موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی چه گفتند؟

موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی بر خصوصیت پاکدستی و پرهیز از نگرش سیاسی متفق‌القول بودند.
کد خبر: ۶۸۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷ - 19August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد. در اولین دستور در بررسی صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، موافقان این وزیر پیشنهادی نظرات خود را اعلام کردند.

موافقان

نوری قزلجه در تصویب قوانین برنامه هفتم توسعه نقش داشته است

محمد سبزی نماینده ساوه به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: همه ما در قبال رأیی که می‌دهیم مسئول هستیم و باید برای خدا سخن بگوییم و حب و بغض شخصی و جناحی نداشته باشیم و متکی بر عقلانیت رأی خود را بدهیم. امنیت غذایی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و ۳۰ درصد اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط وزارت جهاد کشاورزی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی چهار و نیم میلیون بهره‌بردار دارد و این وزارتخانه چالش‌های فراوانی دارد و کشاورزان ما امروز مشکلات بسیاری دارند. از مشکل نهاده‌ها تا ادوات کشاورزی و همینطور موضوع تسهیلات و بیمه خودشان و محصولاتشان نیازمند این است که وزیر کارکشته‌ای بتواند این موضوعات را حل و فصل بکند.

سبزی با طرح این پرسش که آیا وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صلاحیت تصدی این وزارتخانه را دارد یا نه، گفت: در شاخص‌هایی که رهبر انقلاب به نمایندگان اعلام کردند، به موضوع امین بودن توجه داشتند، همانطور که حضرت علی (ع) به مالک اشتر گفت که باید امانت‌دار خوبی باشی، رهبری به صادق بودن و با ایمان بودن همچنین کارآمد بودن اشاره کردند که در سوابق وزیر پیشنهادی این موارد مشهود است.

نماینده ساوه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی روستازاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و مشکلات را با پوست و گوشت خود درک می‌کند. در تصویب قوانین برنامه هفتم توسعه نقش داشته است و همینطور که رهبری هم گفته بودند، او معتقد به مبانی انقلاب اسلامی است و اعتقاد قلبی دارد.

سبزی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی باید امید به آینده داشته باشد و آن را تاریک نبیند و بتواند مشکلات را حل کند. طبق فرمایش رهبری وزیر پیشنهادی سو سابقه هم ندارد و الحمدالله اکثر کابینه آقای پزشکیان این خصوصیت را دارند. پاکدست بودن در رابطه با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و پرهیز از نگرش سیاسی در مورد او صدق می‌کند.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در رابطه با اینکه وزیر پیشنهادی برنامه هفتم توسعه را راهبرد خود قرار داده است، ادامه داد: در این برنامه اقدام‌های راهگشایی برای وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده و شناسنامه‌دار کردن محصولات، کاهش ۵۰ درصدی واردات دانه‌های روغنی، تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای بزرگ مقیاس و ارتقای بهره‌وری و همچنین تأمین به موقع نهاده‌های کشاورزی از دیگر مواردی است که مطابق برنامه توسعه باید اتفاق بیفتد و مورد توجه وزیر پیشنهادی است.

مصطفوی افزود: توجه به تولید محصولات سالم و دانش‌پایه کردن فعالیت‌های کشاورزی و توجه به کاهش ریسک فعالیت‌های کشاورزی به افزایش پوشش بیمه محصولات کشاورزی و همینطور بیمه تأمین اجتماعی تولید کنندگان بخش کشاورزی و تاکید بر فساد ستیزی از جمله برنامه‌های برجسته وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است.

برنامه نوری قزلجه در حوزه تأمین امنیت غذایی مطلوب است

سیدابوالحسن مصطفوی نماینده رزن و درگز نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صبح دوشنبه ۲۹ مرداد در صحن علنی مجلس، بیان کرد: به دلیل تشکیل کابینه وفاق ملی و اعتماد به دو تن از نمایندگان از رئیس جمهور تشکر می‌کنم.

وی افزود: آقای نوری قزلجه به دلیل سوابق قابل توجهی که دارد و تحصیلات او از دبیرستان تا دانشگاه در حوزه کشاورزی بوده، مرتبط‌ترین وزیر کابینه است و روستازاده و کشاورزاده است و مشی جهادی دارد.

این نماینده مجلس در بخشی از سخنانش عنوان کرد: او مسئولیت‌های استانی و کشوری در حوزه جهاد کشاورزی داشته و همینطور در حوزه منابع طبیعی نیز فعالیت داشته است. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است و آشنایی کامل در حوزه کشاورزی دارد.

مصطفوی با اشاره به اینکه برنامه وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی در حوزه تأمین امنیت غذایی مطلوب است، ادامه داد: تحول در حوزه کشاورزی و اصلاح نظام بهره‌وری و آب حوزه کشاورزی از جمله برنامه‌های او است و به اقتصاد جوامع روستایی توجه ویژه دارد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و رفع تعارض اراضی کشاورزی با اراضی ملی همچنین اصلاح نظام بازرگانی محصولات کشاورزی و توجه به توسعه پایدار و استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی از جمله اهم برنامه‌های او است.

نوری قزلجه از نگرش مناسب محیط زیستی برخوردار است

محمد بیات نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن تشکر از رئیس جمهور برای معرفی کابینه وفاق ملی، اظهار داشت: داشتن نسخه عملیاتی و زمان‌مند برای حل مسائل کلیدی، برخورداری از نگرش مناسب نسبت به محیط زیست، اعتقاد بالا به حوزه کشاورزی از برنامه‌های موفق ایشان است.

وی عنوان کرد: قطعی برق و آب به حوزه کشاورزی آسیب زده است. لایروبی و مرمت قنات‌ها، هدررفت آب را زیاد می‌کند و در نتیجه برنامه ریزی برای اولویت بخشی به مسائل کشاورزی نیازمند توجه است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آقای عارف! یک دست صدا ندارد و انتظار می‌رود تمام وزرای پیشنهادی که رأی اعتماد می‌گیرند، دست به دست هم بدهند تا مشکلات مرتفع شود. وزرای عزیز علقه و رابطه‌ای که قبل از رأی اعتماد میان شما و نمایندگان وجود دارد باید ادامه پیدا کند.

بیات گفت: ما در بحث نظارت ضعیف هستیم که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد و وزرا و مدیران تابعه باید تمکین پذیر باشند. ان شاءالله دست در دست هم دهیم به مهر. میهن خویش را کنیم آباد.

تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های نوری است

محمد جلالی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: سرزمین با برکت و دارای اقلیم‌های مختلف ایران بستر مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی است بنابراین باید با استفاده از توان موجود و روش‌های نوین کشاورزی علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، برای نیاز کشور بخشی از محصولات تولیدی را نیز با لحاظ جلوگیری از صادرات آب مجازی به سایر کشور‌ها صادر کرد تا ارزآوری مناسبی نیز به دست آورد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت در محیط روستایی و حوزه کشاورزی را دارد و در صورتی که زیربخش‌های مختلف کشاورزی با وزیر پیشنهادی هماهنگ باشد می‌تواند در مدیریت وزارت جهاد کشاورزی موفق عمل کند.

وی افزود: به کارگیری مناسب ظرفیت حوزه کشاورزی، توجه به اسناد بالادستی، تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم از برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است.

جلالی تصریح کرد: باید توجه عادلانه به همه مناطق از حیث توزیع منابع مالی و اعتبارات و امکانات و استفاده مناسب از ظرفیت هر اقلیم مدنظر قرار گیرد. تولیدات گیاهی و زراعی، بیابان‌زدایی، احیا و بازسازی قنوات، تولیدات دامی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، حوزه شیلات، بیمه و صادرات محصولات کشاورزی، تحقیق و آموزش، حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، اصلاح فرآیندها، دستورالعمل‌ها، تعامل و هماهنگی با بخش‌های مختلف از جمله بهداشت، غذا، آب و ... به تعالی و رشد حوزه کشاورزی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها