه آقای وزیر بود الان دیگر نیست. عباس عراقچی، عباس عراقچی است نه ادامه مسیر فرد دیگری.

آزادیخواه بیان کرد: ایشان مستقل از هر فرد و جریانی است. وزیر پیشنهادی امور خارجه قول دادند که در امتداد رویکردها راهبردها و سیاست‌های کلی نظام حرکت کنند و مطیع فرامین رهبر انقلاب اسلامی باشند. وزیر پیشنهادی امور خارجه گفتند جمهوری اسلامی تامین منافع ملی و حفظ و ارزش ثروت ملی برای او مهم است.

رویکرد عراقچی برای آینده تعامل دیپلماسی و میدان است
 
آزادیخواه گفت: رویکرد عباس عراقچی برای آینده تعامل دیپلماسی و میدان است. عباس عراقچی می‌خواهد بین آن دیپلماسی و این میدان یک تعامل ایجاد کند. به کارگیری همه توان خود برای خنثی سازی تحریم‌ها، گزاره خنثی سازی تحریم‌ها آرزوی همه ما است که به لطف الهی در حال اتفاق است و آمریکا منکوب خواهد شد.

آزادیخواه بیان کرد: تداوم روابط مستحکم با چین و روسیه از دیگر برنامه‌های ایشان است که اگر این اتفاق تقویت شود شاهکار دیگری رقم خواهد خورد. آقای عراقچی ما از شما انتظار داریم با همه توان از محور مقاومت حمایت کنید.

آزادیخواه اظهار کرد: مقابله جدی با سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی، استفاده منطقی از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی از دیگر برنامه است. وزیر پیشنهادی امور خارجه بارها اذعان کردند تخاصم با آمریکا شاید نشود. آمریکا تا آمریکاست خوی وحشی‌گری و تروریسم و استکبار در آن است. اما ما مدیریت تخاصم را از آقای وزیر پیشنهادی شنیدیم و امیدواریم این مدیریت تخاصم یک جریان جدید به نفع جمهوری اسلامی ایران شود.

آزادیخواه تصریح کرد: به آقای جهانگیری گفتم ای کاش وقت و تلاش خود را به جای پنج به اضافه یک برای همسایگان می‌گذاشتید خیلی از آورده‌های اقتصادی را می‌توانستین انجام بدهید و آقای جهانگیری هم قبول کردند.

آزادیخواه تاکید کرد: از برنامه‌های آقای عراقچی تعامل با 15 کشور هم مرز با ایران که برخی با ما مرز مشترک خاکی دارند بود و در واقع این دیپلماسی با جهان اسلام محسوب می‌شود چرا که یک چهارم کشورهای دنیا مسلمان هستند و در همسایگی با ما قرار دارند. قولی که آقای عراقچی دادند حمایت از قانون اقدام راهبردی بوده است که رهبر انقلاب فرمودند مردم را از سردرگمی نجات داد.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین نیز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی سیاست خارجی دولت چهاردهم دیپلماسی اقتصادی است و در این باره از آقای براقچی درخواست دارم که این امر مهم را به اجرا برسانند.

وی افزود: ما با همسایگان بسیاری در ارتباط هستیم و یک موقعیت استثنایی در منطقه داریم لذا باید این فرصت را به قوت تبدیل کنیم تا کمک کند بتوانیم در چهارچوب تعامل و اتصال پیوسته، هوشمندانه و منفعت محور با بازارهای جهانی بتوانیم فضا را به سمت و سویی ببریم تا لحاظ اقتصادی را در وزارت خارجه برجسته کنیم.

قوامی: عراقچی زمینه‌های لازم برای دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد کرد

نماینده مردم اسفراین در مجلس، مطرح کرد: دستیابی به این چشم انداز اتخاذ یک رویکرد جدید در عرصه دیپلماسی اقتصادی را طلب می‌کند که یکی از راه‌های آن این است که در سفارتخانه‌ها بتوانیم یک فرد با نگاه گسترش بخش خصوصی در آن داشته باشیم.

قوامی عنوان کرد: ما در برنامه هفتم که رئیس‌جمهور و دولت محترم اتکا به برنامه پیشرفت است، رشد ۸ درصد را گذاشتیم که حداقل سالی ۲۰۰ میلیارد دلار را سرمایه‌گذاری می‌خواهد که بخشی از آن از سرمایه‌گذاری خارجی باید انجام شود که در برنامه دکتر عراقچی به آن تاکید شده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: مانع‌زدایی، تسهیل‌گری و امیدبخشی به فعالان اقتصادی موضوع مهم و اولویت اساسی است و اولویت‌بخشی به دیپلماسی درون‌زا و برون‌گرا مبتکی بر دانش و فناوری است و در برنامه آقای عراقچی به درستی جانمایی شده است.


قوامی اظهار کرد: رأی بالا به آقای عراقچی این پیام به دنیا می‌دهد که حتما مجلس کمک حال دولت خواهد بود و زمینه‌های لازم برای دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد.

مطلع‌تر و جامع تر از آقای عراقچی در وزارت خارجه نمی‌شناسم

منوچهر متکی نماینده مردم تهران نیز در موافقت سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امروز شاهد جوشش و اثرگذاری خون بیش از ۴۰ هزار شهید غزه و مقاومت هستیم. دیروز ترامپ در اظهاراتی جدید گفت که اسرائیل از بین خواهد رفت. او گفت یکی دو سال پیش فکر نمی‌کردم جمله را بگویم.

متکی ادامه داد: اسرائیل قادر نخواهد بود در سه جبهه بجنگد. اسرائیل به اندازه کافی نیروی نظامی ندارد و میلیون‌ها نفر طرفدار طرف مقابل هستند. امروز بحث رای اعتماد به برادریست که همه عمر خدمتی‌اش را بعد از سال‌های ابتدایی انقلاب که در سپاه پاسداران بوده است در دستگاه دیپلماسی کشور گذراند.

متکی بیان کرد: توفیق داشتم با آقای عراقچی از اول ورودشان به وزارت خارجه و ورودشان به بخش بین‌الملل به عنوان همکارشان و معاون امور بین‌الملل با هم کار کنیم. توفیق داشتم اولین حکم معاونت اداره و ریاست مجامع بین المللی را برای برای ایشان صادر کنم. ایشان در یک ماموریتی موفق با سفر به جده توافقی را که به تازگی بین آقای دکتر ولایتی و وزیر خارجه عربستان در تاسیس اولین نمایندگی یک کشور خارجی و سفیر کشور دیگر نزد سازمان کنفرانس اسلامی بود در واقع برود و این عملیات را انجام بدهد.

این نماینده مجلس گفت: ایشان ۱۴ سال بعد زمانی که مسئولیت وزارت خارجه را داشتم حکم معاونت بین الملل را توفیق داشتم برای ایشان صادر کنم. در طول این چند دهه حضور ایشان در وزارت خارجه در یک بالندگی مبتنی بر شناخت نظریات روابط بین‌الملل، شناخت دیپلماسی به یک دیپلمات حرفه‌ای جمهوری اسلامی بدل شده است.

متکی اظهار کرد: ایشان نه تنها در حوزه بین الملل که وقتی از او درخواست کردیم به عنوان سفیر به ژاپن بروند ظرفیت و یک تجربه کاری از یکی کشور خاصی مثل ژاپن به دست بیاورند و بعد از آن در جایگاه معاونت آسیایی و اقیانوسیه تجربه کار دوجانبه با کشورها را هم داشت و لذا یک دیپلمات جامع الاطرافی است که یک وزارت خارجه را می‌شناسد. کارهای وزارت خارجه را در حوزه دوجانبه و بین المللی می‌شناسد و به‌دلیل دو ماموریت خارج از کشور از مسائل ایرانیان و مسائل ایرانیان خارج از کشور شناخت جامع دارد.

وی بیان کرد: زمانی که دولت آقای رئیسی شکل می‌گرفت آقای امیر عبداللهیان را در بین گزینه‌های مختلف برایش مصاحبه کردم و گفتم که ایشان مناسب‌ترین گزینه است. امروز برای شما عرض می‌کنم به عنوان کسی که بیش از ۳۰ سال با وزارت خارجه مرتبط بوده است در بین ظرفیت‌های خوبی که در وزارت خارجه داریم جامع‌تر، با شناخت‌تر،مطلع‌تر و به روزتر از آقای عراقچی در وزارت خارجه نمی‌شناسم.
 
انتهای پیام/381
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار