موافقان وزیر پیشنهادی میرات فرهنگی چه گفتند؟

در ادامه روند بررسی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم موافقان گزینه میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظرات خود را بیان کردند.
کد خبر: ۶۸۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷ - 20August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، در هفتمین جلسه بررسی وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم امروز (۳۰ اردیبهشت) صلاحیت سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد برسی قرار گرفت که موافقان در رابطه با صلاحیت وزارت این گزینه پیشنهادی نظر خود را اعلام کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی میرات فرهنگی چه گفتند؟

تایید صلاحیت صالحی امیری از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت سید رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش کمیسیون متبوع خود را قرائت کرد.

بر این اساس سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تأیید صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.

صالحی‌امیری همواره در مسیر انقلاب و ولایت بوده است

سید حمیدرضا کاظمی نماینده پل دُختر به عنوان نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار کرد: به جهت آشنایی بیش از سه دهه از برادر عزیزم آقای صالحی امیری برای موافق با برنامه‌های او ثبت نام کردم و در خصوص دفاع از برنامه‌های او می‌گویم که به مرز پختگی و بالندگی رسیده است از حیث دانش و تجربه و حلم و علم در جایگاه رفیعی است. همواره در مسیر انقلاب و ولایت بوده است.

وی افزود: او وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است همچنین سرپرست وزارت ورزش و جوانان و ریاست ملی کمیته ملی المپیک و معاون اجتماعی شهرداری تهران و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی بوده است.

کاظمی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص نظام از جمله مسئولیت‌های آقای صالحی امیری است و تجارب ایشان در کمیته ملی المپیک و همراه تالیفات او در دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های غنی میراث فرهنگی در حوزه گردشگری می‌توان به منابع طبیعی و گردشگری و صنایع دستی توجه کرد که دریچه جدیدی برای کشور باز می‌کند.

نماینده پلدختر که در در دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی سخن می‌گفت، اظهار کرد: جهانیان ایران را به فرهنگ و ادب و هنر می‌شناسند و شما (صالحی امیری) نماد این فرهنگ و هنر خواهی بود و انشاالله با ظرفیت‌هایی که از شما سراغ داریم، بتوانید از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را کرده باشید. کشورهای زیادی در دنیا نه نفت و نه گاز و معادن غنی و نه سرمایه‌های دیگری که کشور ما دارد را در اختیار ندارند ولی با جذب گردشگر کشورشان را اداره می‌کنند.

کاظمی خطاب به صالحی امیری به منابع غنی کشورمان اشاره کرد و افزود: کشور ما با صنایع دستی غنی و منابع طبیعی و مناطق گردشگری می‌تواند به عنوان یک مرجع مورد توجه گردشگران دنیا قرار بگیرد و با سوابق مدیریتی که از حضرت عالی سراغ داریم، قطعاً می‌توانید از این ظرفیت به نفع مردم و منافع ملی و کشور استفاده کنیم.

کاظمی گفت: من از خطه لرستان آمده‌ام که در گردشگری می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی این استان را با مدیریت شما شاهد باشیم. با توجه به آشنایی که از سوابق حضرت عالی دارم، امروز به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی از سر اعتماد عمیق تمایل خودم را به برادر عزیزم جناب صالحی امیری اعلام می‌کنم.

وی ادامه داد: صالحی امیری با سابقه درخشان و چهره توانمند و استراتژیک خود با توجه به اینکه در این شرایط نیاز به مدیریتی جهت هم‌افزایی وجود دارد. وقتی دولت می‌تواند موفق باشد که اعضای دولت مثل یک تیم در کنار یکدیگر باشند. ما شب قبل به عنوان مجمع نمایندگان استان لرستان با رئیس جمهور دیدار داشتیم و درخواست رئیس جمهور این بود که او از جنس نمایندگان مردم است و قطعاً تعامل خوبی با مجلس و نمایندگان خواهم داشت و ما هم بایستی نهایت توجه و کمک خود را به ریاست جمهور و تیم او داشته باشیم.

نماینده پلدختر که در در دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی سخن می‌گفت، اظهار کرد: من در گفت‌وگوهای مستمر با رؤسای تشکل‌های ملی گردشگری شاهد اجماع قاطع آنها و حمایتشان از آقای صالحی امیری بودم و بر اساس جلسات تخصصی و بررسی‌های دقیق برنامه‌های ایشان تمامی تشکل‌های گردشگری بدون حتی یک رأی مخالف، موافقت کامل خود را با انتخاب صالحی امیری اعلام کرده‌اند.

کاظمی گفت: در بررسی سوابق صالحی امیری به بیش از یکصد مقاله برخورد می‌کنیم که ده‌ها مورد آن در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری است و این مقالات به وضوح نشان می‌دهد که آشنایی عمیق ایشان به حوزه‌های مختلف این وزارتخانه می‌تواند کمک بزرگی به رشد و توسعه کشور در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

صالحی امیری سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد

زهرا خدادادی نماینده ملکان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در صحن علنی مجلس اظهار کرد: همکاران محترم! سید رضا صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد، او به جای سلیقه به برنامه بلند مدت متکی است و به جای نگاه جزیره‌ای رویکرد انسجام گرایی و گفتمان سازی و اجماع سازی دارد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را انسداد فرهنگی می‌داند. او اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن با انقلابی بودن و اسلامی بودن نه تنها تعارضی ندارد بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است این اضلاع در تعامل با یکدیگر ترسیم شود.

نماینده ملکان خاطرنشان کرد: صالحی امیری در هر مقامی بوده تلاش کرده با ایجاد وحدت، باغ ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی فرهنگی منطقه‌ای و جهانی با اسلام هراسی و ایران هراسی مقابله کند. ریاست ۵ ساله درخشان آقای صالحی امیری در کمیته ملی المپیک هنوز در بین اهالی ورزش به ویژه قهرمانان ملی زبانزد است. گفتمان حکمرانی او توسعه گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده، ورزش از نگاه او علاوه بر ورزیدگی و قهرمانی عرصه فرهنگی برای دیپلماسی جهانی بوده است.

خدادادی گفت: اگر بخواهیم تمام فعالیت‌های صالحی امیری را در کتابخانه ملی فقط و فقط در یک عبارت کلی بیان کنیم باید بگوییم او کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و بایگانی به یک نهاد فرهنگی پویا مبدل ساخت همانند کاری که با تأسیس موزه عبرت در دوران مسئولیتش به عنوان معاون در وزارت اطلاعات انجام داد.

وی ادامه داد: صالحی امیری در دوره مدیریتی محدود و اثربخش خویش در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات ارزشمند و ماندگار از خویش در عرصه‌های سیاست گذاری مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی بر جای گذاشت.

نماینده ملکان در ادامه صحبت‌هایش، بیان کرد: سید رضا صالحی امیری در زمره نخبگانی است که همگان او را با فرهنگ می‌شناسند، پس از استعفای وزیر وقت و به عهده گرفتن سکان وزارت ارشاد با به کارگیری توانمندی در شیوه‌های راهبردی مدیریت راه‌هایی را آغاز کرد که در یاد اهل هنر و فرهنگ این سرزمین حک شده است.

خدادادی گفت: شکل‌گیری شورای برنامه‌ریزی و تدوین سند چشم‌انداز فرهنگی کشور از جمله کارهای مهم صالحی امیری است و همه می‌دانیم که گردشگری حلقه واسط بین فرهنگی و صنایع دستی بیش از هر چیز نیازمند امنیت و آرامش است و احساس امنیتی که در آن ایران هراسی رنگ ببازد و گردشگران خارجی بدون هیچ واهمه موهومی به ایران عزیز سفر کنند.

وی افزود: امنیتی که فضای امن برای فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی فراهم کند و امنیت شغلی و معیشتی آنان را تأمین نماید و البته امنیتی که امنیت غارتگران میراث فرهنگی و قاچاقچیان اشیای گرانبهای تاریخی و تمدنی کشور را بر هم زند. امنیتی که حفظ صیانت از آثار تاریخی و باستانی و تاریخی ایران را تضمین نماید.

نماینده ملکان که در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی سخن می‌گفت عنوان کرد: صالحی امیری با ثبات و آرامش ذاتی خود و نیز با تدبیر انتقال بازی از زمین سیاست به فرهنگ توانست وزارت ارشاد را با منظومه فرهنگی کشور سازگار کند. میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی علاوه بر عظمت و ظرفیت‌های بالقوه آن وزارتخانه‌ای است که هنوز میان سه حوزه اصلی آن همگرایی بایسته ایجاد نشده است.

خدادادی بیان کرد: گردشگری با زیر مجموعه‌های متنوعش به جای پیشران بودن در عرصه اقتصادی کشور به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته همواره در حاشیه بوده، صنایع دستی نیز نتوانسته با بازاریابی مناسب دست آفریده‌های دو و نیم میلیون فعالان این حوزه، هنرمندان بومی را دلگرم کند.

وی بت اشاره به اینکه به دلیل بودجه اندک در وزارت میراث فرهنگی ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبتی در نگهداری دچار مشکل شده‌اند، افزود: این میزان از آثار تاریخی ثبتی به درستی نگهداری نشدند و هرگز نتوانستند در مرمت آثار تاریخی اقدام جدی کنند. صالحی امیری با تخصص ویژه‌ای که در حوزه دیپلماسی فرهنگی و مدیریت سازمان‌های فرهنگی دارد می‌تواند میان سه حوزه یاد شده در وزارت میراث فرهنگی، همگرایی ایجاد کند.

این نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی تصریح کرد: صد البته حکمرانی در وزارتخانه چند حوزه‌ای با مسائل و چالش‌های اساسی همراه است. شخصیت با فرهنگی و شایسته‌تر از آقای صالحی امیری که از رزمندگان دفاع مقدس است و عمری را در حوزه‌های گوناگون با صلاحیت تمام مدیریت کرده است وجود ندارد. امیدوارم با رأی قاطع شما همکاران فرهیخته شاهد اتفاقات مثبت در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باشیم.

صالحی امیری در خوزستان اقدامات شایسته‌ای انجام داده است

جهانبخش قلاوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: نیازمند همراهی دولت و مجلس هستیم.

قلاوند با بیان اینکه همراهی با دولت به این معنی نیست که وزرا بی عیب هستند، بیان کرد: هزاران سال پیش تحول در آموزش و فنون در این سرزمین شکل گرفته است و فرهنگ، آئین و دین این مردمان همواره پویا و پیشرو بوده است؛ لذا امیری متولی این ساختار بزرگ است.

وی ادامه داد: صنعت توریسم و گردشگری در افزایش درآمد ملی و افزایش اشتغال اثرات گسترده‌ای دارد؛ لذا باید از ظرفیت‌های توریسم در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی، سیاحتی، ورزشی، گردشگری سلامت و کشاورزی استفاده نمی‌شود. میراث فرهنگی و باستانی ما چند دهه است که مورد هجوم سارقان و حفاران است.

نماینده اندیمشک گفت: صالحی امیری در سال‌های مدیریتش در خوزستان اقدامات شایسته‌ای انجام داده که حیف است اقدامات او را زیر سوال ببریم؛ دفاع از نیروها و اقداماتشان در مرزها موضوع ملی است.

قلاوند افزود: دولت وفاق ملی تشکیل شده که احتیاج به همراهی و کمک مجلس دارد؛ البته دفاع بدان معنا نیست که وزرا را بی‌عیب بدانیم و باید با دقت بررسی کنیم. باید وضعیت کشور را در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: ما بعد از رأی اعتماد نظارت‌های گسترده هم خواهیم داشت.

قلاوند با بیان اینکه ایران از دوران باستان تا الان از سرچشمه‌های پاکی بوده است، خاطرنشان کرد: مردم منتظر روزهای خوش دوران خدمت هستند.

اگر «صالحی امیری» در مورد جریان فتنه برائت جست به او رای دهیم

عبدالوحید فیاضی در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: پزشکیان خدمت بزرگی به جریان انقلاب کرده و برای اولین بار است که دولت وفاق ملی را شکل داده است.

وی ادامه داد: امیری یک مدیر سیاستمدار فرهنگی است. اگر در مورد جریان فتنه برائت جست به او رأی دهیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار