کنعانی:

استقبال ایران از برقراری آتش‌بس در غزه/ در تنبیه متجاوز از تمام امکانات استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی که به پایان جنگ غزه منتهی شود، استقبال می‌کند، گفت: در ماه‌های اخیر از تمامی ظرفیت دیپلماتیک خود برای پایان کشتار وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه استفاده کرده‌ایم.
کد خبر: ۶۸۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰ - 19August 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن قدردانی از دولت و ملت عراق در میزبانی از زائران اربعین حسینی، اظهار داشت: اولین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ننگین ۲۸ مرداد در قوه قضائیه برگزار شد که اساس برگزاری این جلسه مبنای قانونی دارد و اصل ۳۴ قانون اساسی نیز دادخواهی را حق مسلم شهروندان ایرانی می‌داند. 

ایران از برقراری آتش‌بس در غزه استقبال می‌کند/ در تنبیه متجاوز از تمام امکانات استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در جریان کودتای ۲۸ مرداد بیش از ۲۵ سال خسارت مادی و معنوی به ملت ایران وارد شده که دستگاه دیپلماسی و قوه قضائیه به‌دنبال احقاق آن است، گفت: احکام از طریق مجاری دیپلماتیک به خوانده‌ها ابلاغ شده و این روند ادامه خواهد داشت.

کنعانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جنگ غزه و مذاکرات آتش‌بس بیان داشت: هیچ تردیدی در ضرورت برقراری آتش‌بس در غزه وجود ندارد؛ زیرا جهان از جنگ علیه مردم بی‌دفاع فلسطین به تنگ آمده و بیش از این نیز تحمل پذیرش جنایت‌های صهیونیست‌ها را ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: آنچه که در غزه روی می‌دهد، فقط جنایت علیه فلسطین نیست، بلکه جنایت علیه بشریت، صلح و امنیت جهان است که استمرار این جنایت نتیجه بی‌عملی نهادها و سازمان‌های جهانی و حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: ایران از هر تلاشی که به پایان جنگ منتهی شود استقبال می‌کند و ایران در این ماه های اخیر از تمامی ظرفیت دیپلماتیک خود برای پایان این کشتار وحشیانه و این جنگ استفاده کرده است.

کنعانی با بیان اینکه دولت آمریکا را به‌عنوان دولت صالح برای آتش‌بس تلقی نمی‌کنیم، افزود: این موضوع ناشی از رفتار و عملکرد خود دولت ایالات متحده آمریکا است، زیرا این کشور حامی و هم‌پیمان دائمی این رژیم جنایتکار بوده و بارها اعلام کرده که متعهد به امنیت این رژیم است و هیچ تعهدی به صلح و امنیت بین‌المللی ندارد و در این ماه‌ها از لحاظ سیاسی و مالی در  کنار رژیم غاصب صهیونیستی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر در دولت آمریکا اراده جدی برای پایان جنگ در غزه بود، این دولت از توانایی کامل برای متوقف کردن این ماشین کشتار برخوردار بود؛ ولی تاکنون آمریکا از توان خود برای پایان دادن به جنگ غزه استفاده نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: مذاکراتی که انجام شد یک طرف‌ اصلی آن فلسطینی‌ها و گروه مقاومت فلسطینی و یک طرف دیگر رژیم غاصب صهیونیستی بوده که بیش‌ از ۴۰ هزار نفر از مردم را به شهادت رسانده است.

کنعانی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی نشان داده که تا امروز تمایلی به پایان جنگ ندارد، اضافه کرد: برهمین اساس نیز همچنان شاهد هستیم که این رژیم جنایتکار به کشتار ملت فلسطین ادامه می‌دهد. از سوی دیگر حماس هم دیدگاه‌های خود را اعلام کرده که رژیم صهیونیستی شروط جدیدی را به مذاکرات اضافه کرده که نشان از عدم تمایل برای صلح و آتش‌بس دارد و هم اکنون توپ در زمان آمریکا و اسرائیل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ما در زمینه آتش‌بس مشورت‌هایی را با دوستان خود در منطقه انجام دادیم و در جریان مفاد مذاکرات هستیم و منتظریم ببینیم روند مذاکرات به کدام سمت می‌رود و آمریکا تمایلی به پایان این جنگ دارد یا خیر.

وی موضوع آتش‌بس و حق پاسخگویی ایران به رژیم صهیونیستی را دو موضوع متفاوت دانست و یادآور شد: موضوع آتش‌بس و حق پاسخگویی ایران به این رژیم متجاوز که به تمامیت سرزمینی ما تجاوز کرده دو موضوع متفاوت است. آتش‌بس هم اکنون مطالبه بین‌المللی و جهانی است. ما هم به‌عنوان ایران برای توقف جنگ و آتش‌بس مصمم هستیم و از تلاش کشورهایی که دنبال آتش‌بس هستند، حمایت می‌کنیم. اما این موضوع ارتباط مستقیمی به پاسخ ایران برای تنبیه متجاوز ندارد.

کنعانی تصریح کرد: شهید هنیه به‌عنوان میهمان ایران در کشورمان در عملیاتی تروریستی به شهادت رسیده است که این رژیم با این ترور نشان داد به دنبال افزایش ناامنی و ادامه جنگ است و ما هم حق داریم از امنیت و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون اقدامات دیپلماتیک ایران پس از اقدام تروریستی شهید هنیه نیز افزود: ما بلافاصله از شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه فوری کردیم که متاسفانه این شورا در احقاق حق ایران ناتوان بود. ضمن اینکه دولت آمریکا و تعداد محدودی از کشورها مانع از انجام وظیفه قانونی خود شدند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی بر حق مسلم و ذاتی خود در تنبیه متجاوز مصمم است و به دوستان خود گفتیم که به‌دنبال تشدید تنش نیستم و از صلح حمایت کرده و بر پاسخ تنبیهی به متجاوز تاکید داریم تا از حق و حقوق مسلم خود دفاع کنیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: جامعه بین‌الملل و سازمان ملل اگر می‌توانست بر حفظ صلح جهانی و امنیت کشورها در برابر رژیم صهیونیستی توانا باشد، ما شاهد ۱۰ ماه جنگ عزه و تجاوزات به کشورهایی چون لبنان، سوریه و ایران نبودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در شرایطی که رژیم صهیونیستی کشورها را با تهدیدات عینی روبرو کرده است، نشان می داد ما با رژیم یاغی روبرو هستیم و بی‌کیفر‌ ماندن این رژیم تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

وی عنوان کرد: در کمال تاسف شاهد بودیم که در شواری امنیت، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی حتی از محکوم کردن اقدام تروریستی و متجاوزانه شهید هنیه در تهران خودداری کرده و مانع از صدور حتی یک بیانیه شدند و در این شرایط درخواست خویشتنداری از ایران می‌کنند.

کنعانی در پاسخ به سوالی درمورد علت عدم حضور ایران در مداکرات آتش‌بس غزه افزود: ما در مذاکرات حضور نداریم و برنامه‌‌ای هم برای این حضور نداریم. زیرا می‌دانید که یک طرف این موضوع رژیم صهیونیستی است. در واقع این مردم فلسطین هستند که طرف اصلی این مذاکرات هستند و باید حق و حقوق خودشان را پیگیری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: درباره معاهده جامع ایران و روسیه، نشست‌های فنی، حقوقی و سیاسی انجام شده و اراده سیاسی مشترک در این باره برای تقویت و تحکیم روابط این سند در آخرین دور مذاکرات نهایی شده و به پاراف هیئت‌های حقوقی دو کشور رسیده است. بر همین اساس هم شاهد دعوت پوتین از رئیس جمهور برای حضور در اجلاس بریکس بودیم و فرصت برای گفت‌وگو و تبادل نظر در این نشست و نشست‌های آتی وجود دارد. در چارچوب اراده دو کشور مذاکرات حقوقی و فنی سند به پایان رسیده و پس از امضا و تکمیل فرایندهای لازم، اجرایی خواهد شد.

وی پیرامون مذاکرات ایران و مصر نیز خاطرنشان کرد: شاهد مذاکرات در سطوح عالی بین ایران و مصر هستیم. این باب مذاکرات هم در زمان شهید رئیسی بنیانگذاری شد. گفت‌وگوهای خوبی در این راستا در نیویورک، ژنو و گامبیا انجام شده است.

کنعانی توضیح داد: بر همین اساس دو طرف بر مسئولیت خود را برای ارتقاء روابط بین دو کشور ایران و مصر واقف هستند و در این راستا گام های مهمی را برمی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به مذاکراتی که با کشور بحرین در جریان است، پرداخت و اضافه کرد: با بحرین هم دو طرف توافق کردند که ساز و کار‌ مشترکی را برای ارتقا روابط بین دو طرف انجام شود تا شاهد روابط درست و اصولی بین دو کشور باشیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار