در آستانه اربعین حسینی؛

نشست مسئولان بعثه و حج و زیارت در کربلا برگزار شد

در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در کربلا تشکیل و اقدامات سازمان‌ها و دستگاه‌های دست‌اندرکار در ارتباط با برگزاری این مراسم عظیم مردمی بررسی شد. 
کد خبر: ۶۸۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸ - 20August 2024
به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و «سید عباس حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت عصر امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مرداد) در کربلا برگزار شد.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این نشست با اشاره به افزایش حضور زائران ایرانی در عراق اظهار داشت: مراسم اربعین با وجود شدت گرما، با آرامش در حال اجراست.
نشست مسئولان بعثه و حج و زیارت درآستانه اربعین حسینی درکربلا /مراسم اربعین با وجود شدت گرما درعراق با آرامش در حال اجراست.
 
وی با اشاره به مسئولیت‌های سازمان حج و زیارت در موسم اربعین تصریح کرد: سازمان حج و زیارت به‌عنوان خادم زائران، باید اطلاع‌رسانی کافی و لازم را در حوزه‌های مختلف به زائر در عراق داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه زائر قبل از ثبت نام باید با توضیحات و توصیه‌های ارائه شده، در جریان شرایط و وضعیت داخل عراق از جمله بخش‌های اسکان، تغذیه، امنیت و حمل و نقل و... قرار گیرد، از مسئولان مربوطه خواست مواردی که لازم است زائر در مورد آنها اطلاعات لازم داشته باشد را تدوین و قبل از ثبت نام به زائر اطلاع‌رسانی کنند.
 
در ادامه این جلسه، رئیس سازمان حج و زیارت هم لزوم ایجاد وضعیت و شرایط بهتر برای زائران در این سفر معنوی را از اولویت‌های سازمان حج و زیارت عنوان کرد و اظهار داشت: اطلاع‌رسانی جامع به زائران، آسیب‌ها در کشور میزبان را به حداقل خواهد رساند تا بتوانند زیارت خود را در صحت و سلامت انجام دهند.
 
در ادامه این جلسه، نماینده شرکت بیمه با اشاره به اینکه تاکنون بیش از هفت هزار و ۴۰۰ مورد خدمات به زائران حسینی ارائه شده است، به ترتیب تعداد زائران مرحوم شده در عراق و ایران را ۲۳ و ۳ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۲۰۷ مورد بستری در بیمارستان‌ها و بیش از شش هزار و ۸۰۰ مورد بیمار سرپایی گزارش شده است و با همکاری جمعیت هلال احمر، اعزام پیکر مرحومین و بیمارانی که اولویت دارد در اسرع وقت به کشور صورت می‌گیرد.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم برلزوم اطلاع‌رسانی بیشتر به زائران در مورد نحوه دسترسی به خدمات بیمه در مسیر‌های مختلف راهپیمایی و شهر‌های بین مسیر تاکید کرد.
 
این جلسه با گزارش وحید صفاری از ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در مورد فعالیت بیش از هزار نفر نیروی داوطلب در واحد امداد و راهنمایی گمشدگان در شهر‌های زیارتی و مسیر‌های مختلف راهپیمایی ادامه یافت و اعلام شد که با راه‌اندازی بیش از ۹۰ ایستگاه امداد و راهنمایی در عراق و مرز‌ها از حدود شش هزار و ۷۰۰ مورد گمشده، بیش از چهار هزار نفر به خانواده‌ها و دوستان خود ملحق شده‌اند و بیش از ۵۰ درصد از وسایل گمشده نیز به صاحبان آنها تحویل داده شده است. 
 
در ادامه نیز «حمیدرضا محمدی» معاون عتبات و «حسین نیک‌روش» مسئول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق در خصوص روند ثبت نام در سامانه سماح، افزایش تعداد بیمه شوندگان در سامانه سماح نسبت به مدت مشابه سال قبل، فعالین اپلیکیشن همیار اربعین و استفاده از راهکار‌های نو برای ارائه خدمات بهتر در پایگاه‌های امداد و راهنمایی گمشدگان گزارش دادند و دکتر «سید امین طباطبایی» نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت هماهنگی بین این مرکز و شرکت بیمه برای خدمات‌رسانی به زائران بیمار را بهتر از سال گذشته توصیف کرد و خواستار پیش‌بینی تمهیدات لازم از طرف هواپیمایی برای انتقال برخی زائرانی شد که لازم است هوایی به کشور اعزام شوند. 
 
همچنین «علیرضا جعفربیگلو» نماینده کنسولگری کشورمان در کربلا و «مصطفی قاسمی» مدیرعامل شرکت شمسا نیز درباره قرارگاه اربعین و ۱۰ کمیته وابسته به آن در کربلا و فعالیت حسینیه شهدای منا برای خدمات‌رسانی به زائران در مرز‌ها گزارش دادند و خواستار تعامل و هماهنگی لازم برای انتقال زودهنگام مواد و امکانات مورد نیاز مواکب ایرانی به داخل عراق با هدف ارائه خدمات از ابتدای ماه صفر به زائرانی شدند که به زیارت اربعین مشرف می‌شوند.
 
در بخشی از این نشست نیز ضمن برقراری ارتباط تصویری با معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت آخرین تحولات و پیگیری‌های صورت گرفته در ارتباط با سفر‌های عمره بررسی شد.
 
«غلامرضا رضایی» معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه به‌دنبال اعلام موافقت اولیه کشور میزبان برای صدور مجوز پرواز‌ها و جداول پروازی تیم اجاره مسکن به عربستان اعزام شده است، اظهار داشت: انتظار می‌رود با اعلام قیمت بلیت سفر‌های عمره از طرف مسئولان هواپیمایی، هزینه بسته‌های این سفرهم نهایی و اعلام شود.
 
معاون حج و عمره سازمان حج افزود: در صورتی که کار‌ها روند عادی خود را طی کنند، اطلاعیه پیش ثبت نام در اوایل شهریور منتشر خواهد شد و با ثبت نام و واریز وجه توسط زائران، سفر‌های عمره بار دیگر از اواخر شهریور آغاز و زائران ایرانی به سرزمین وحی مشرف خواهند شد.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم از مسئولان هواپیمایی خواست که هرچه سریعتر قیمت بلیت سفر‌های عمره را متعادل و عادلانه استخراج و اعلام کنند تا در زمان خود بتوان خدمات مناسب در کشور میزبان را برای زائران فراهم کرد و عملیات عمره طبق برنامه‌ریزی انجام شده آغاز و صد‌ها هزار زائر چشم انتظار به عمره مشرف شوند.
 
انتهای پیام/ 118
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار