در نشست فرهنگی «نقش زن در واقعه کربلا و حضرت زینب (س) به عنوان الگو» مطرح شد؛

تبیین «نقش زن در واقعه کربلا» در عراق

بانوان و استادان دانشگاه‌های عراقی به تبیین موضوع نقش زن در واقعه کربلا و جایگاه والای حضرت زینب (س) به عنوان الگو پرداختند.
کد خبر: ۶۸۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹ - 19August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست فرهنگی «نقش زن در واقعه کربلا و حضرت زینب (س) به عنوان الگو» با هدف تبیین نقش مؤثر زنان در عرصه‌های مختلف تاریخی با حضور برخی از چهره‌ها و مسؤلین سیاسی، فرهنگی و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و فرهیختگان عراقی و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت در مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد.

سخنرانان این نشست، دو تَن از بانوان و استادان فرهیخته دانشگاه‌های عراقی به نام‌های خانم حورا حمید متشر و خانم مهندس لیلا التمیمی بودند که با مدیریت جلسه توسط «ندا الکعبی» رئیس سازمان توانمندسازی بانوان عراق به بیان سخنرانی پرداختند.

تبیین «نقش زن در واقعه کربلا» در عراق

محور‌های سخنرانی‌های این نشست عبارت بود از مرحله بلوغ و تکامل روانی که حضرت زینب (س) پشت سر گذاشتند. خانم حضرت زینب (س) با جایگاه والایی که از خود نشان دادند ابتدا به جای غم و اندوه و نا امیدی از مصائب به وجود آمده در طول زندگی خود و از بعد از شهادت پدر بزرگوارش امیرالمؤمنین علی (ع) و برادر خود امام حسن مجتبی (ع) و واقعه عظیم کربلا و از دست دادن برادر و امام زمان (عج) خویش و ۷۲ تن از بهترین انصار ایشان، شخصیتی ویژه از خود به جهانیان نشان دادند.

مرحله اثربخشی اجتماعی و ساختار روانی و پویایی حضرت زینب (س) در حین و بعد از کربلا از محور‌های دیگر این نشست فرهنگی بود که هر یک از سخنرانان به خوبی آن را تشریح کردند.

«ابراهیم نجفلی» مسؤل مرکز فرهنگی ایران در مصاحبه با خبرگزاری المسیره به نقش برجسته حضرت زینب (س) در زنده نگه داشتن عاشورا اشاره کرد و وجود برخی از زنان همچون حضرت رباب (س) و ام وهب را مصداق بارز اثربخشی بر پیروزی جبهه حق دانست.

وی همچنین اظهار داشت: امروزه اتفاقاتی که در غزه در حال رخ دادن هست، شباهت‌های زیادی به بخش‌هایی از مصائب اهل بیت عصمت و طهارت در کربلا دارد و نقش برجسته زنان در این عرصه حائز اهمیت است.

شایان ذکر است، تعدادی از روزنامه‌نگاران و شبکه‌های خبری عراق نیز در این مراسم حضور پیدا کرده و این نشست فرهنگی را پوشش رسانه‌ای دادند. در حاشیه این مراسم، برخی از حاضرین و صاحب‌نظران نیز به بیان مطالب خود پرداخته و از دست اندرکاران برگزاری این نشست فرهنگی قدردانی کردند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار