وزیر پیشنهادی میرات فرهنگی در بوته نقد بهارستان‌نشین‌ها

در ادامه روند بررسی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم مخالفان گزینه میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظرات خود را بیان کردند.
کد خبر: ۶۸۵۹۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷ - 20August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، در هفتمین جلسه بررسی وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم امروز (۳۰ اردیبهشت) صلاحیت سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد برسی قرار گرفت که مخالفان در رابطه با صلاحیت وزارت این گزینه پیشنهادی نظر خود را اعلام کردند.

وزیر پیشنهادی میرات فرهنگی در بوته نقد بهارستان‌نشین‌ها

مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با صلاحیت صالحی امیری برای تصدی وزارت میراث فرهنگی

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی برنامه و صلاحیت سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور در صحن مجلس قرائت کرد.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت نکرد.

صالحی امیری راهکاری برای رفع مشکلات عشایر ارائه نداده است

اسماعیل سیاوشی در جلسه علنی عصر امروز (سه شنبه ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی گفت: ما می‌خواهیم مدیریت جامعه اسلامی را که حاصل خون شهدا است، به افرادی به عنوان وزیران دولت چهاردهم بسپاریم و باید در تصمیمات خود دقت کنیم.

وی ادامه داد: وزرا باید برنامه داشته باشند تا به هدف برسند. بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی را بررسی کردم و از وی سوال کردم که چه برنامه‌ای برای عشایر دارد که پاسخ مشخصی نداد و راهکاری هم نداشت.

نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین وی برای اصفهان و رفع مشکل خشک شدن زاینده رود برنامه‌ای اراده نکرده است. متأسفانه امکانات گردشگری در برخی از مناطق کشور در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته است که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی راهکاری برای رفع این مشکل هم به ما ارائه نداد.

وی گفت: مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان مخالفت با دولت وفاق ملی نیست بلکه بنده غم، غصه و رنج مردمی را دارم که برخی از مناطق فقط برای خوش گذرانی عده‌ای خاص شده است و به مردم گفته می‌شود که اینجا محل گردشگری آنان است و مجوز صنعتی ندارد.

صالحی امیری حتی یک ساعت هم در این وزارتخانه سابقه کار ندارد

علی خضریان در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: صالحی امیری از نظر تخصص حتی یک ساعت هم در این وزارتخانه سابقه کار ندارد و زمانی که به کمیسیون‌های مجلس آمد و از وی سوال شد، پاسخ سوالات را به معاونان فعلی این وزارتخانه ارجاع داد که به این معناست که برنامه تحولی ندارد و می‌خواهد وضع موجود را ادامه دهد.

وی ادامه داد: سوال بنده آن است که آیا در میان همفکران دولت و بدنه این وزارتخانه یک نفر هم نبود که برای تصدی این وزارتخانه معرفی شود؟ جالب است که صالحی امیری برای چند وزارتخانه نفر اول در نظر گرفته شده بود و الحمدالله وی در همه حوزه‌ها صاحب نظر است!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای پزشکیان! فارغ از هر نوع نگاه سیاسی می‌خواهیم دولت کارآمد و ضد فساد باشد اما این موضوع مستلزم آن است که وزرای دولت هم چنین ویژگی داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: یکی از سوابق صالحی امیری در اداره کل اطلاعات استان خوزستان است که در زمان مدیریت وی اتفاق ناگواری رخ داد و لوله گازی منفجر شد. افرادی بازداشت شدند و اتفاقاتی در مجموعه وزارت اطلاعات خوزستان رخ داد که در اینجا نمی‌توانم بگویم که کار به بازرسی دفتر مقام معظم رهبری رسید و حکم توبیخ مدیرکل اداره اطلاعات استان خوزستان صادر شد. همچنین دستور اعاده حیثیت از آن بازداشت شدگان داده شد و حتی یکی از افراد بازداشت شده، خودکشی کرد.

خضریان متذکر شد: علاوه بر این، صالحی امیری در فتنه سال ۸۸ سابقه دارد و جزو افرادی است که نامه‌ای را به وزیر اطلاعات وقت نوشتند تا شرایط کشور را نزد رهبری بد جلوه دهند و در آن نامه گفته بودند اگر بنا بود از روز اول یک نفر از صندوق بیرون بیاید، پس چرا مردم پای صندوق‌های رأی آمدند؟

وی ادامه داد: صالحی امیری جزو کسانی است که به سران فتنه مشاوره می‌داد و اقدام علیه امنیت ملی کرده است. همچنین بر اساس گزارش‌های رسمی حکم جلب در آن مقطع برای صالحی امیری صادر شده بود اما اجرا نشد و دستگاه‌های امنیتی باید پاسخ دهند چرا آن حکم اجرا نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: صالحی امیری از عناصر فعال در فتنه ۸۸ بوده و در آن مقطع می‌گفتند از وی در برنامه‌های تلویزیونی دعوت به عمل نیاید و ما الان می‌خواهیم او را وزیری کنیم که صبح تا شب به تلویزیون بیاید؟ وی سوابق مالی خوبی هم ندارد و زمانی که در کمیته ملی المپیک بود، ریخت و پاش زیادی کرد.

سند ۲۰۳۰ در برنامه صالحی امیری پررنگ است

روح الله نجابت در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: صالحی امیری در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافت اما به هیچیک از سوالات ما نتوانست پاسخ دهد. می‌خواهیم بدانیم کسی که می‌خواهد سکان این وزارتخانه را بر عهده گیرد در این حوزه چه سابقه‌ای داشته و چه در چنته دارد.

وی بیان کرد: البته صداقت صالحی امیری را تحسین می‌کنم که در جلسه این کمیسیون اقرار کرد و گفت که من کمتر از یک هفته است که به این حوزه وارد شده‌ام و معاونان این وزارتخانه سوالات شما را پاسخ می‌دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بنده در این جلسه درباره راهکار رفع عقب ماندگی‌ها در ثبت آثار ملی، به کارگیری ظرفیت مردمی در احیای میراث فرهنگی، افزایش سهم سفر در سبد خانوارها، به کارگیری ظرفیت‌های کشور برای جذب گردشگران خارجی، بیمه شاغلان صنایع دستی و افزایش صادرات صنایع دستی سوالاتی پرسیدم اما هیچ پاسخی از وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت نکردم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آیا تاکنون شنیده‌اید که محصولات صنایع دستی تحریم شود؟ خیر. بر این اساس این حوزه تحریم ناپذیر است و برای کشور ما خیلی مهم است و می‌توانیم از این طریق آورده اقتصادی زیادی داشته باشیم و در این شرایط مهم است که چه کسی سکان این وزارتخانه را بر عهده گیرد.

نجابت با اشاره به کلی گویی صالحی امیری در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده، گفت: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه خود تاکید زیادی بر سند ۲۰۳۰ کرده که همه ما از ابعاد نگران کننده آن باخبر هستیم.

وی یادآور شد: صالحی امیری در یک بازه زمانی کمتر از یک سال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که نتوانست توقعات را برآورده کند. رئیس جمهور بارها تاکید بر استفاده از متخصصان کرده است اما نمی‌دانیم که چرا صالحی امیری را برای این وزارتخانه معرفی کرده است. به واقع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک وزارتخانه مظلوم است که باید گرفتار مدیران سیاست زده و حیاط خلوت آنان شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغال هزاران نفر وابسته به وزارت میراث است و این وزارتخانه اهمیت زیادی دارد ما باید با میراث فرهنگی کشور صادقانه برخورد کنیم و کار را به اهل آن واگذار نمائیم.

صالحی امیری شناختی از وزارت میراث ندارد

ابراهیم رضایی در جلسه علنی عصر امروز (سه شنبه ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: برخی‌ها اینگونه وانمود می‌کنند که حمایت از دولت به معنای رأی دادن به کل وزرای معرفی شده است اما گاهی اوقات حمایت از دولت مخالفت با ورود افراد ناکارآمد به دولت است.

وی بیان کرد: همه ما حامی دولت برای حل مشکلات هستیم. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی شاخص‌هایی را برای وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته است، از جمله آنکه وی باید با بخش‌های مختلف این حوزه بتواند به خوبی ارتباط بگیرد و از سوی دیگر توانایی تأمین مالی داشته باشد اما صالحی امیری چنین مزیتی ندارد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیازمند یک مدیر تحولی است اما صالحی امیری هیچ شناختی از این وزارتخانه ندارد و در این شرایط قاعدتاً نمی‌تواند تحولی در این وزارتخانه ایجاد کند. نباید به این وزارتخانه مهم به عنوان هدیه و دستمزد برای اعطا به افرادی خاص نگاه شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: صالحی امیری از برنامه خود برای تحقق ایران امن سخن گفته است و سوال ما آن است که مگر ایران ناامن است؟ همچنین وی برنامه‌ای برای این وزارتخانه ندارد و ما هرچقدر برنامه‌های او را مطالعه کردیم، مطلب درخوری پیدا نکردیم.

وی درباره نقش صالحی امیری در فتنه ۸۸ اظهار کرد: ما اصرار می‌کنیم که با فتنه گران مرزبندی کنیم چراکه آنان در آن مقطع لطمه زیادی به کشور زدند و ساختارهای کشور را زیر سوال بردند. آنان حضور ۴۰ میلیون مردم پای صندوق‌های رأی را نادیده گرفتند و در این شرایط ما چگونه می‌خواهیم سکان یک وزارتخانه را به کسی بسپاریم که این گونه و در ماجرای فتنه ۸۸ جلوی مردم ایستاد؟

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در فتنه ۸۸ کار به جایی رسید که آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی ریگی با فتنه گران اعلام همراهی کردند. بنده در آن وقایع و از نزدیک دیدم که فتنه گران چگونه خیمه‌های امام حسین (ع) را به آتش کشیدند. آنان در آن مقطع سربازان دشمن شدند و ما آن اتفاقات را فراموش نمی‌کنیم و چگونه می‌پذیریم که مسئولیت کشور را به چنین افرادی دهیم.

وی گفت: دعوای ما چپ و راست و اصلاح طلبی و اصولگرایی نیست و بحث ما تسویه حساب سیاسی نیز نیست بلکه بحث انقلاب اسلامی است. بسیاری از گرفتاری‌های ما و قفل‌ها و تحریم‌هایی که در کشور به وجود آمد به فتنه ۸۸ باز می‌گردد که باعث کوچک شدن سفره مردم شد و ما نباید این موضوعات را فراموش کنیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار