وکیل پایه یک دادگستری:

رمزگشایی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با برگزاری دادگاه‌های داخلی

پس از گذشت سال‌ها اولین جلسه دادگاه کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با دادخواهی بیش از ۴۰۲ هزار نفر از شهروندان ایرانی طی روزهای گذشته برگزار شد؛ دادگاهی می‌تواند کمک زیادی به آشکار کردن زوایای پنهان حوادث آن زمان داشته باشد.
کد خبر: ۶۸۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸ - 20August 2024

گروه جامعه دفاع‌پرس - «فرشته غفاری وکیل پایه یک دادگستری؛ کودتای ۲۸‌مرداد هنوز هم ناشناخته است. مقالات، کتب و اسناد زیادی پیرامون نقش آمریکا در وقایع منتهی به ۲۸‌ مرداد و حوادث آن روز منتشر شده است، اما هنوز هم کسی نمی‌تواند از ابعاد دقیق و همه‌جانبه کودتای ۲۸‌مرداد ۱۳۳۲ فهرستی دقیق ارائه دهد. ماجرا وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم تاکنون حتی یک دادگاه رسمی، علنی و بی‌طرف به بررسی حقوقی این واقعه نپرداخته است. فارغ از جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ۲۸‌مرداد، صحبت حقوقی از این کودتا، ماجرا‌های پیش از آن و وقایع پس از آن، خودش به‌طور مجزا چندین کتاب و مقاله می‌طلبد. یکی از ابعاد حقوقی ۲۸‌ مرداد، رسیدگی به شکایت اشخاصی است که تاکنون صدای تظلم‌خواهانه‌شان در جایی شنیده نشده؛ افرادی که در آن مقطع لزوماً دست‌شان به جایی نمی‌رسیده، اما حق‌و‌حقوق‌شان در کودتا، پیش‌از‌آن و پس‌از‌آن پایمال شده است. پرداختن به این موارد، خالی از لطف نیست. 
 

رمزگشایی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با برگزاری دادگاه‌های داخلی

حالا پس از گذشت سال‌ها اولین جلسه دادگاه کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با دادخواهی بیش از ۴۰۲ هزار نفر از شهروندان ایرانی علیه عوامل کودتا اعم از دولت، وزارت خارجه، بانک مرکزی، آژانس مرکزی، وزارت خزانه داری، مجلس نمایندگان و آمریکا با رعایت کلیه تشریفات شکلی و ماهیتی به طریق قانونی و مستند به شرح و متن شفاهی و مکتوب تاریخ معاصر همچنین مستند به جنایات فی الحال دولت آمریکا که در نتیجه منجر به اعمال ضمانت اجرای حقی و حقوقی در سطح بین الملل خواهد بود، در دادگاه ۵۵ بین‌الملل برگزار شد.

اما در خصوص تشکیل ماهیت کودتای ۲۸ مرداد باید اذعان نمود تاریخ معاصر بیانگر اقدامات کاملاً مجرمانه دولت آمریکا و بریتانیا با رهبری ارتش شاهنشاهی ایران است به طوری که انتخاب محمد مصدق به عنوان نخست وزیر ایران آن هم به صورت دموکراتیک می‌توانست برای دولت‌های خارجه ایجاد خطر نماید لذا جهت حفظ مواضع دولت آمریکا و هم پیمانانش عزم بر سرنگونی آن بنا نهاده و در نهایت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رقم خورد.

دولت آمریکا تحت عنوان پروژه تی‌پی یا همان حزب توده آژاکس و به عبارتی عملیات آژاکس و همچنین دولت بریتانیا تحت عنوان عملیات چکمه برای تحقق کودتا از هیچ اقدامی فرو ننهادند.

کودتای ۲۸ مرداد که از تاریخ ۲۴تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شمسی مصادف با ۱۵ تا ۱۹ اوت ۱۹۵۳ میلادی بود منجر به سرنگونی دولت قانونی آقای محمد مصدق شد و زمینه بازگشت شاه از ایتالیا به ایران را رقم زد و این موضوع با آغاز دولت نظامی فضل الله زاهدی مصادف و موجبات نزدیکی محمدرضا پهلوی به دولت بریتانیا و ایالت متحده آمریکا و هم پیمانانش گردید.

اما مردم ایران مجاهدانه و به خونخواهی تمام اعمال جنایتکارانه دولت آمریکا مطابق با قانون اساسی و کلیه قوانین مرتبط با قوانین وحقوق داخلی و بین المللی دادخواست خود را در محکمه با ورود وکلای متعددی از مرکز وکلای قوه قضاییه که بیش از ۲۲ استان از کشور بودند در مقام تظلم خواهی مطرح نموده و در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ اولین جلسه رسیدگی را به طور رسمی برگزار نمودند.

مسلماً نتیجه جلسات تابع قوانین خواهد بود و اقدام مردم شریف ایران می‌تواند گوشه‌ای از زخم‌های ملت را التیام بخشد النهایه در مقام اجرای رای نیز آثار ملی و بین المللی قابل ملاحظه خواهد بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار