مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی چه گفتند؟

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی نظرات خود را بیان کردند.
کد خبر: ۶۸۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱ - 19August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد. در اولین دستور در بررسی صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، مخالفان این وزیر پیشنهادی نظرات خود را اعلام کردند.

نظر موافق کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

نوری قزلجه برنامه خود را برای کاهش مصرف آب ارائه نداده است

در ابتدا سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با خط و مشی کلی و اصولی دولت وفاق ملی آقای پزشکیان موافق هستم و از آن به جد حمایت می‌کنم. دولت وفاق یعنی شنیدن صدای بی صدایان کشور، این به معنای دخالت یک نماینده در نحوه ترکیب یک کابینه نیست.

ذاکر ادامه‌ داد: دولت وفاق ملی یعنی تاثیر همه در خدمت به مردم و در کنار حاکمیت قرار گرفتن. دولت وفاق ملی یعنی چتری تشکیل بدهیم که اصل دوم و سوم قانون اساسی که وظیفه ذاتی دولت است عمل کند. ایجاد محیط مساعد برای رشد، تامین حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مردم، توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعامل عمومی بین مردم از این موارد است.

وی گفت: کسانی که مدعی دولت وفاق ملی هستند، قبل از تشکیل کمیسیون‌های مجلس و طرح مسائل رئیس مجلس را زیر سوال ببرند و بگویند شما به عنوان رئیس مجلس باید در خدمت ما می‌بودید. این‌ها نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیست.

نماینده ارومیه اضافه‌ کرد: دشمنان امروز مهمان ما را در خانه ما می‌زنند، اگر ما به زدن دولت و رئیس مجلس ادامه بدهیم چطور باید با این‌ها مقابله کنیم. ما برای اتحاد و برادری هزینه دادیم. فقط ۲۹۲ اطلاعاتی در استان آذربایجان غربی شهید دادیم. اجازه نمی‌دهیم دولت انقلابی و وفاق ملی وارد تحقیر شوند.

ذاکر در ادامه با تشکر از نوری قزلجه بابت قبول این مسئولیت، گفت:‌ برنامه‌های شما را به صورت فشرده دیدم، چون فرزند مجلس و کمیسیون کشاورزی هستید و با درد کشاورزان همراه هستید، برنامه‌ها را خوب نوشتید اما نکاتی مربوط به حقوق کشاورزان است که باید بگویم.

این نماینده مجلس افزود: اقتصاد و سرانه درآمد ما نوعا از کشاورزی است. شما اصلاح نظام بازار و بهبود بهره وری را مطرح کردید اما نگفتید که صادرات کشاورزی را چطور باید به بهره‌برداری برسانیم؟ آیا با روش تهاتر محور؟

وی اضافه‌ کرد: روش‌های بهره‌وری چیست؟ امروز کشاورز فقط کار می‌کند، مشکل اقتصاد کشور را حل می‌کند اما در آخر درآمد روزانه خود را نمی‌تواند پیدا کند.

نماینده ارومیه در مجلس گفت: به کاهش مصرف آب اشاره کردید، اما به چه نحو؟ به نحو کاهش چاه‌های کشاورزی؟ ضعف حاکمیت مسئولیت را به گردن کشاورز می‌اندازد اما چاه او را پر می‌کند. مسئولین نمی‌دانند این افراد زندگی دارند؟ آیا با آبیاری قطره‌ای و نوین که امر حاکمیتی باید باشد قصد چنین کاری را دارید؟

ذاکر ادامه داد: شما گفتید حفاظت از کشاورزان را با تجمیع و یکپارچه سازی کشاورزی خرد و بسیار خرد شروع خواهید کرد. ما نزدیک به ۴۰ میلیون هکتار کاشت داریم و بقیه رها شده است. شما می‌خواهید قدر اراضی کشاورزی را بدانید اما به چه قیمت؟ آیا به قیمت تخریب آلونک، خانه و انباری کشاورزان؟ این فرد باید کجا زندگی کند؟ ۹ ماه در باغچه‌ها زحمت می‌کشد باید کجا استراحت کند؟ برای این‌ها برنامه دارید؟ من چیزی نمی‌بینم.

این نماینده مجلس گفت: در دوره مجلس یازدهم قانون کردیم که یک خانه باغ درست شود، اما کمیسیون کشاورزی خروجی نداد. برنامه خود را در این مورد بگویید و برای مردم امید ایجاد کنید.

برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی چارچوب فکری ندارد

احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان نیز دومین مخالف این وزیر پیشنهادی بود که گفت: در مخالفت با نوری قزلجه به چند مورد اشاره می‌کنم. فهرست کابینه مطلوب نیست اما موجه است. اگر این لیست توسط آقای پزشکیان وسط میدان مسابقه به آقای جلیلی ارائه می‌شد، فرایند رقابت کوتاه می‌شد و جلیلی به نفع پزشکیان کنار می‌کشید و کوتاه می‌آمد.

بخشایش در ادامه گفت : در برنامه نوری قزلجه همه مسائل دنیای کشاورزی اعم اصلاح ساختار، تجمیع زمین، روستا محور بودن آورده شده است، به طوری که به اعتبار سنگ بزرگ علامت نزدن است در این برنامه مشاهده می‌شود، گویی وزیر در زنگ انشا از همه چیز گفته اما هیچ کاری را نیز نمی‌خواهد به سامان برساند.

وی گفت: من علاقه‌مند بودم آقای نوری حداقل یک شاخص بدهد که طی چهار سال آینده بتوانیم وی را محک بزنیم. سنگ بزرگ علامت نزدن است. امیدوارم وی با لایه‌های پنهان فساد در کشاورزی طوری عمل کند که با پرونده‌هایی مثل نهاده‌های دامی و چای دبش گرفتار نشویم، چرا که در این صورت مردم خواهند گفت که نمایندگان ساده لوح و دل‌رحم هستند.

نماینده اردستان گفت: برنامه شما از فقدان چارچوب فکری برخوردار است چرا که به معلول اشاره دارد اما برنامه‌ریزی ندارد. چطور این آمال و آرزوها را محقق می‌کند؟ امیدوارم موفق شوند.

وزیر پیشنهادی کشاورزی برای برنامه‌ها و مشکلات کشاورزی برنامه‌ای ندارند

رحمت‌الله نوروزی هم در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: بنده به عنوان کشاورز زاده اینجا سخن می‌گویم، استان‌های شمالی کشاورزی هستند، توصیه مقام معظم رهبری تامین امنیت غذایی است؛ در ابتدا چالش‌های کشاورزان را مطرح می‌کنم باید برنامه‌ای در راستای حل مشکلات آنها ارایه شود.

نماینده مردم علی آباد کتول با اشاره به بخشی از مشکلات کشاورزان افزود: راهبرد بلند مدت و کوتاه مدت برای حل مشکلات کشاورزی، عدم تعادل سفر‌های زیرزمینی، ناهماهنگی در کشاورزی، بالا بودن هزینه کشاورزی، نبود سود کافی برای کشاورزان، تغییرات اقلیمی، نارضایتی در عرضه و تقاضا، بالا بودن سرانه زمین ها، نبود تکنولوژی مناسب، عدم استفاده بهینه از منابع و ... از مشکلاتی در حوزه کشاورزی هستند که شما برای آنها برنامه‌ای ندارید.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به حقوق پایین و نبود انگیزه در بین فعالان حوزه کشاورزی، یادآور شد: اقدام به واردات گوشت با ارز ترجیحی، حذف ارز ترجیحی برای کشاورزان و دامداران مشکلات متعددی را به دنبال داشته است. امروز معیشت و امنیت غذایی با قطع مکرر برق به خطر افتاده است. پول گندم کاران چرا پرداخت نشده، حدود ۶۲ همت با همت رییس مجلس برای آنها دیده شده است، به تازگی هفته گذشته پرداخت شده است. با افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت کود و سم چکار می‌کنید؟ امروز قیمت ارز افزایش یافته است.

نوروزی خطاب به معاون اول رییس جمهور گفت: وزیر پیشنهادی کشاورزی برای برنامه‌ها و مشکلات کشاورزی برنامه‌ای ندارند. امروز کشاورزان با مشکلات متعددی روبه رو هستند. برای سرزمین من طلای سفید همان پنبه چه برنامه‌ای دارید؟ آقای نوری ما می‌دانیم که شما برای تصدی وزارت کشاورزی انتخاب می‌شوید اما برنامه‌ای برای کل کشاورزی ایران ارایه دهید. امروز گلستان سرزمین من در فقر خوابیده است.

شما به کشاورزی مسلط هستید، اما در حد چند هکتار اراضی پدری!

اسماعیل کوثری در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: تشکیل دولت وفاق یک سیاست بسیار به جا و قابل قبول و نیاز ملت و جامعه ایران است، اما بحث اصلی من برای مخالفت فقط یک مورد است که در گذشته یعنی دولت سیزدهم شهید آیت‌الله رئیسی یکی از عزیزان نماینده را برای وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کرد و، اما من با تحقیقاتی که کردم مشخص شد وی آنچنان به وزارتخانه آشنا و مسلط نبود که باعث بروز مشکلاتی شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: آشنایی با مجموعه وزارتخانه چه از سطح تاکتیک و عملیاتی باید با سطح استراتژی و راهبردی فرق داشته باشد و نگاه‌ها در این زمینه تفاوت دارد چراکه در آنجا قراردادها، تصمیمات و سیاست‌های کلان باید گرفته شود لذا بنده نسبت به آقای نوری قزلجه هم همان احساس را دارم چرا که وی تنها در سطح استان و شهرستان مسئولیت داشته است و درست است که در سوابق خود نوشته است معاون وزارتخانه، اما مشخص نیست کدام وزارتخانه و چه مدت در این سمت فعالیت داشته است بنابراین این موضوع برای من در زمان توضیح برنامه‌های آقای نوری قزلجه در کمیسیون امنیت ملی نیز دارای ابهام بود.

وی افزود: این موضوع را بیان کردم که ثبت شود تا هیچگاه اتفاقی که در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم افتاد و به دلیل انعقاد قرارداد‌هایی گرفتار شدند، تکرار نشود و اگر به آشنایی افراد به قرارداد‌ها و پشت پرده‌ها توجه نشود، گرفتار می‌شویم.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم یادآور شد: اینجاست که بنده به عنوان برادر آقای نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عرض می‌کنم شما انتخاب خواهید شد کما اینکه ۱۷۲ نماینده به عنوان نماینده موافق با برنامه‌هایتان ثبت‌نام کرده‌اند، اما نباید اینگونه باشد که گرفتار چای دبش و خرید نهاده‌های دامی شویم ضمن اینکه باید توجه شود که مسئولیت وزارت ساده نیست چراکه در سطح گسترده کل جغرافیای ایران است.

کوثری افزود: بله شما به کشاورزی مسلط هستید، اما در حد چند هکتار اراضی پدری و در سطح استان و شهرستان آگاهی دارید و باقی فعالیت‌تان در ادوار نهم، یازدهم و دوازدهم مجلس فعالیت داشتید.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار