رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه:

مساجد، مرکز تربیت انسان‌های مومن و مجاهد/ مقاومت فلسطین و غزه ریشه در ارتباط عمیق با قرآن و مسجد دارد

حجت الاسلام «حاج علی اکبری» با بیان این نکته که مسجد، مرکز تربیت انسان مجاهد و مؤمن تراز است، گفت: اگر امروز جریان مقاومت را در غزه می‌بینیم دقیقا مربوط به تربیت مسجدی و قرآنی و ارتباط و انس عمیق با این دو است.
کد خبر: ۶۸۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲ - 20August 2024

مساجد، مرکز تربیت انسان‌های مومن و مجاهد/ مقاومت فلسطین و غزه ریشه در ارتباط عمیق با قرآن و مسجد داردبه گزارش دفاع‌پرس از قم، حجت الاسلام والمسلمین «محمدجواد حاج علی اکبری» رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه امروز در دومین آیین ملی تکریم فعالان مساجد که با عنوان «مثل ابراهیم» در شبستان امام علی (ع) مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این مراسم در روز جهانی مسجد در مسجد جمکران پیام بسیار روشن و زیبایی دارد.

وی افزود: پایگاهی که در ایران و در امتداد جهانی پرچم یاد و نام ولی الله الأعظم (عج) را برافراشته مسجد است، خانه خداست و حال خوشی که مؤمنین در این خانه دارند و در اتصال به تولیت عظمای همه مساجد عالم وجود اقدس ولی الله الاعظم (عج) است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در بیان خاطره‌ای از شهید رئیسی در جلسات هیئت امنای مسجد مقدس جمکران یادآور شد: رئیس جمهور شهید عزیزمان بسیار مقید بودند که در جلسات شرکت کنند و بعد از جلسه هم می‌ماندند و گاهی هم شب برای دعا و نیایش بیتوته می‌کردند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ترتیبی مساجد، با بیان آیه ۱۰۸ سوره توبه ابراز کرد: طبق این آیه، مسجد یعنی محیطی که در آن انسان شایسته می‌ماند و تقویت و پذیرش می‌شود در درگاه حق به خاطر پاکجویی و پاک خواهی و طهارت معنوی و اتصال به عالم معنا و قدس که ظرفیت شگفت انگیزی است که خداوند در مسجد قرار داده و مؤمنان باید از این امکان فراوان بهره بگیرند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به آیه ۱۱ سوره توبه، افزود: خدای متعال بعد از طرح مسئله مسجد تراز و ظرفیت فوق العاده‌ای که دارد و نشانه گذاری آن با کلید واژه تقوا، می‌فرماید که خروجی این مساجد و دستگاه تربیتی که عبارت است از مؤمن به وسیله جهاد من مشتری‌اش هستم. از اینجا نسبت بین مسجد و اندیشه مقاومت و تفکر جهاد کاملاً معلوم می‌شود، یعنی مسجد است که پایگاه جهاد در برابر دشمنان خداست و البته محیط اصلی پرورش مجاهدان در راه حق. یعنی آنجایی که مجاهد پرورش می‌دهد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه انسان مجاهد تراز و برگزیده در مسجد تربیت می‌شود، گفت: این خصوصیت مسجد است. ۹۷ درصد شهدای ما بچه‌های مسجد بودند. مسجد شهید و مجاهد پرور است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در توضیح ویژگی‌های شخصیتی انسان مومن، عنوان کرد: در بخش پایه مسیر خودسازی است و از توبه شروع می‌شود و ادامه پیدا می‌کند تا نقطه پایانی که نماز است و هر جا سخن از نماز است در درجه اول طبق فرهنگ اسلامی نماز جماعت است و حضور در اجتماع مؤمنین که پایگاه اصلی آن مسجد است.

وی افزود: بعد نوبت درخشش اجتماعی، اصلاح و اثرگذاری با کلید واژه امر به معروف و نهی از منکر و حفاظت از حدود الله است. با این زیرساخت، جوان مؤمنی که از مسجد برخاسته، طعم بندگی را چشیده و از منیت و خواهش‌های نفسانی فاصله گرفته و روح توحید در او طلوع کرده با مهار و مدیریت هوای نفس به جایی رسیده که حال و هوای نماز او حال و هوای خاصی شده و مؤدب به آداب الهی و آماده برای اثرگذاری و اصلاح اجتماعی است. امر به معروف و نهی از منکر و حفاظت از حدود الله جای آن مسجد است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان شعار حب المسجد یجمعنا گفت: این یک بنیان و اساس قرآنی است که بدانیم اگر کم و کسری در فرآیند‌های تربیتی جامعه داریم و احساس می‌کنیم باید ببینیم مساجد ما در راستای نقش پرورشی و تربیتی خاص خودشان فعال هستند. انسان مؤمن و مجاهد و تراز که اساس تمام تحولات محسوب می‌شود در مسجد باید تربیت شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه مسجد تراز برای تک تک افراد خانواده دارای برنامه است، ابراز داشت: یادمان باشد هرجا سخن از تربیت به میان آمد باید از به مسجد توجه شود، چرا که می‌تواند برای هر گروه برنامه خاص داشته باشد بخصوص برای کودک و نوجوان.

وی ادامه داد: امید داریم این نگاه در برنامه‌های مساجد کشور تقویت شود و نمایندگان رهبر انقلاب در استان‌ها که از طرف امام مسلمین تولید مساجد استان خود را دارند و ائمه جمعه که وظیفه دارند در این زمینه اهتمام داشته باشند و ائمه جماعات در کشور برای چنین کار بزرگی خودشان را آماده کنند و بسیج سرافراز با سازماندهی جوانان بر مدار مسجد را با قوت آنچنان که در دستور کار دارد دنبال کنند و مجموع‌ه‌های بزرگ مثل حوزه علمیه در تأمین امام جماعت شایسته برنامه ریزی کند و سازمان تبلیغات اسلامی که دارای ظرفیت فوق العاده و تجارب ارزشمند است همت را پای کار بیاورد و سایر مجموعه‌ها را حمایت کنند که این کار به ثمر برسد و این عظمت بنیان بحث محله اسلامی که عزیزان ما هدف گذاری کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پایان با یادآوری این که دال مرکزی تربیت انسان مجاهد و مؤمن تراز است به نقش مسجد در تقویت مقاومت ملت رنجدیده و پیروز فلسطین اشاره کرد و گفت: اگر امروز جریان مقاومت را در غزه می‌بینیم دقیقا مربوط به تربیت مسجدی و قرآنی است؛ قصه مقاومت و ایستادگی حقیقتا مثال زدنی ریشه اش در مسجد و ارتباط عمیق و انس با قرآن کریم است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار