وزیر پیشنهادی راه شهرسازی تاکید کرد؛

لزوم تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختاری اقتصادی

صادق مالواجرد گفت: بر این باورم که ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختاری اقتصادی قطعاً لازم است و این ساختار اقتصادی پشتیبان تمام پروژه‌های حمل و نقل و مسکن خواهد بود.
کد خبر: ۶۸۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰ - 19August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «فرزانه صادق مالواجرد» وزیر پیشنهادی راه شهرسازی در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و در پرتو رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و توجه دولت محترم و همراهی تک تک نمایندگان مردم در خانه ملت، امروز عرصه فعالیت مبتنی بر شایستگی و مسئولیت پذیری فراهم آمده است.

لزوم تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختاری اقتصادیلزوم تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختاری اقتصادی

وزیر پیشنهادی راه شهرسازی بیان کرد: دکتر پزشکیان با پایبندی بر شعار اصلی انتخاباتی خود بر اساس نظر مشورتی کارگروه‌های خود به اینجانب اعتماد نمود و از این جنبه از رئیس جمهور سپاسگزارم.

وی افزود: از همه همکارانم در بخش‌های وزارت راه و شهرسازی که این روز‌ها در مسیر‌های هوایی، زمینی و دریایی در خدمت زائران اربعین حسنی هستند نهایت سپاسگزاری را دارم.

صادق با بیان اینکه تمام دولت‌های مختلف در ادوار پیشین زحمات و تلاش‌های ارزشمند و قابل ارائه‌ای را داشته اند و اگر میانگین و برآیند وضعیت حمل و نقل در کشور و شرایط استقرار جمعیت و فعالیت در فضای سرزمینی ایران و تحریم‌های ظالمانه را منصفانه مرور کنیم، نمی‌توانیم منکر زحمات ساختار‌های درگیر در موضوع مسکن و شهرسازی باشیم گفت: تعهد به مردم تعهدات نظام جمهوری اسلامی به ولی نعمتان آن است و هر کسی سکان مسئولیت را به دست می‌گیرد، وظیفه حل این مسئولیت‌ها را به بهترین و قانونمندترین شکل ممکن بر عهده دارد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۲۰ درصدی از اشتغال از مهمترین پیشران‌های اقتصادی کشور است و به هم پیوستگی زیادی با دیگر بخش‌ها دارد و بسیاری از صاحبنظران رشد و توسعه کشور‌ها را مرهون پیشرفت در حوزه حمل و نقل می‌دانند.

وی افزود: راهبری و سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه حوزه حمل و نقل ضرورت ایجاد هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها را ایجاب می‌کند و اینجا نقش وزارت راه و شهرسازی برجسته می‌شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به مدیریت و ساماندهی تولید و عرضه مسکن در پاسخ به دغدغه‌های خانوار‌های فاقد مسکن، ساماندهی اجاره‌بها و بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی را مهم دانسته و اظهار داشت: همه این مسائل اهمیت وزارت راه و شهرسازی را بیش از پیش نشان می‌دهد. بر این باورم که ایجاد معاونتی یا تغییر ساختار وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختار اقتصادی قطعاً لازم است و این ساختار اقتصادی پشتیبان تمام پروژه‌های حمل و نقل و مسکن خواهد بود. از مولد سازی دارایی‌های وزارت راه شهرسازی گرفته تا تعامل ویژه با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه مؤثر است.

صادق با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های شبکه‌های حمل و نقلی و راه‌های شهری و روستایی و اتصال کریدور‌ها به بنادر کشور‌های همسایه از محور‌های برنامه اینجانب است، گفت: علاوه بر ساختار اقتصادی وزارت راه و شهرسازی با تدبیر عالی رهبر انقلاب کمکی بی نظیر برای تأمین مالی ابرپروژه‌های حمل و نقل صورت گرفته که ان شا الله با تعامل حداکثری دولت و مجلس این ظرفیت دچار تحولی چشمگیر خواهد شد.

وی افزود: تکمیل شبکه ریلی کریدور شمال- جنوب-مرکز و شرق و غرب و اتصال بندر بوشهر و برقی کردن قطار‌ها و قطار سریع السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی از جمله اقدامات مهم است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: افزایش ظرفیت فرودگاه‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه و کاهش محدودیت‌های پروازی از جمله راهکار‌هایی هست که می‌توان در راستای اقتصادی کردن پرواز‌های داخلی به کار گرفت گفت: تکمیل شبکه‌های آزادراهی و بزرگراهی در راستای توسعه اقتصادی و پاسخگویی به حمل و نقل فعلی کشور یکی از اولویت‌های اینجانب و همکارانم خواهد بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توجه به راه‌های منتهی به مرز‌های کشور و محور‌های ساحلی جهت سهولت تبادل بار و مسافر با کشور‌های همسایه از برنامه‌های من است، گفت: اولویت مهم دیگر در حوزه زیرساخت‌ها توجه به توسعه و تکمیل شبکه راه‌های روستایی است. این راه‌ها علاوه بر اهمیت اقتصادی دارای اهمیت اجتماعی و عدالت‌محوری هست.

صادق با تاکید بر اینکه لازم است شرایط بهره‌برداری از راه‌های مناسب برای روستا‌ها و مناطق کم برخوردار فراهم شود، تصریح کرد: این مهم جز با همراهی نمایندگان مجلس میسر نخواهد بود.

وی افزود: استفاده از همه ظرفیت‌های تولید منابع غیر بودجه‌ای نظیر برون سپاری حداکثری از طریق طرح‌های تجاری پایدار و جذب سرمایه‌های غیردولتی و استفاده از ظرفیت مولدسازی دارایی‌ها و تسهیلات مالی کم بهره از جمله اقدامات وزارتخانه راه و شهرسازی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی را شهرسازی با تاکید بر اینکه حتی وجود یک نفر فوتی تصادفات جاده‌ای باید برای ما غیر قابل قبول باشد و در این زمینه کاهش سالیانه ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: در کاهش این تلفات و افزایش ایمنی راه‌ها به خصوص در بخش جاده‌ای همت خود را به کار خواهم بست و در این مسیر استفاده از ظرفیت پلیس راهور و سایر ظرفیت‌ها و بخش‌هایی، چون مجلس شورای اسلامی راهگشا خواهد بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خرید انواع ناوگان در حوزه‌های هوایی زمینی و ریلی باید در اولویت باشد اظهار داشت: از آثار سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه حمل و نقل، موضوع ارتقای وضعیت ترانزیت است و از شاخص‌های اصلی توسعه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ارتقای دیپلماسی منطقه‌ای و بین المللی توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با استفاده از ظرفیت بی‌نظیر ژئوپلیتیکی کشور خواهد بود. موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشور‌های همسایه و در اولویت دوم با کشور‌های خاور دور، اروپا و آفریقا خواهد بود که در این راستا تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزارت راه و شهرسازی بسیار اثربخش خواهد بود.

صادق با تاکید بر اینکه اقتصاد دریامحور با رشد ۱۶ درصد را موضوع محوری دیگر دانسته و گفت: این از موضوعات ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و ارتقای سطح دسترسی به پس کرانه‌های حمل و نقلی و توجه به اقتصاد گردشگری بسیار اثربخش خواهد بود.

وی افزود: بر اساس اصل ۱۲ و ۴۳ و ۳۱ قانون اساسی، قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون جهش تولید مسکن تکالیف مهمی بر عهده دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار داده و اینجانب خود را مکلف به عمل به تعهدات قانونی دانسته و با حمایت بخش‌های مختلف تلاش خود را برای تأمین مسکنی در شأن مردم به کار خواهم بست.

صادق با تاکید بر اینکه تأمین زمین مناسب برای تأمین مسکن جوانان٬ ایثارگران٬ روستاییان کارگران و بخش‌های مختلف با استفاده از الحاق اراضی و اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی و ایجاد شهر‌های جدید از اولویت‌های من خواهد بود، گفت: در خصوص آمار و ارقام الحاق اراضی در بازه مسئولیت اینجانب بیش از ۳۰ هزار هکتار الحاق به محدوده وفق قانون جهش تولید در جای جای این سرزمین صورت گرفته است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: وجب به وجب کمیته‌های الحاق شده در کمیته‌های فنی و تخصصی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته تا مشکلات بعدی را از لحاظ زیرساختی نداشته باشند.

وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تدوین ساز و کار اجاره داری حرفه‌ای بر اساس ظرفیت‌های قانونی با حمایت از تشکیل و ساماندهی اجاره مسکن توسط نهاد‌هایی مانند شهرداری و سازمان‌های حمایتی و مؤسسات خیریه از برنامه‌های اینجانب خواهد بود، تصریح کرد: بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشینی از دغدغه‌های اصلی نمایندگان مجلس است و قطعاً شتاب بخشی به نوسازی ابنیه ناپایدار و اجرای بسته‌های تشویقی و جلب مشارکت مردم و متخصصین و انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای و معماران و شهرسازان در اولویت خواهد بود.

صادق با تاکید بر اینکه توجه به احداث مسکن روستایی و تأمین مسکن جوانان ساکن در روستا جهت ماندگاری جمعیت و زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس به روستا‌ها در اولویت اقدامات است، گفت: در این زمینه توسعه متوازن روستا‌ها با زیست معیشت‌محور و پایدار اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در کمیسیون‌های مختلف دغدغه‌های نمایندگان را با گوش جان شنیدم و با اعداد و ارقام می‌گویم که ۹۰ درصد مشکلاتی که بیان می‌شود، مربوط به راه‌های روستایی بود و ۸۵ درصد مشکلات مربوط به چالش مسکن بود. قطعاً و یقیناً من، فرزانه صادق فرزند این نظام و دغدغه‌مند مردم این سرزمینم و مکلفم که قوانین بالادستی را به بهترین نحو اجرا کنم.

وی افزود: واگذاری زمین یکی از اصولی است که در قانون جهش تولید و برنامه هفتم نسبت به آن اشاره شده است. قول می‌دهم که اگر قرار است زمینی واگذار شود، که واگذار هم می‌شود، مشکل زیرساخت نداشته باشد، چون واگذاری زمینی که آب، برق، جاده، مدرسه و فضای سبز نداشته باشد توهین به شأن مردم است.

صادق تاکید کرد: تمام تلاش خود را می‌کنم که اگر قرار است معماری ایرانی- اسلامی که هویت مردم ایران است اجرایی شود، شأن خانواده در آن رعایت شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: صداقت، تخصص و شفافیت و مبارزه با رانت و سوداگری نتیجه تلاش ۲۳ ساله من بوده و شفاف و بدون لکنت می‌گویم که کسی که به شما معرفی شده، وابستگی به حزب و شخص و گروه ندارد، چون اگر وامدار کسی بودم، باید به سهم‌خواهی‌های او نیز در این ۲۳ سال جواب می‌دادم و قطعاً از این به بعد نیز همینطور خواهد بود.

صادق با تاکید بر اینکه بیشترین رانت در حوزه شهرسازی و البته راه است، اظهار داشت: شفافیت و نوع عمل و اقدام در این وزارتخانه بسیار راهبردی و کلیدی است و از نمایندگان محترم عاجزانه درخواست دارم که برای امیدواری مردمی که همیشه جلوتر از دولت و مجلس بوده‌اند، کمک کنید تا موفق شویم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: مخالفت مخالفین برای من درس بیشتری دارد و اگر مخالفین با حرارت بالا موضوعاتی در مخالفت بیان می‌کنند، نشان دهنده دغدغه آنان است و من جز با تعامل شما نمی‌توانم برای مردم قدمی بردارم. صادق بودم٬ صادق هستم و صادق خواهم ماند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار