خودشناسی، تحفه‌ی سفر اربعین

همین که با خود بیندیشیم برای چه و‌ برای که از خانه و کاشانه دور شده‌ایم و در این هوای گرم سوزناک و طاقت‌فرسا، سختی سفر را تحمل کرده‌ایم می‌تواند، تحولی شگرف باشد.
کد خبر: ۶۸۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵ - 21August 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس- حسن همیشه‌بهار؛ از آنجایی که هر انسانی با انجام هر عملی به‌دنبال هدفی است، در پیاده‌روی عظیم اربعین هم هر زائری از هر جای دنيا به نیت و‌ حاجتی پا در مسیر  این رویداد جهانی نهاده است.

خودشناسی، تحفه‌ی سفر اربعین

آنهایی که توفیق داشته و‌ خود را به این همراهی معنوی رسانده‌اند می‌دانند گاهی افراد گروهی و دسته جمعی و‌ گاهی فردی و‌ تنهایی به میدان آمده‌اند آنهم ناشناخته ‌و‌ گمنام.

برخی برای زیارت قبور امام حسین علیه‌السلام و‌ یاران باوفایشان، افرادی حاجتمند برای دعا و‌ نیایش، افرادی هم برای درک جلوه‌ای بهتر از پیاده‌روی اربعین و‌ از همه مهمتر زائرانی که به‌دنبال خودسازی، خودشناسی و‌ شناخت بیشتر از حقیقت وجودی خود گام در این فضای پر‌التهاب می‌گذارند.

همین که با خود بیندیشیم برای چه و‌ برای که از خانه و کاشانه دور شده‌ایم و در این هوای گرم سوزناک و طاقت‌فرسا، سختی سفر را تحمل کرده‌ایم می‌تواند تحولی شگرف باشد.

در جریان مصاحبه و گزارش‌های میدانی و‌ مردمی دیده می‌شد زائری که با پای برهنه یا با حمل بار زائران همسفر، با حمل ویلچر جانباز یا معلول یا کودک و سالمندی و‌ بهتر بگوییم با بیان ذکر مناجات و‌ ادعیه و گاهی حفظ قرآن در طول مسیر خواسته بود تا دین خود را ادا می‌کند و‌ این آیا بهترین گام و نگاه به حماسه‌ی حضور نیست؟

بارها در کارگاه‌های توانمندسازی خانواده گفته‌ام: بدترین برخورد یا بی‌احترامی را ما در تماشای فیلم‌های سینمایی زمانی انجام می‌دهیم که با پایان فیلم از جای خود بلند می‌شویم‌ و‌ سالن را ترک می‌کنیم و هیچ اعتنایی به تیتراژ فیلم و‌ دست‌اندرکاران آن نداریم.

حال این بی‌اعتنایی را سفر اربعین تکرار نکنیم: توفیق حضور در این مسیر، فراهم‌شدن بهانه‌ی سفر در کنار حضور میلیونی زائران، مهمان‌نوازی فوق‌العاده‌ی موکب‌های مردمی عراق، تدارکات پرزحمت اسکان و‌ استراحت با وجود گرما، برقراری امنیت قدرتمند با حضور افسران غیرتمند، حمایت پدرانه و‌ مهربانانه ی پیشکسوتان تشییع عراقی و‌ همراهی خوب دولت عراق با ایران همه و‌ همه دست به دست هم داده تا سفری پر از خیر و معنویت برای زائر فراهم تا حالی خوب دست دهد. 

صدای پرطنین مردان و‌ جوانان که می‌گویند: بفرما زائر.‌ بفرما زائر. الماء البارد. الطعام و ... تا مدت‌هاست در گوش‌هایمان تداعی می‌شود.

به هر حال لایه‌ی پنهان‌ این سفر زیارتی همچنان تأمل، تفکر و‌ اندیشه در ثمره‌ی معنوی این پیاده‌روی است که گاهی در سکوت، خلوت و نمازهای شکرانه و گاهی هم در بیان و‌ توصیف ابعاد سفر به مشتاقان جامانده ادا شود. گاهی گذشت زمان و اندیشیدن در پوسته‌ی زیرین سفر، آنچنان تلنگری به افراد می‌زند که خواندن هیچ کتاب و‌ شنیدن هیچ موعظه‌ای نمی‌تواند جایگزینی برای شروع تغییر باشد، تغییری که اصلاح سبک زندگی را به دنبال دارد و‌ تلنگری که انسان‌ساز است.

 این است که می‌رسیم به‌سخن زیبای میدان‌دار عاشورا حسین بن علی علیه‌السلام که می‌فرمایند: هدف من از قیام عاشورا، اصلاح امور امت جدم رسول‌الله است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار