گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله قریب‌الوقوع ایران

«هرالدتريبون‌» در گزارشی به‌ قلم‌ خبرنگار خود در پاريس‌ كه‌ با عنوان‌ «ديروز در برابر امروز در جنگ‌ خليج‌فارس‌» چاپ كرده‌، نوشته است: بر كسی پوشيده‌ نيست‌ كه‌ اين‌ تهاجم‌ می‌تواند موفقيت‌آميز بوده‌ و با نتايجش‌، بر نسل‌ بعدی مسلمانان‌ خاورميانه‌ و چگونه‌ بودن‌ آن‌ها تأثير بگذارد.
کد خبر: ۶۸۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲ - 19August 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حمله قریب‌الوقوع بزرگ ایران، یکی از موضوع‌های مهم محافل خبری جهان شده است. این محافل پس از بررسی وضعیت نیرو‌های نظامی و تجهیزات دو طرف و اهداف و زمان حمله و احتمال پیروزی ایران و تأثیر آن بر وضعیت آینده منطقه، عمدتاً پیروزی ایران را برای منافع غرب در منطقه و در کشور‌های مسلمان نگران‌کننده و فاجعه‌آمیز دانسته‌اند.

گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله قریب‌الوقوع ایران

مواردی از این تحلیل‌ها به نقل از روزنامه انگلیسی هرالدتریبون، هفته‌نامه آمریکایی یو.اس.نیوز، روزنامه سوئدی داگنس‌نیهتر، روزنامه لبنانی السفیر و نیز اظهارنظر ژنرال بوی؛ کارشناس علوم نظامی فرانسه، به ترتیب آورده می‌شود.

فردایی متفاوت با امروز

«هرالدتریبون» در گزارشی به قلم خبرنگار خود در پاریس که با عنوان «دیروز در برابر امروز در جنگ خلیج‌فارس» چاپ کرده، نوشته است: این نکته که ایران در حال تدارک تهاجم جدید و بزرگی علیه عراق می‌باشد، یک راز نظامی نیست. بر کسی نیز پوشیده نیست که این تهاجم می‌تواند موفقیت‌آمیز بوده و با نتایجش، بر نسل بعدی مسلمانان خاورمیانه و چگونه بودن آن‌ها تأثیر بگذارد.

این روزنامه افزوده است: اکنون جنبش مذهبی در این نبرد به‌روشنی دست بالا را دارد و تنها یک پیشروی قدرت‌مندانه کافی است تا ایرانی‌ها بغداد را مورد تهدید قرار دهند و تأثیر بسزایی در خاورمیانه برجای بگذارند.

صدام حسین که به اردوگاه غیرمذهبی‌ها مربوط است، با درک خطری که در آن قرار دارد، یک‌بار دیگر از ایرانیان درخواست کرد تا این جنگ را متوقف سازند؛ جنگی که خود وی براثر یک اشتباه محاسباتی فوق‌العاده بزرگ، در سپتامبر ۱۹۸۰ (شهریور ۱۳۵۹) آغاز کرد، با این تصور که انقلاب اسلامی را ساقط خواهد کرد.

نباید تجدید حیات اسلامی را به‌عنوان پدیده‌ای که تاریخ معاصر را تغییر داده است، دست‌کم گرفت و باید قبول کرد که وضعیت فردای جنگ خلیج‌فارس، وضعیتی متفاوت با دیروز آن خواهد بود.

مجله آمریکایی یو.اس.نیوز نیز در شماره این هفته خود، در خصوص عملیات آتی ایران نوشته است: درحالی‌که درجه گرمای مناطق جنگی به ۱۰۰ درجه فارنهایت (حدود ۴۳ درجه سانتی‌گراد) می‌رسد، ایران ۶۰۰ هزار نیروی تازه‌نفس اضافه بر پاسداران را در جبهه به صف درآورده است. علاوه بر این هجوم انسانی، متخصصان نظامی می‌گویند که تاکتیک‌های جدید ایران توانایی رزمی این کشور را افزایش داده است... برنامه منطقی ایران، قطع شاهراه کویت ـ بصره (دومین شهر بزرگ عراق) و سپس حرکت به‌سوی بصره خواهد بود و با اشغال بصره، عراق از کُلیه دوستانش منزوی خواهد شد؛ به همین دلیل کشور‌های نفت‌خیز خلیج‌فارس، عربستان سعودی، شاه حسین اردنی و مبارک، دیگر کشور‌های عربی را به‌منظور یافتن راه‌حلی برای نجات صدام فراخوانده‌اند.

این مجله، پیروزی ایران در جنگ را خطری برای کشور‌های منطقه که به غرب وابسته‌اند دانسته و نوشته است: دیدگاه امام خمینی این است که با کنترل نفت، کل خاورمیانه را از سیطره نفوذ آمریکا رها سازد و به همین دلیل تکیه‌کلام مقامات واشنگتن فاجعه‌آمیز بودن پیروزی ایران می‌باشد و این مسئله ممکن است باعث عملی کردن خواست آمریکا مبنی بر فراهم آوردن کمک‌های غیرمستقیم نظامی برای عراق شود.

روزنامه سوئدی داگنس‌نیهتر نیز در این‌باره نوشته است: تصرف بصره و سرنگونی رژیم عراق دور از دسترس نیرو‌های از جان گذشته ایران نیست. امروز مشخص‌شده که دیگر کمک‌های مادی، نظامی و سیاسی دوستان عراق برای نگه‌داشتن این رژیم بی‌فایده است و نیرو‌های ایران و جمعیت چهار برابری آن نسبت به عراق، دست‌به‌هم داده‌اند که جنگ را به سود خود به پایان برسانند.

ادامه جنگ توان و حوصله مردم و روحیه سربازان عراق را از بین برده و علی‌رغم آرامش ظاهری بغداد، موجی از ناامیدی و نارضایتی و خستگی از جنگ شهر را فراگرفته است. اقتصاد عراق نیز امید این رژیم را به یأس تبدیل کرده است.

روزنامه لبنانی السفیر نیز به نقل از کارشناسان علوم نظامی، چنین نوشته است: اشغال احتمالی جاده ارتباطی میان بصره و بغداد توسط ایران، مصیبتی بزرگ برای عراقی‌ها خواهد بود؛ چون ایران ثابت کرده است که پس از تصرف شبه‌جزیره فاو، حمایت و امکانات لازم را برای این اقدام دارد.

ژنرال بوی کارشناس علوم نظامی فرانسه نیز در گفت‌وگویی با روزنامه الوطن، ضمن اعتراف به قدرت نظامی برتر ایران در جنگ با عراق، گفت‌: ایرانی‌ها با در دست داشتن عواملی چون برتری نیروی انسانی و قدرت نظامی، مرکز ثقل جبهه را در اختیار دارند، به‌طوری‌که به‌شدت بر عراق در جبهه‌های جنگ فشار می‌آورند.

شوروی در آغاز این جنگ از ارسال محموله‌های سلاح به عراق خودداری می‌کرد؛ ولی با مشاهده موفقیت ایران در فتح جبهه، با موافقت آمریکا ارسال سلاح‌های گوناگون را به عراق آغاز کرد. وی پیش‌بینی کرد که جنگ میان ایران و عراق در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت.

منبع:
یحیی فوزی، علیرضا لطف‌الله زادگان، روزشمار جنگ ایران و عراق: در تدارک عملیات سرنوشت‌ساز (کتاب چهل و سوم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران، چاپ دوم ۱۳۸۷، صص ۴۶۱، ۴۶۲، ۴۶۳

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار